Ny forskningsrapport:

El-sparkesykler gir større CO₂-utslipp enn om du kjører med en dieselbuss

El-sparkesyklene er kanskje ikke så miljøvennlige som du tror.

OMSTRIDT: El-sparkesykler har inntatt bymiljøene i stort monn. Svenske Voi er blant en av tilbyderne. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
OMSTRIDT: El-sparkesykler har inntatt bymiljøene i stort monn. Svenske Voi er blant en av tilbyderne. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpixVis mer

Elektriske sparkesykler er virkelig i skuddet om dagen. Og har du ikke nesten blitt påkjørt av en, så eier du kanskje allerede en eller du har testet ut en av utleie-sparkesyklene i norske eller europeiske storbyer.

Samtidig skaper el-sparkesyklene hodebry etter at de inntok bymiljøet i vår. Nyvinningen kom overraskende på politikere og kommunale instanser.

I fjor ble veitrafikkloven endret, noe som første til at kommunene mangler lovhjemmel for å regulere hvordan og hvor el-sparkesyklene skal leies ut - eller parkeres.

Veitrafikkloven definerer nemlig såkalte små elkjøretøy som elektriske ståhjulinger, elektriske sparkesykler, elektriske mopeder og elektriske rulleskøyter som mini-kjøretøy i kategorien «mikromobilitet».

Det betyr at de kommer i samme kategori som vanlige sykler. Og da kan de parkeres hvor som helst.

Kort levetid

Nå har en gruppe forskere ved North Carolina State University i USA publisert en rapport der de analyserer miljøpåvirkninger fra sparkesykler fra utleiefirmaet Bird. Forskerne har gjort en livsløpsanalyse - med alt fra produksjonen til bruken - og fram til el-sparkesykkelen blir skrotet.

Selve ladingen utgjør en liten del av miljøpåvirkningen. Nærmere bestemt under 5 prosent selv med strøm fra amerikanske kraftverk. Men det er verre med selve bruken og produksjonen.

El-sparkesyklene parkeres rundt omkring på et hvilket som helst fortau og samles daglig inn av varebiler, som så plasserer ut igjen syklene etter lading. Bare dette utgjør 43 prosent av miljøpåvirkningen, ifølge studien.

Det verste er likevel selve produksjonen, som utgjør 50 prosent. El-sparkesyklene lever et hardt liv i byene og har kort levetid. Noen blir sogar kastet i elva.

Ifølge den svenske avisen Expressen viser undersøkelser at holdbarheten til en el-sparkesykkel er rundt to måneder.

Ikke overraskende viser studien at ved å reparere el-sparkesyklene for å forlenge livsløpet fra noen måneder og inntil to år, vil miljøpåvirkningen minke med 30 prosent.

Mye bedre å ta bussen

Så:

Om personen som bruker en el-sparkesykkel i stedet hadde hoppet ombord på en buss (riktignok ganske velfylt), viser tall fra forskerne at miljøpåvirkningen ville blitt betydelig mindre. Selv om bussen er drevet av en dieselmotor.

POPULÆRE: El-sparkesyklene fra Voi blir brukt av hundrevis i somersola i Oslo.
Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
POPULÆRE: El-sparkesyklene fra Voi blir brukt av hundrevis i somersola i Oslo. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix Vis mer

Resultatene viser at livsyklusens påvirkning av global oppvarming gir en ekvivalent på 202 gram CO₂ pr. passasjer/mile for disse el-sparkesyklene. En velfylt dieselbuss gir til sammenligning et CO₂-utslipp på 82 gram.

El-sparkesyklene utleiefirmaet Bird tilbyr kundene er av typen Xiamoi M365, og ifølge rapporten gir denne et CO₂-utslipp som «bare» er halvparten av det en personbil slipper ut (414 gram pr. passasjer/mile).

En vanlig el-sykkel gir derimot vesentlig bedre tall, ifølge rapporten. Det skyldes først og fremst lengre levetid og at de ikke samles inn eller distribueres ut av varebiler daglig.

Forskerne konkluderer derfor ganske så klart:

- Påstanden om miljøfordeler med el-sparkesykler bør betraktes med skepsis hvis det ikke oppnås en bedring i livslengden, mindre materialpåvirkning og bedrede miljøeffekter ved innsamling og distribusjon.

Lengre batterilevetid

Svenske VOI kom på banen i Norge i vår med sine lakserosa el-sparkesykler, og tar rapporten på alvor.

- Elsparkesykler er 20 ganger så energi-effektive som elektriske biler, og de er 100 ganger mer energi-effektive enn fossil-drevne biler. Miljøansvar er svært viktig for oss som jobber for VOI Technology. Hele selskapet vårt er basert på å sterkt bidra til å redusere antallet korte bilturer i byer, sier PR-sjef Kristina Nilsson.

- Vi jobber stadig med å redusere vårt karbonfotspor. Om kort tid vil vi introdusere utskiftbare batterier med lengre levetid. Vi vil også ytterligere øke resirkulering og gjenbruk av komponentene i våre el-sparkesykler, sier Nilsson til Dinside.