Honda e lansert

Elbil med svært høy retro-faktor

Dette er bilen som skal få de urbane og retrofile til å kjøpe elektrisk. Og det er ikke lenge til den kommer.

KLAR FOR AVDUKING: Elbilen Honda e var for første gang i Norge. De første kundene her til lands får bilen allerede i mars. Foto: Øystein B. Fossum
KLAR FOR AVDUKING: Elbilen Honda e var for første gang i Norge. De første kundene her til lands får bilen allerede i mars. Foto: Øystein B. FossumVis mer

Fra og med torsdag og fredag i neste uke kan du reservere en designperle av en retro elbil. Vi snakker om Honda e, en bil publikum enten kommer til å elske eller hate - og som japanerne håper skal bli en ny storselger i Norge.

Du kan lese mer om hvordan du reserverer lenger ned i saken. Der finner du også flere bilder av elbilen.

I går var bilen utstilt i Oslo, der presse, og etterhvert publikum, fikk ta en nærmere titt på den. Så går turen til andre norske storbyer, som Stavanger og Bergen.

98% FERDIG: Bilen sett utenfra. Video: Øystein B. Fossum Vis mer
NÆRMERE TITT: Det var bare presse som var tilstede under den norske avdukingen i hovedstaden. Publikum fikk komme senere på torsdagen. Foto: Øystein B. Fossum
NÆRMERE TITT: Det var bare presse som var tilstede under den norske avdukingen i hovedstaden. Publikum fikk komme senere på torsdagen. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

98 prosent ferdig

Det var først denne uken at navnet på bilen ble bekreftet, fra tidligere å ha hett «Urban EV» via «Prototype e», falt valget til slutt på «e». Ellers er den identisk med bilen som senest ble vist på bilmessa i Genève i mars.

Den gang ble det imidlertid sagt at bilen var 95 prosent ferdig. I dag hevder Honda at den er 98 prosent ferdig - i hvert fall hva gjelder design, inn- og utvendig.

- Vi fikk en så uventet reaksjon, og en så god tilbakemelding på design da vi lanserte konseptbilen første gang i 2017, at vi bestemte oss for å beholde den, forteller produkt- og pr-manager Antonio Guimaraes i Honda Motor Europa.

HONDE E: Slik ser den sjarmerende elbilen ut i front. Lyset i H-logoen, i midten, må trolig slukkes, før bilen kan bli 100 prosent godkjent. Foto: Øystein B. Fossum
HONDE E: Slik ser den sjarmerende elbilen ut i front. Lyset i H-logoen, i midten, må trolig slukkes, før bilen kan bli 100 prosent godkjent. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Dermed er de sikre på at den brede skjermen inni bilen, lysene og de små kameraspeilene beholdes. Enda viktigere, den vil fortsatt se ut som en førstegenerasjons Honda Civic fra 70-tallet - eventuelt en VW Golf mk1.

- Det eneste vi kanskje må forandre er lyset i Honda-logoen, forteller Mikael Larsen, ansvarlig for den norske Honda-importøren, til Dinside.

- Men det er i så fall bare på grunn av regelverket, forklarer han.

I Norge kom det nye regler for bruk av lys på bilen i fjor.

KAMERASPEIL: Som Audi e-Tron kommer Honda e med kamera og skjerm istedenfor tradisjonelle sidespeil. Foto: Øystein B. Fossum
KAMERASPEIL: Som Audi e-Tron kommer Honda e med kamera og skjerm istedenfor tradisjonelle sidespeil. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer
KAMERA OG SKJERM: Det samme gjelder sladrespeilet. Foto: Øystein B. Fossum
KAMERA OG SKJERM: Det samme gjelder sladrespeilet. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Fortsatt hemmeligheter

Ellers er Honda meget tilbakeholdne med informasjon, noe som ikke er så uvanlig for japanske bilmerker. Bilen har blitt rekkeviddetestet, men de vil ikke si mer enn at Honda e får over 200 kilometer rekkevidde, etter den nye og strengere WLTP-normen. Ladingen opp til 80 prosent full batteri skal ta 30 minutter.

Og prisen, som sammen med rekkevidde vil være alfa og omega for om bilen blir solgt i Norge? Den skal bli konkurransedyktig.

HEMMELIGHETSFULL: Direktør Axel Taebel i Honda Norden sier vi må vente til september, før vi får alle svarene om Honda e. Foto: Øystein B. Fossum
HEMMELIGHETSFULL: Direktør Axel Taebel i Honda Norden sier vi må vente til september, før vi får alle svarene om Honda e. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

- Mer vil vi ikke si, siden det kan bli forandringer på bilen, forklarer Hondas Norden-sjef, Axel Taebel, overfor Dinside.

- Vet dere hvor stor batteripakken kommer til å bli på den endelige bilen da?

- Det kan vi ikke si noe om.

- Og hvor mye vil bilen koste?

- Den vil bli litt billigere enn BMW i3, sier Taebel.

HONDA E: Slik ser den nye elbilen ut. Foto: Øystein B. Fossum
HONDA E: Slik ser den nye elbilen ut. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer
ORIGINALEN: Første generasjon Honda Civic fra 1973 kjørte på bensin. Foto: Honda
ORIGINALEN: Første generasjon Honda Civic fra 1973 kjørte på bensin. Foto: Honda Vis mer

Kommer tidlig neste år

Alle svarene skal vi få i løpet av bilmessa i Frankfurt i september, lover Taebel og de andre Honda-folkene oss. Bilen kommer i produksjon i god tid før kalenderen viser 2020. Og i mars skal de første norske kundene ha fått bilen.

INTERIØR: Honda e sett innenfra. Video: Øystein B. FossumVis mer Vis mer Vis mer Vis mer

Vi i pressen skal få kjøre en nesten ferdig prototype i november eller desember, for å kunne fortelle leserne våre enda mer.

Norge blir ekstremt viktig for Honda, som hittil sliter med å få i gang salget på den gamle storselgeren CR-V, som riktignok nå kommer som hybrid og som kan skape etterspørsel.

Det er dermed Honda e som skal bli deres storselger i Norge - og bare Norge.

- Norge ligger 10-15 år foran mange andre land, når det kommer til elbiler. Honda e er dessuten så unik, at den knapt har konkurrenter. På en måte måler vi oss mot BMW i3 og Nissan Leaf, men det er helt andre biler. De har ikke et så unikt design som Honda e, sier Axel Taebel engasjert.

- Her har du mange kvalitetsdetaljer, i for eksempel dashbordet. Dermed konkurrerer vi ikke nødvendigvis heller på pris.

Honda e

STOR SKJERM: Imitert treverk og en lang flate med skjermer. Dette vil ifølge Honda beholdes i bilen. Foto: Øystein B. Fossum
DEMO: Dinside fikk servert en demoskjerm, da funksjonene fortsatt ikke skal være helt feilfrie, ifølge Honda. Foto: Øystein B. Fossum
IMITERT TREVERK: Minimalistisk midtkonsoll, med «gir-kasse», kjøremodusvelger og håndbrekk. Foto: Øystein B. Fossum
RETO: De grå stoffsetene gir et gammeldags inntrykk. Honda-folket mente dette hele interiøret var som å komme inn i et skandinavisk hjem. Foto: Øystein B. Fossum
INTET SPEIL: Som Audi har gjort med sin e-Tron velger også Honda å gå for kamera, istedenfor sidespeil. Dette beholdes på produksjonsbilen, ifølge Honda. Foto: Øystein B. Fossum
REKKEVIDDEVINNER: På samme måte som at kameraspeilene skal minste luftmotstanden, går dørhåndtakene kun ut når døra skal åpnes. Foto: Øystein B. Fossum
HER ER JEG! Ladeluka er plassert midt på fronten, svart og godt synlig. Hadde det vært penere i hvitt? Foto: Øystein B. Fossum
KNAPT: Man skal ikke kjøre på langtur, om man vil ha voksne personer i baksetene. Foto: Øystein B. Fossum
100: Vil man legge ned baksetene, er det ikke noe alternativ å legge dem ned 50/50 eller 60/40. På Honda e er det ingen eller alle. Foto: Øystein B. Fossum
IKKE BRA: For oss virket ikke kvaliteten på hatthylla som den beste, da festet løsnet bare ved vekten av speilreflekskameraet vårt. Foto: Øystein B. Fossum
BØR FORBEDRES: Kun et lite hull i hatthylla og denne knuten holdt hylla på plass. Det var dessuten vanskelig å få knuten gjennom hullet igjen. En liten detalj, men Honda bør finne på noe smartere her. Foto: Øystein B. Fossum

Trykk på bildene for å forstørre og for å se mer.

Depositum

Globalt er det ifølge Honda 22.000 som allerede har satt seg på lister for å ligge framme i køen. 3.100 av disse bor i Norge. Disse 3.100 får da «forkjøpsrett», når de førstkommende torsdag kan reservere bilen, på hjemmesiden til Honda, mot et depositum på 8.000 norske kroner.

De som ikke står på denne listen, må vente ett døgn ekstra, til fredag.

Klokkeslettet er imidlertid ikke bekreftet fra Honda.

Norge skal være førsteprioritet for Honda e, mens Tyskland, Storbritannia og Frankrike må stille seg rett bak i køen.