LUCA BLIR TIL: Se universitetes egen «timelapse» video av bilproduksjonen. Vis mer

Bygde elbil av resirkulert søppel

Ekte elektrisk søppelbil

Både de som elsker og de som hater elbiler kan endelig være enige: Dette elbilen er søppel.

Publisert

Vi produserer enorme mengder søppel. For å illustrere hvordan mye av søpla kan brukes på en nyttig måte har studenter ved Eindhoven University of Technology i Nederland nå tatt et originalt grep.

De har produsert en bil laget fullstendig av avfallsprodukter, som plast gjenvunnet fra havet, hestehår, kokosfibre og lin. Karosseriet, overflaten, vinduene og interiøret er også laget av resirkulerte materialer, inkludert PET-flasker (for eksempel Soda Steam), ABS av hardplast og husholdningsavfall.

Rett før sist helg ble en den sporty elbilen, med navn Luca, vist fram for verden.

22 studenter ved det tekniske universitetet i Eindhoven, Nederland, har brukt 1,5 år på å bygge en elbil ut av søppel. Foto: Bart van Overbeeke

Ekstremt effektiv

«Søppelbilen» er en kompakt elbil med to elektriske motorer i bakhjulene. Den kan imidlertid ikke nå en toppfart høyere enn 90 km/t, men rekkevidden er ifølge universitetet på hele 220 kilometer - bilen er naturligvis ikke offisielt WLTP-testet, da den tross alt ikke skal masseproduseres.

Men energieffektiv skal elbilen være. Omregnet vises det til at forbruket tilsvarer 180 kilometer per liter bensin. Effektive motorer og lav vekt (360 kg, uten batterier) får æren for dette. Uten batterier veier den 360 kilo, som er halvparten så tung som biler Luca kan sammenlignes med. Batteriene veier dessuten bare 60 kilo, som er vesentlig lavere enn «vanlige» elbiler.

22 studenter ved det tekniske universitetet i Eindhoven, Nederland, har brukt 1,5 år på å bygge en elbil ut av søppel. Foto: Bart van Overbeeke
22 studenter ved det tekniske universitetet i Eindhoven, Nederland, har brukt 1,5 år på å bygge en elbil ut av søppel. Foto: Bart van Overbeeke Vis mer

Plast-chassis ...

Chassiset på bilen består av en sandwich bestående av linfibre, kombinert med plast fra havet. Selv om plasten har ligget flere år og består av forskjellige typer plast, er den likevel ifølge universitetet i stand til å gi understellet tilstrekkelig styrke når det kombineres med de naturlige fibrene.

Kjernen i chassiset er laget av plastflasker (PET), som ikke kan resirkuleres mer enn ti ganger. Det vises dermed til at levetiden kan bli kraftig forlenget ved å benyttes i bil.

... plast-karosseri ...

Men plastbruken stopper ikke der. Karosseriet er laget av resirkulert hardplast (ABS), som også brukes i kjøkkenprodukter, leker, TV-er og mer.

Og gulfargen er faktisk ingen maling. Den er en farget film - et lag som enkelt kan fjernes i sin helhet, for å gi en renere resirkuleringsprosess.

Universitetet mener dessuten at vinduene, også laget av resirkulert materiale, har fått en luksuriøs svart fargetone.

<strong>INTERIØRET:</strong> Her er det benyttet mye PET-plast, samt kokosnøtt- og hestehår i stolene. Foto: TU/ecomotive
INTERIØRET: Her er det benyttet mye PET-plast, samt kokosnøtt- og hestehår i stolene. Foto: TU/ecomotive Vis mer

... og plast i interiøret

Plast er et av de største miljøutfordringene vi har, samtidig som det er materialer vi bruker veldig mye av. Da er fint at gjenbrukt plast også kan gå igjen i Lucas interiør.

Setene er ifølge produsentene to veldig komfortable stoler, med puter bestående av en kombinasjon av kokosnøtt- og hestehår. Stoffet rundt er laget av resirkulert PET, som også er å finne i chassiset. Dette skal imidlertid føles mer som semsket skinn på setene.

Midtkonsollen består blant annet av et plast fra husholdningsavfall. I tillegg består den også av gjenværende materialer fra Lucas egen produksjonsprosess: små biter av lin med plasten fra havet komprimerert til plater.

Det tok de 22 nederlandske studentene halvannet år å bygge bilen, som de mener demonstrerer hvordan bilindustrien kan gjenbruke søppel.

Hvordan Luca vil gjøre det på veien og om den kommer seg «helskinnet» gjennom en offisiell kræsjtest hos Euro NCAP har vi til dags dato ikke fått noe svar på. Kanskje må den gjenvinnes ...

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer