Ny studie

- Elbil er renere enn fossilbil

Selv i land med «skitten» strøm, viser ny forskningsrapport.

RENEST: Nok en studie viser at elbiler er renere enn fossildrevne biler. REUTERS/Arnd Wiegmann
RENEST: Nok en studie viser at elbiler er renere enn fossildrevne biler. REUTERS/Arnd Wiegmann Vis mer

Åtte britiske og nederlandske forskere har nylig publisert en forskningsrapport, som tar for seg klimaavtrykket for elektrifisering av bilpark og overgang til varmepumper i hus. Rapporten er blant annet omtalt på nature.com.

I studien har de tatt for seg hele livssyklusen - fra produksjon, til bruk og til slutt gjenvinning av produktene.

El bedre enn bensin – uansett

Forskerne har ikke bare sett på hvor ren elektrisiteten er i de ulike land, men også studert hvor mye utslipp som genereres under produksjon og opphugging av bilen.

Det er, som mange påpeker, produksjon av batterier som forårsaker de største utslippene i bilproduksjonen.

Allikevel viser studien at land som England, som har mye kullkraft, er miljøgevinsten likevel rundt 30 prosent i favør elbiler. Globalt viser det seg at elbiler er renest i 95 prosent av tilfellene. Og selv i land med mest skitten elektrisitet, går utviklingen i mer miljøvennlig retning.

Fra vugge til grav

- At elbiler øker utslippene dersom man ser på de fra vugge til grav, er en myte. Vi har sett mange diskusjoner om temaet og det florerer av feilinformasjon rundt temaet, uttaler en av forskerne, Florian Knobloch ved universitetet i Nijmegen i Nederland.

FLERE VALG: Utvalget av elektriske alternativer skulle mangedobles på slutten av 2020. Om det skjer, er høyst usikkert nå. Foto: Jamieson Pothecary
FLERE VALG: Utvalget av elektriske alternativer skulle mangedobles på slutten av 2020. Om det skjer, er høyst usikkert nå. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

- Vi har studert sifre fra hele verden og foretatt utregninger på en mengde biler og utslippene går ned, nesten uten unntak, sier han.

Dersom annenhver bil er en elbil i 2050, vil de globale Co2-utslippene minske tilsvarende det totale nåværende Co2-utslipp fra Russland.

Studien tar ikke hensyn til den økende etterspørselen på elektrisitet når flere bytter til eldrift og den fokuserer på Co2-utslipp, altså ikke partikkelutslipp, som fortsatt er et stort problem selv om vi går over til elbiler.

Må reise mindre

Forskerne kommer samtidig med en advarsel: Elektrifisering av bilparken holder ikke. Vi må reise 20 prosent mindre og må ha et stort skifte fra bil til kollektivtransport, sier Greg Marsden på institutt for transportstudier ved universitetet i Leeds.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!