TROR PÅ EVENTYR: - Vi tror på en kraftig økning i salget av elbiler neste år. I andre halvår viser vi vår ny, elektriske ID, men åpner for reservasjon allerede over nyttår, sier Harald Edvardsen-Eibak, sjef i VW i Norge. Foto Rune Korsvoll
TROR PÅ EVENTYR: - Vi tror på en kraftig økning i salget av elbiler neste år. I andre halvår viser vi vår ny, elektriske ID, men åpner for reservasjon allerede over nyttår, sier Harald Edvardsen-Eibak, sjef i VW i Norge. Foto Rune KorsvollVis mer

De kuleste elbilene i 2019

Elbil-feberen: Her er bilene vi gleder oss til

Før året er omme, vil det ha blitt solgt 44.500 elbiler i Norge. Neste år tror ekspertene at tallet kan bli 75.000 takket være nye, spennende modeller.

Norge er klart på toppen i Europa hva elbilsalg angår. I fjor ble det solgt 33.025 rene elbiler, i år blir det rundt 44.500 dersom desember-salget følger normalen.

Men det stopper ikke der. Sentrale aktører i bransjen vi har snakket med, forventer en dramatisk økning i 2019. Noen tror at elbil-salget blir så høyt som 75.000.

Det betyr i så fall at halvparten av nybilsalget blir rene elektriske biler. I tillegg kommer hybrider og ladbare hybrider. Mange nye, spennende modeller og lange ventelister på en del av dagens elbiler bidrar til den kraftige økningen.

Mange i kø

- Vi har gått gjennom tallene fra de norske importørene, tatt utgangspunkt i et stabilt salg av eksisterende modeller, pluss det antall nye biler som importørene er blitt lovet fra fabrikkene, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk Elbilforening.

Vi har ikke tatt hardt i, og har blant annet bare regnet med 2.000 eksemplarer av nye Kia e-Niro, som vi vet har en mye lengre venteliste. Da kommer vi opp i mellom 70.000 og 75.000 nye elbiler neste år, fortsetter hun.

TROR PÅ 75.000: - Vi har forsøkt å telle sammen alle de bilene som importørene forventer å få til Norge, og da kommer vi opp i mellom 70.000 og 75.000 elbiler, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk Elbilforening.
TROR PÅ 75.000: - Vi har forsøkt å telle sammen alle de bilene som importørene forventer å få til Norge, og da kommer vi opp i mellom 70.000 og 75.000 elbiler, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk Elbilforening. Vis mer

Bu mener norske bilkjøpere i stadig større grad oppfatter en elbil som en helt vanlig bil. Direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening er ikke veldig uenig.

- Jeg tror 60.000 elbiler er et ganske realistisk tall for elbilsalget neste år. Kanskje kan det bli så høyt som 75.000 dersom importørene får alle bilene kundene vil ha, sier han til Dinside.

Elbilen fungerer i kalde Norge

Også Volkswagen-sjef Harald Edvardsen-Eibak i Norge er optimistisk når det kommer til elbilsalget.

- At neste år kommer til å bli et enda bedre elbil-år enn 2018 er jeg ikke i tvil om. Det kommer mange nye, spennende modeller på markedet og kundene har oppdaget at elektriske biler fungerer godt, til og med her oppe i kalde Norge. Vi har forsøkt å gjøre så nøyaktige beregninger av elbilsalget som mulig og tror det blir mellom 60.000 og 75.000, sier Edvardsen-Eibak.

Etter sommeren viser VW elbilen som de omtaler som nye Folkevogn. Foreløpig kaller de den bare ID. Den er på størrelse med Golf utvendig, men har innvendig plass som en Passat.

En annet stort norsk elbilmerke, Nissan, er ikke like optimistiske.

ELBILKONGEN: - Jeg mener 60.000 er et godt tips, sier Anders Mamen-Lund, adm. dir. i Nissan Norge. Først første gang i historien blir en elektrisk bil - Nissan Leaf - den mest solgte bilen i et land. Foto: Nissan.
ELBILKONGEN: - Jeg mener 60.000 er et godt tips, sier Anders Mamen-Lund, adm. dir. i Nissan Norge. Først første gang i historien blir en elektrisk bil - Nissan Leaf - den mest solgte bilen i et land. Foto: Nissan. Vis mer

- Jeg tror også på en økning neste år, men hvor stor den blir er helt avhengig av hvor mange biler importørene klarer å få tak i. For egen del er vi nå i ferd med å få så mange biler at vi kan bygge opp et lager. Det betyr veldig rask levering. I tillegg kommer Leaf i en ny utgave med en større batteripakke neste år. Jeg mener 60.000 er et godt tips, sier sjef Anders Mamen-Lund i Nissan Norge.

Her er fire av de mest spennende elbil-nyhetene som kommer i 2019.


MERCEDES EQC

Foreløpig har ikke Mercedes avslørt prisen på EQC, men likevel har over 2.000 nordmenn reservert bilen. Den har to elektriske motorer – en foran og en bak – som yter 408 hester, firehjulstrekk og kan trekke henger. Rekkevidden blir ifølge Mercedes over 400 kilometer.

MERCEDES: Elbilen til Mercedes kan trekke henger. Foto: Mercedes
MERCEDES: Elbilen til Mercedes kan trekke henger. Foto: Mercedes Vis mer

PORSCHE Taycan

Også Porsche tvinges til å satse på elektriske biler med de nye EU-kravene til avgass som kommer i 2021. ”Familiebilen” Taycan blir den første på veien i 2019. Med to motorer, firehjulstrekk, firehjulsstyring hentet fra 911 og 0-100 på 3,5

PORSCHE: Mange nordmenn står allerede i kø for denne bilen. Foto: Porsche
PORSCHE: Mange nordmenn står allerede i kø for denne bilen. Foto: Porsche Vis mer

MINI E

Dette blir BMW-konsernet første rene elbil etter i3, som ble lansert i 2013. Tekniske data på Mini E er ennå ikke tilgjengelig, men vi regner med en rekkevidde på rundt 300 kilometer. Bilen får et modifisert drivverk fra BMW i3. Ikke lenge etter nyttår vil den norske importøren åpne for reservasjon av bilen.

MINI E: Åpner for reservasjon etter nyttår. Foto: Rune Korsvoll
MINI E: Åpner for reservasjon etter nyttår. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

TESLA Model 3

Hittil har Tesla solgt over 30.000 biler i Norge. I februar er Teslas folkebil Model 3 klar for levering til de første kundene her hjemme.

Salget vil øke kraftig. De første bilene har stor batteripakke med en rekkevidde på 544 kilometer, firehjulstrekk og en pris som starter på 464.020 kroner. I tillegg kommer vinterhjul og metallic lakk til mellom 12.500 og 20.900 kroner, dersom du ikke vil ha den sorte lakken som er standard.

FOLKEBILEN: Model 3 vil bidra til kraftig økt Tesla-salg. Foto: Tesla
FOLKEBILEN: Model 3 vil bidra til kraftig økt Tesla-salg. Foto: Tesla Vis mer

VOLVO XC40 Electric

Dette blir den første rene elbilen fra Volvo. Rett over nyttår åpner Volvo for reservasjon av XC40 Electric. Så langt vi vet vises bilen sent neste år, men de første kundene får ikke bilen før i 2020. Prisen tipper vi blir rundt 450.000 kroner og rekkevidden i overkant av 400 kilometer. Bilen får trolig bare forhjulstrekk i første omgang.

FØRSTE ELEKTRISKE: XC40 Electric blir Volvos første, rene elbil. Foto: Volvo
FØRSTE ELEKTRISKE: XC40 Electric blir Volvos første, rene elbil. Foto: Volvo Vis mer

VW ID

Andre halvår 2019 viser VW fram den første elektriske bilen i fabrikkens ID-serie. Den er foreløpig navnløs og de første kundene får neppe bilen før tidlig i 2020.

Bilen er på størrelse med Golf, men har innvendig plass som en Passat. Den kommer i to utgaver med rekkevidde opp mot 600 kilometer med den største batteripakken. Prisen tror vi starter rundt 350.000 kroner.

NY FOLKEVOGN: VW ID blir like viktig som Folkevogn. Foto: Rune Korsvoll
NY FOLKEVOGN: VW ID blir like viktig som Folkevogn. Foto: Rune Korsvoll Vis mer