MINNER OM NOE: På CES i Las vegas for et år siden, var det Faraday Future som var elbil-stjerne. I år kan det se ut som det er Byton. Den kina-baserte produsenten ledes av blant annet et knippe toppfolk som tidligere har jobbet for BMW og Tesla. Foto: AFP
MINNER OM NOE: På CES i Las vegas for et år siden, var det Faraday Future som var elbil-stjerne. I år kan det se ut som det er Byton. Den kina-baserte produsenten ledes av blant annet et knippe toppfolk som tidligere har jobbet for BMW og Tesla. Foto: AFPVis mer

CES 2018: Byton viser elbil i kommende Tesla-klasse

El-SUV med lang rekke-vidde og hyggelig pris

Byton Concept ser ganske ferdig ut der den står på standen. Den skal koste fra 360.000 kroner og ha en rekkevidde på fra realistiske 40 til 52 mil.

Nå har vi skrevet til det kjedsommelige om startup-bilprodusenter og wannabe Tesla-konkurrenter som står nesten på startstreken - og idet vi skriver januar 2018 er det fortsatt ingen av dem som faktisk har nådd denne startstreken.

Å ta innersvingen på den visjonære Elon Musk og hans elbilprodusent Tesla, som har fordelen av å ha tatt en svært tidlig start, har vist seg ikke å være bare enkelt - for å si det mildt.

MESSE-STJERNE: Byton Concept vises nå på elektronikkmessen i Las Vegas, der Dinside er tilstede. Bilen skal være 80 prosent klar, skal i produksjon allerede til neste år og kan ventes hit i 2020. Foto: Bjørn Eirik Loftås
MESSE-STJERNE: Byton Concept vises nå på elektronikkmessen i Las Vegas, der Dinside er tilstede. Bilen skal være 80 prosent klar, skal i produksjon allerede til neste år og kan ventes hit i 2020. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Yueting sliter...

LeEco Lesee ble presentert som farlig Model S-konkurrent, og så veldig lovende ut som konseptbil - men hva som eventuelt kommer ut av det prosjektet er ikke godt å si. Den kinesiske industriherren Jia Yueting som sto bak, var også hovedinvestoren i Faraday Future, som senere har vist nok en «fremtidig Tesla-konkurrent», Faraday FF91 - som vi kikket nærmere på... under CES i Las Vegas for ett år siden.

JODA, DEN KJØRER: Bytons SIV (Smart Intuitive Vehicle), er ikke bare en showbil. Her er den under testing i Nianjing, Kina. Foto: Future Mobility Corp.
JODA, DEN KJØRER: Bytons SIV (Smart Intuitive Vehicle), er ikke bare en showbil. Her er den under testing i Nianjing, Kina. Foto: Future Mobility Corp. Vis mer

I løpet av 2017 har Yueting og Faraday slitt økonomisk og samtidig fremsto Lucid Motors (tidligere Ativa), som den nye Tesla-konkurrenten med sin super-elbil Lucid Air. Denne er slett ikke skrinlagt og Lucid flyttet nylig inn i større hovedkvarter ikke langt fra Teslas.

Lettere å tro på

Byton, som overtar startup-elbil-stafettpinnen i Las Vegas etter Faradays show i fjor, virker ved første øyesyn litt mer realistiske og jordnære enn en del av de høytflygende forgjengerne. Og utseendemessig ser bilen produksjonsklar ut - i det minste fra utsiden.

Vi hadde en lang prat med en representant fra Byton i Las Vegas. Bilen er 80 prosent ferdig. Det vil si, den er så godt som ferdig utvendig, men det gjenstår ennå noe på innsiden. Blant annet er ikke baksetene helt ferdige.

AR-APP: Bilen kan studeres fra alle vinkler takket være Bytons «utvidet virkelighet»-app for smarttelefon. Foto: Bjørn Eirik Loftås
AR-APP: Bilen kan studeres fra alle vinkler takket være Bytons «utvidet virkelighet»-app for smarttelefon. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Når disse siste elementene er ute av veien, vil produksjonen starte, og den vil foregå i Kina. Kina er også første land som får bilen, og det vil skje i løpet av 2019 - altså til neste år.

Så står resten av verden for tur, og i Europa vil vi se den på veiene i 2020. I forbindelse med visningen, har selskapet også laget en app - en såkalt AR (Augmented reality)-app, som lar alle få studere bilen på nært hold. Siden den ble lagt ut, har den blitt flittig lastet ned, og ikke uventet har rundt halvparten av alle nedlastingene kommet fra Norge. Representanten vi snakket med (som ikke ville stå fram ved navn), var meget overrasket over dette - da han ikke kjente til at Norge er kanskje verdens viktigste elbil-land.

Interiøret er litt mer konseptbil-aktig og ikke minst den digre skjermen på 49x9,8 tommer som utgjør grensesnittet mellom fører og passasjer, og bilen.

SUPER-SKJERM: Displayet over dashbordet er 125 centimeter bredt og 25 centimeter høyt. Foto: Byton
SUPER-SKJERM: Displayet over dashbordet er 125 centimeter bredt og 25 centimeter høyt. Foto: Byton Vis mer

Grensesnittet er kalt Shared Experience Display, og suppleres av ytterligere tre skjermer - en i rattet (hvor utløses kollisjonsputen i tilfelle uhell, tro?) og to i hodestøttene for baksetepassasjerer.

Selvsagt er stemmegjenkjenning (via Amazons Alexa), gestuell betjening, berøringskontroll og biometrisk gjenkjenning for adgang og start, med på utstyrslisten.

CROSSOVER: Med strukket profil og tidsriktig linjeføring ser Byton SIV Concept ut til å være bortimot klar for veien. Foto: Bjørn Eirik Loftås
CROSSOVER: Med strukket profil og tidsriktig linjeføring ser Byton SIV Concept ut til å være bortimot klar for veien. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Mellom X og Y?

Størrelsesmessig er den noe mindre enn Tesla Model X - men den vil da også være en god del billigere. Det er sannsynlig at, om planene følges, vil den konkurrere med Teslas kommende kompakt-SUV, Model Y.

To utgaver av Bytons el-SUV skal lanseres. Basisversjonen, annonsert til en pris på 360.000 kroner etter dagens dollarkurs, får en batteripakke på 71 kWt og en elmotor på 272 hestekrefter som driver bakhjulene. En dyrere utgave (pris ikke oppgitt), vil få firehjulsdrift med to elmotorer på tilsammen 475 hestekrefter og en større batteripakke på 95 kilowattimer.

Flere bilder:

Rekkevidde oppgis til 400 kilometer for grunnversjonen og 520 kilometer for toppversjonen. Dette skal være etter den amerikanske målenormen EPA, og dermed ganske realistisk.

Autonomi og AI

FRA BMW I8 TIL BYTON: Carsten Breitfeld er sjef for kinesisk-baserte Byton. Foto: AFP
FRA BMW I8 TIL BYTON: Carsten Breitfeld er sjef for kinesisk-baserte Byton. Foto: AFP Vis mer

Byton utstyres fra start med assistansesystemer som gjør den i relativt høy grad selvkjørende fra start (Nivå 3), og skal få en oppdatering til en høyere grad av autonomi i 2020 (Nivå 4). (Nivåene av autonomi for selvkjørende biler kan du lese mer om nederst i artikkelen).

Og, rosinen i pølsa og veldig 2018: Bilen er selvsagt utstyrt med en AI-agent (kunstig intelligens) som for oss høres mer ut som vanlig maskinlæring - uansett skal den kunne tilpasse innstillingene til førerens behov og humør, gi helseråd og styre tidsbruken om brukeren ønsker det. En «kamerat-bil», med andre ord - på samme måte som Toyotas mer futuristiske i-Concept, vist på CES i fjor.

Teknisk er Byton SIV utstyrt for 5G mobiltelefoni.

Vi håper å få høre mer om Byton i løpet av året, og kommer i så fall med en oppdatering.

xxx