Gjenbrukes på Bislett

Elbil-batteriene kan vare i 22 år

Nissan har analysert batteriene i 400.000 elektriske Leaf. Konklusjonen er at de i snitt vil ha en levetid på 22 år. Nå gjenbrukes batterier til energilagring på Bislett.

VARER LENGE: Analyser som Nissan har gjort av batteriene i 400.000 europeiske Nissan Leaf, viser at batteriet kan vare minst ti år lenger enn bilen. Her med tidligere Nissan-sjef Carlos Goshn, som var hjernen bak Nissans elbil-satsing. Foto: Nissan
VARER LENGE: Analyser som Nissan har gjort av batteriene i 400.000 europeiske Nissan Leaf, viser at batteriet kan vare minst ti år lenger enn bilen. Her med tidligere Nissan-sjef Carlos Goshn, som var hjernen bak Nissans elbil-satsing. Foto: Nissan Vis mer

Det var under en konferanse i Gøteborg nylig, at sjefen for Nissan-Renault Energy, Francisco Carranza, fortalte om analysen som var gjort av batteriene i 400.000 elektriske Leaf som er solgt i Europa etter introduksjonen i 2011. Bilprodusenten har studert alt fra lademønster til hvor mye batteriene taper effekt etter hvert som de blir brukt.

Lever i 22 år

TAR VARE PÅ BATTERIENE: Etter at de har gjort jobben i elbilen, er det så mye liv igjen i batteriene at de kan brukes på flere måter. Foto: Rune Korsvoll
TAR VARE PÅ BATTERIENE: Etter at de har gjort jobben i elbilen, er det så mye liv igjen i batteriene at de kan brukes på flere måter. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

- Data fra våre analyser, viser at batteriene vil overleve selve bilen med 10-12 år. Vi regner med en gjennomsnittlig levetid på bilen på 10 år i de fleste Europeiske land, mens batteriene ser ut til å kunne vare i 22 år. Det betyr at vi må ta vare på disse batteriene og finne andre områder å gjenbruke dem på, fortalte Carranza til Automotive News.

Nissan har flere prosjekter som viser hvordan de brukte elbil-batteriene kan brukes.

Gjenbruk på Bislett

I fjor ble Bislett stadion i Oslo Norges første idrettsanlegg med solceller på taket. Det har i tillegg et energilagringssystem med brukte batterier fra Nissan Leaf.

– Energilagringssystemet som er etablert på Bislett vil gi oss en langt bedre utnyttelse av energiproduksjonen fra solcellepanelene, og styringssystemet vil bidra til å redusere energibruken, sa direktør i Kultur- og idrettsbygg, Eli Grimsby da anlegget ble åpnet.

LAGRER SOLSTRØM: Siden batteriene lever lenger enn bilen, kan de gjenbrukes til lagring av energi, som her på Bislett i Oslo. Foto: Frøydis Skattum, Kultur- og idrettsbygg
LAGRER SOLSTRØM: Siden batteriene lever lenger enn bilen, kan de gjenbrukes til lagring av energi, som her på Bislett i Oslo. Foto: Frøydis Skattum, Kultur- og idrettsbygg Vis mer

Etter installasjon av batteriene, vil overproduksjonen av solstrøm lade batteriene, som kan nyttes på de mest belastede tidspunktene som under arrangementer hvor det brukes ekstra mye strøm.

Bilen som kraftverk

Nissan tilbyr også batteripakker for lagring av strøm i private hjem under varemerket Nissan Energy Solar. Også i Norge har noen familier begynt å installere slike anlegg for strøm-lagring.

I januar fortalte nettstedet energiteknikk.net om familien Vågen i Trøndelag som har som mål å bli selvforsynte med energi ved blant annet å montere et slikt anlegg. Planen er at også den elektriske bilen skal inngå i dette systemet. Den kan fullades om natten når strømmen er billig og sende strøm tilbake på nettet i perioder når forbruket er høyt på morgen og ettermiddag og strømmen dyr.

Redd for brukt elbil

I Norge har mange vært skeptiske til å kjøpe brukt elbil, av frykt for at utslitte batterier skal gi en kraftig ekstrakostnad. Erfaringen fra mobiltelefon-batterier som tar kvelden etter et par år, kan ha vært en medvirkende årsak til dette. Nå ser det altså ut til at denne frykten kan være ubegrunnet.

NORSK KLIMA BRA: Et relativt kjølig, norsk klima er bra for levetiden til batteriene i elektriske biler. Det har Nissan erfart med Leaf. Foto: Rune Korsvoll
NORSK KLIMA BRA: Et relativt kjølig, norsk klima er bra for levetiden til batteriene i elektriske biler. Det har Nissan erfart med Leaf. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Tesla-batteriene holder

Foreløpig er det ikke gjort noen uavhengige studier i Norge på holdbarheten til elbil-batteriene.

I Nederland har professor Maarten Steinbuch ved det tekniske universitetet i Eindhoven studert rekkevidden på brukte Tesla Model S. Han har innhentet data fra eiere av flere hundre biler og sett på gjenværende rekkevidde etter hvert som bilene er blitt eldre.

Den siste rapporten fra studien kom for to år siden. For biler som var kjørt 50.000 kilometer var batteriet svekket med en prosent, mens det var 91 prosent av effekten igjen på biler som hadde kjørt 270.000 kilometer. Dette er gjennomsnittstall for alle bilene i undersøkelsen.

Lite klager i Norge

– Det går i dag rundt 40.000 Leaf på norske veier, og vi har hatt svært får tilbakemeldinger om problemer med batteriene. Det kan være snakk om under ti biler der vi har skiftet noen celler i batteriet, sier Marina Maneas Bakkum, som er kommunikasjonsdirektør i Nissan Nordic. Hun forteller at de sjekker tilstanden til batteriet hver gang en bil er inne på service.