Elbilene taper oppimot halve rekkevidden i kulda

Elbil-studie avslører ekstreme tap

Bare å skru på tenninga sluker strøm, viser studie.

Foto: Jamieson Pothecary
Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Rekkevidden på elektriske biler har nå jevnt over blitt så bra, at det nå er ladeangst, mer enn rekkeviddeangst, som utgjør en bekymring for elbileierne - i alle fall om vi skal tro Elbilforeningens egen, store undersøkelse blant medlemmene.

Det siste året har vi blant annet fått Hyundai Kona, Kia e-Niro, Audi e-tron og årets bil 2019, Jaguar I-pace, på det norske markedet. Alle disse elbilene har en oppgitt rekkevidde (WLTP) på oppimot 500 kilometer. Samtidig har Tesla Norge akkurat startet de første utleveringene av Model 3.

Fem biler i forskjellige forhold

Men som mange norske elbileiere har lært; ingen elbiler er i nærheten av å nå sin oppgitte rekkevidde når det blir kaldt.

En fersk amerikansk studie, utarbeidet av American Automobile Association (AAA) viser nok en gang at det er mye å jobbe med for bilprodusentene. AAA-studien tok blant annet for seg utvikling av rekkevidde, i tre forskjellige temperaturer: -6°C, +24°C og +35°C grader - for fem populære elbiler:

  • Nissan Leaf (2018)
  • BMW i3 (2018)
  • Chevrolet Bolt - tilsvarende norske Opel Ampera-e (2018)
  • Tesla Model S 75D (2017)
  • VW e-Golf (2017)

I tillegg undersøkte forskerne hvordan bruk av varme, ventilasjon og aircondition i elbilene påvirker rekkevidden i -6°C og +35°C, samt hvor mye det faktisk koster i penger å benytte dette utstyret.

Ekstreme tap

I AAA-studien mistet elbilene, ved blandet kjøring, i gjennomsnitt 41 prosent av rekkevidden, da termometeret viste seks grader under nullpunktet (20°F).

Strupingen av rekkevidde skyldes hovedsakelig at det krever mye energi å varme opp og opprettholde varmen i kupeen. Men å skru dette av er for mange utenkelig i minusgrader.

- Vi fant ut at temperaturen påvirker elektriske biler mer enn forventet, sier AAA-direktør Greg Brannon til CNBC.

Bare å starte motoren på bilen viste seg å tappe elbil-batteriene for mye strøm - og rekkevidde. I seks minusgrader tapte bilene i gjennomsnitt 12 prosent av rekkevidden. For Chevrolet Bolt - som selges som Opel Ampera-e i Norge - vil det si at rekkevidden på 383 km (238 miles) blir redusert til 336 km (209 miles), bare ved å starte bilen.

Motorstart ble dessuten gjort med kupévarme og setevarmer slått av, mens kjøring med kupévarme og varme i setene struper rekkevidden på Bolt til 225 km (140 miles).

Om tilsvarende tall skulle gjelde for Opel Ampera-e her hjemme, betyr det at rekkevidden taper seg fra 423 km (WLTP) til 372 km, når man starter bilen, og fra 423 til 226 km ved kjøring.

Endringer i rekkevidde i -6°C og +35°C, uten varmeapparatene skrudd på. Grafikk: AAA
Endringer i rekkevidde i -6°C og +35°C, uten varmeapparatene skrudd på. Grafikk: AAA Vis mer
Endringer i rekkevidde i -6°C og +35°C, med varmeapparater på. Grafikk: AAA
Endringer i rekkevidde i -6°C og +35°C, med varmeapparater på. Grafikk: AAA Vis mer

For varmt

Undersøkelsene viser også at det ikke bra for elbilene med for høye temperaturer. Ifølge studien blir elbilenes rekkevidde betydelig forkortet ved kjøring i 35 varmegrader (+95°F) også - om ikke like mye som i kulda. I gjennomsnitt viste studien at rekkevidden ble forkortet med 17 prosent i denne varmen, mest takket være bruk av aircondition.

Men også uten aircondition skrudd på - med skrekkelig varme inne i bilen - sank rekkevidden fire prosent.

KONKLUSJON: Med varmeapparatene skrudd på i -6°C blir kostnaden for en amerikansk BMW i3-sjåfør hele 85 prosent høyere, ifølge AAA-undersøkelsen. Grafikk: AAA
KONKLUSJON: Med varmeapparatene skrudd på i -6°C blir kostnaden for en amerikansk BMW i3-sjåfør hele 85 prosent høyere, ifølge AAA-undersøkelsen. Grafikk: AAA Vis mer

Konklusjonen til AAA ble dermed at bruk av varme, ventilasjon og aircondition i elbiler får en vesentlig kostnad for eierne. Men ennå har vi ikke sett hvor mye minus 20 grader har å si for elbil-økonomien ...

I Norge sverger mange til bruk av varmepumpe, til å varme batteri og kupé før avreise. Dette