Elbil-salget nok en gang rekordhøyt i mars

Det er offisielt: Norske bilkjøpere har satt ny verdensrekord i lavt CO2-utslipp.

<b>I TOPPEN IGJEN:</b> Et år etter å ha satt den absolutte rekorden i Norge, registrerte Tesla igjen over 1.000 biler på en måned i mars 2015. Elbilsalget utgjorde totalt nesten en fjerdedel av totalmarkedet. Foto: JAMIESON POTHECARY
I TOPPEN IGJEN: Et år etter å ha satt den absolutte rekorden i Norge, registrerte Tesla igjen over 1.000 biler på en måned i mars 2015. Elbilsalget utgjorde totalt nesten en fjerdedel av totalmarkedet. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

2. april kunne det internasjonale analyseselskapet Focus2Move, som overvåker verdens bilmarkeder, annonsere nyheten om at Norge i mars hadde satt ny verdensrekord i lavt gjennomsnittlig CO2-utslipp for nyregistrerte biler.

Det legges selvsagt merke til, også internasjonalt, at Tesla, som i mars 2014, da de satte tidenes rekord, får over 1.000 registreringer av sin Model S - i hovedsak i D-versjon.

Dermed er Tesla Model S bare forbigått av Volkswagen Golf (men ikke av e-Golf), i mars. Tredje mest solgte modell i mars var for øvrig Nissan Leaf - som altså greier å forsvare sin posisjon tross introduksjonen av e-Golf, nå også med varmepumpe.

93 gram i mars

Det er som vanlig tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) som danner bakgrunnsmaterialet for statistikken.

Tallene er som følger (i parentes, endring fra tilsvarende måned i fjor):

Alle personbiler 93 gram per kilometer (-8 g/km)
Bensinbiler 117 gram per kilometer (-5 g/km)
Dieselbiler 132 gram per kilometer (-3 g/km)

Dermed ble CO2-utslipp for nye personbiler i første kvartal
(i parentes endring i forhold til samme periode i 2014):

Alle personbiler 98 gram per kilometer (-11 g/km)
Bensinbiler 118 gram per kilometer (-4 g/km)
Dieselbiler 132 gram per kilometer (-3 g/km)

Diesel CO2-versting?

GOLF PÅ TOPP: Volkswagen regjerer på den norske registreringsstatistikken og topper både som merke og som modell - med Golf (her i den mest populære e-versjonen). Foto: VW
GOLF PÅ TOPP: Volkswagen regjerer på den norske registreringsstatistikken og topper både som merke og som modell - med Golf (her i den mest populære e-versjonen). Foto: VW Vis mer
ELBIL-TOPPEN
Kilde: OFV ASmars1. kv.
TOTALT3.3917.202
1. Tesla Model S1.1401.532
2. Volkswagen e-Golf9562.672
3. Nissan Leaf5261.082
4. Renault Zoe228361
5. Volkswagen e-up!162485
6. BMW i3109336
7. Peugeot iOn87201
8. Mercedes B-klasse6196
9. Nissan NV20054107
10. Kia Soul40172
11. Mitsubishi i-MiEV26156
12. Citroen C-Zero22



Det kan ved første øyekast virke overraskende at tallet er såpass mye høyere for dieselbiler, som jo har lavere forbruk og utslipp enn en tilsvarende ikke-hybrid bensinbil. Men nettopp det faktum at ikke-ladbare bensinhybrider regnes med under bensin, i tillegg til at småbiler i større grad enn større biler velges med bensinmotor, forklarer forskjellen.

Elbil: En av fire

Det er selvsagt hovedsaklig det kraftige spranget i elbilsalget som forklarer de lave gjennomsnittstallene.

I mars ble det nemlig registrert hele 3.391 nye elbiler. Det er 578 flere enn i mars 2014 - en oppgang på 20,5 prosent. Elbilene hadde dermed en markedsandel på hele 23,4 prosent og slo dermed rekorden fra nettopp mars i 2014, da andelen var 20,3 prosent.

Det ble dessuten bruktimportert 320 elbiler i mars, opp 62,4 prosent i forhold til mars 2014.

Totalt ble det dermed førstegangsregistrert (nye og bruktimporterte) 3.711 elbiler i mars - 701 flere enn i mars 2014.

Også hybrider drar utslippstallene ned

Det ble registrert 1348 nye personbiler med hybriddrift i mars. 357 av disse var ladbare hybrider og Audi dominerte denne kategorien med 181 eksemplarer av e-Tron, etterfulgt av Mitsubishi Outlander PHEV (77), med Volvo V60 D6 på en 3.plass (66).

Det betyr en oppgang på 31,0 prosent i forhold til mars 2014. Personbilene med hybriddrift hadde 9,5 prosent markedsandel i mars i år, mens markedsandelen i mars 2014 var 7,4 prosent.

Trått totalmarked

I mars ble det registrert 14.159 nye personbiler, opp 2,1 prosent fra mars 2014. Men i og med at mars i år hadde en registreringsdag mindre enn mars i fjor, kan man ikke snakke om reell oppgang. Utenom elbilsalget er markedet i nedgang, men totalmarkedet ligger på et høyt nivå fortsatt: Sammenlignet med gjennomsnittet for mars måned de 10 foregående årene, er årets marstall 21,9 prosent høyere.

Og det blir kunstig å anta at alle de som i dag kjøper elbil ikke ville ha kjøpt bil i det hele tatt i tidligere tider...

Bruktimporten er på sin side i moderat økning: Det ble bruktimportert 2.056 personbiler i mars. Dette er 7,9 prosent flere enn i mars 2014.

Nordmenn vil ha firehjulsdrift - og fortsatt diesel

I mars ble det registrert 5.335 nye personbiler med firehjulsdrift, en andel på 37,8 prosent. I samme måned i 2014 var firehjulsdriftandelen 32,1 prosent. Denne måneden bidro selvsagt det høye salget av D-versjonen av Tesla Model S (1.058 av totalt 1.140), til den økte andelen.

Ellers er diesel fortsatt mer populært enn bensin selv om andelen er mindre enn for et par år siden. I mars hadde 41,4 prosent av alle nyregistrerte personbiler dieselmotor mens den i mars 2014 var 43,6 prosent. Hittil i år er andelen nyregistrerte dieselbiler 42,6 prosent, tross alt ned fra 47,7 prosent i samme periode i fjor.

Om en måned får vi vite i hvilken grad den oppdemmede etterpørselen etter Teslas nyeste forklarer de oppsiktsvekkende tallene i mars - slik de gjorde det i fjor på samme tid.