Elbilene taper oppimot halve rekkevidden i kulda

Elbil-studie avslører ekstreme tap

Bare å skru på tenninga sluker strøm, viser studie.

Foto: Jamieson Pothecary
Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Rekkevidden på elektriske biler har nå jevnt over blitt så bra, at det nå er ladeangst, mer enn rekkeviddeangst, som utgjør en bekymring for elbileierne - i alle fall om vi skal tro Elbilforeningens egen, store undersøkelse blant medlemmene.

Det siste året har vi blant annet fått Hyundai Kona, Kia e-Niro, Audi e-tron og årets bil 2019, Jaguar I-pace, på det norske markedet. Alle disse elbilene har en oppgitt rekkevidde (WLTP) på oppimot 500 kilometer. Samtidig har Tesla Norge akkurat startet de første utleveringene av Model 3.

Fem biler i forskjellige forhold

Men som mange norske elbileiere har lært; ingen elbiler er i nærheten av å nå sin oppgitte rekkevidde når det blir kaldt.

En fersk amerikansk studie, utarbeidet av American Automobile Association (AAA) viser nok en gang at det er mye å jobbe med for bilprodusentene. AAA-studien tok blant annet for seg utvikling av rekkevidde, i tre forskjellige temperaturer: -6°C, +24°C og +35°C grader - for fem populære elbiler:

  • Nissan Leaf (2018)
  • BMW i3 (2018)
  • Chevrolet Bolt - tilsvarende norske Opel Ampera-e (2018)
  • Tesla Model S 75D (2017)
  • VW e-Golf (2017)

I tillegg undersøkte forskerne hvordan bruk av varme, ventilasjon og aircondition i elbilene påvirker rekkevidden i -6°C og +35°C, samt hvor mye det faktisk koster i penger å benytte dette utstyret.

Ekstreme tap

I AAA-studien mistet elbilene, ved blandet kjøring, i gjennomsnitt 41 prosent av rekkevidden, da termometeret viste seks grader under nullpunktet (20°F).

Strupingen av rekkevidde skyldes hovedsakelig at det krever mye energi å varme opp og opprettholde varmen i kupeen. Men å skru dette av er for mange utenkelig i minusgrader.

- Vi fant ut at temperaturen påvirker elektriske biler mer enn forventet, sier AAA-direktør Greg Brannon til CNBC.

Bare å starte motoren på bilen viste seg å tappe elbil-batteriene for mye strøm - og rekkevidde. I seks minusgrader tapte bilene i gjennomsnitt 12 prosent av rekkevidden. For Chevrolet Bolt - som selges som Opel Ampera-e i Norge - vil det si at rekkevidden på 383 km (238 miles) blir redusert til 336 km (209 miles), bare ved å starte bilen.

Motorstart ble dessuten gjort med kupévarme og setevarmer slått av, mens kjøring med kupévarme og varme i setene struper rekkevidden på Bolt til 225 km (140 miles).

Om tilsvarende tall skulle gjelde for Opel Ampera-e her hjemme, betyr det at rekkevidden taper seg fra 423 km (WLTP) til 372 km, når man starter bilen, og fra 423 til 226 km ved kjøring.

Endringer i rekkevidde i -6°C og +35°C, uten varmeapparatene skrudd på. Grafikk: AAA
Endringer i rekkevidde i -6°C og +35°C, uten varmeapparatene skrudd på. Grafikk: AAA Vis mer
Endringer i rekkevidde i -6°C og +35°C, med varmeapparater på. Grafikk: AAA
Endringer i rekkevidde i -6°C og +35°C, med varmeapparater på. Grafikk: AAA Vis mer

For varmt

Undersøkelsene viser også at det ikke bra for elbilene med for høye temperaturer. Ifølge studien blir elbilenes rekkevidde betydelig forkortet ved kjøring i 35 varmegrader (+95°F) også - om ikke like mye som i kulda. I gjennomsnitt viste studien at rekkevidden ble forkortet med 17 prosent i denne varmen, mest takket være bruk av aircondition.

Men også uten aircondition skrudd på - med skrekkelig varme inne i bilen - sank rekkevidden fire prosent.

KONKLUSJON: Med varmeapparatene skrudd på i -6°C blir kostnaden for en amerikansk BMW i3-sjåfør hele 85 prosent høyere, ifølge AAA-undersøkelsen. Grafikk: AAA
KONKLUSJON: Med varmeapparatene skrudd på i -6°C blir kostnaden for en amerikansk BMW i3-sjåfør hele 85 prosent høyere, ifølge AAA-undersøkelsen. Grafikk: AAA Vis mer

Konklusjonen til AAA ble dermed at bruk av varme, ventilasjon og aircondition i elbiler får en vesentlig kostnad for eierne. Men ennå har vi ikke sett hvor mye minus 20 grader har å si for elbil-økonomien ...

I Norge sverger mange til bruk av varmepumpe, til å varme batteri og kupé før avreise. Dette