Test: Toyota RAV4 Hybrid AWD-i

Ekstremt lavt forbruk

Endelig gir selvladende hybrid mening.

MASKULIN: RAV4 er blitt tøffere enn noensinne. Nå er det enda mer grill, enda flere kanter og mange av elementene har hentet inspirasjon fra hardhausen Landcruiser. Foto: Jamieson Pothecary
MASKULIN: RAV4 er blitt tøffere enn noensinne. Nå er det enda mer grill, enda flere kanter og mange av elementene har hentet inspirasjon fra hardhausen Landcruiser. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

RAV4 er en institusjon i seg selv. Dette er modellen som ble lansert som mellomtingen mellom offroad og personbil allerede i 1994.

De fleste syntes det var litt merkelig å skulle «late som» om man lagde en offroader med reservehjul bakpå, røff styling og høy bakkeklaring, mens man ikke hadde hverken ramme eller lavserie. Du fikk den til og med som ren forhjulstrekker.

FORHJULSTREKK MED HJELP: Toyota kaller sin AWD-løsning intelligent. I prinsippet er RAV4 en forhjulstrekker, men den får hjelp av en elektrisk motor på bakhjulene når det trengs. Nå er motoren sterkere og er oftere med for å sikre stabilitet og fremdrift. Foto: Jamieson Pothecary
FORHJULSTREKK MED HJELP: Toyota kaller sin AWD-løsning intelligent. I prinsippet er RAV4 en forhjulstrekker, men den får hjelp av en elektrisk motor på bakhjulene når det trengs. Nå er motoren sterkere og er oftere med for å sikre stabilitet og fremdrift. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Historien har lært oss at det var akkurat det folk ville ha. Nå er femte generasjon på plass med drift på to eller alle fire. Det er gjort endringer for å gjøre firehjulstrekkeren bedre enn forgjengeren. Blant annet får den mer moment på bakhjulene, som fortsatt drives av en elmotor under behov. Det er til ekstra hjelp ved oppstart i motbakker.

Det skal også hjelpe til med stabilitet i svinger og oppføre seg langt bedre og raskt i terreng. ABS-systemet skal også blitt forbedret for å bremse hjul uten grep, raskt.

Større, men ikke større

RAV4 er ikke blitt lengre, men er smartere pakket, slik at bagasjerommet er blitt 79 liter større med bedret tilgjengelighet. Baksetepassasjerene har fått 4 cm mer å boltre seg på i bredden og fått bedre plass til føttene under setet selv om setehøyden for forsetepassasjeren er 15 millimeter lavere.

KOMPAKT: Visuelt er den større, men RAV4 er hverken lengre eller bredere enn tidligere. Foto: Jamieson Pothecary
KOMPAKT: Visuelt er den større, men RAV4 er hverken lengre eller bredere enn tidligere. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Bilen har fått 3,5 centimeter lengre akselavstand og lavere tyngdepunkt selv om den har fått høyere bakkeklaring. Ikke verst.

RAV4 er bare tilgjengelig som trinnløs hybrid. Firehjulstrekkeren har en samlet effekt på 222 hk. Nikkel metall hybrid-batteriet har bare en kapasitet på 6,5 kWt.

HUSK: Følg oss på Instagram! @dinsidemotor_autofil
HUSK: Følg oss på Instagram! @dinsidemotor_autofil Vis mer

Langt høyere komfort

Vi kjører den dyreste modellen, Executive Panorama. Toyota har gjort grep innvendig, og selv om den ikke føles superhot eller nytt, er alt hakket bedre og mer smakfullt.

Ekstremt lavt forbruk

Fire gummierte knotter skal gi deg litt røffere inntrykk for å understreke offroad-følelsen. Det finnes konkurrenter med både mer sexy og brukervennlige skjermer, blant annet blir noe av skriften litt liten i instrumentpanelet. Man savner småting i kjørecomputeren og multimediaskjermen krever nesten at man hviler hånda oppe på skjermen når den skal betjenes i fart.

Men man får litt kunstskinn på dashbordet og rikelig med sømmer, noe som gjør tilværelsen litt hyggeligere.

KUNNE VÆRT BEDRE: Skjermen er blitt større, men brukervennlighet og skjermdesign har Toyota mye å gå på. Foto: Jamieson Pothecary
GUMMIERT: Store gummierte knapper får opp offroadfølelsen. Vi har ingenting i mot manuell betjening av inneklimaet. Foto: Jamieson Pothecary
VINKLER: Toyota har ikke vært redde for å komme med egen design de siste åra. Det er bra noen skiller seg ut. Foto: Jamieson Pothecary
MULTI: Ikke det mest sexy, men fungerer greit.
STRØM: USB til barna er viktigere enn noen gang. Foto: Jamieson Pothecary
SVÆRT: RAV4 har et stort bagasjerom når du slår ned alle setene, selv om det ikke er klasseledende stort. Her kommer lengre konkurrenter til sin rett. Foto: Jamieson Pothecary
ENKELT: Vi savner håndtak baki som feller ned seteryggene, skiluke, eller aller helst 40/20/40-løsning, knagger til bæreposer eller smarte gulvskillere, og en smartere bagarsejomstildekker. Foto: Jamieson Pothecary

Sittestilling har også hatt fokus og det merkes faktisk ganske så godt. Rattet kan trekkes godt mot føreren og man havner lavere i de 12-veis elektrisk betjente og mykt stoppede stolene dersom man ønsker det.

Støynivået både fra vind og hjul er lavt. RAV4 føles både bred, tung og komfortabel, selv om den faktisk er ganske lett, kort og lav. Alt understrekes med at hendler, pedaler og ratt har et «tungt» oppsett.

Bilen er bra støydempet og det slår lite fra understellet. Hele bilen ligger med en troverdig og tillitsfull stabilitet på veien. RAV4 har virkelig gått opp en klasse opp i komfort, selv om det rister litt fra forseteryggen på passasjersiden på dårlige veier.

Det finnes dessverre ikke smarte løsninger for lasting - for eksempel mindre knagger å henge poser på.

FLERE MULIGHETER: Nå har det tilkommet en knapp for TRIAL. Det sikrer drift på bakhjulene i oppstarten. Man har et dreiehjul for de tre kjøreprogrammene Eco, Normal og Sport. Hvorfor den ikke har standardoppsett på Eco, kan man jo undre på, når økonomi er hele grunnen for å kjøpe en hybrid. EV-knappen som skal sikre elektrisk kjøring, er like latterlig som den alltid har vært. Den virker kun unntaksvis. I en bil som dette trenger man egentlig ikke tradisjonell girspak. En digital løsning hadde satt bilen i Park av seg selv når man stopper bilen. Foto: Jamieson Pothecary
FLERE MULIGHETER: Nå har det tilkommet en knapp for TRIAL. Det sikrer drift på bakhjulene i oppstarten. Man har et dreiehjul for de tre kjøreprogrammene Eco, Normal og Sport. Hvorfor den ikke har standardoppsett på Eco, kan man jo undre på, når økonomi er hele grunnen for å kjøpe en hybrid. EV-knappen som skal sikre elektrisk kjøring, er like latterlig som den alltid har vært. Den virker kun unntaksvis. I en bil som dette trenger man egentlig ikke tradisjonell girspak. En digital løsning hadde satt bilen i Park av seg selv når man stopper bilen. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Gjerrig

Både Toyota og søstermerket Lexus har fått orden på understell og viser både skarphet, halvstramt understell og direkte følelse. Den viser overraskende nøytrale kjørebalanse og kan presses mye.

Her har Toyota gjort mye de siste årene. Drivlinjen de velger følger ikke helt opp med den samme følelsen. Trinnløst planetgir er helt sikkert en bra og solid løsning som gir få vedlikeholdsproblemer, og man får bra nok prestasjoner ut av den. Men gøyalt er det ikke.

Dersom du prøver deg på morsomheter, føles det mer som mishandling, men du blir desto mer belønnet for å beherske deg. Da kommer det trinnløse systemet og firehjulsdriftsystemet med elmotor til sin rett. Motorlyden trenger litt vel mye igjennom når turtallet økes, men til gjengjeld har Toyota jobbet mye med at turtallet skal følge fart og akselerasjon noe mer, slik at turtallet generelt er lavt i RAV4.

Driften på bakhjula har blitt 30 prosent mer energieffektiv og det er bemerkelsesverdig hvor lite drivstoff den bruker.

NORGESFAVORITT: Toyota selger veldig bra, selv om de ikke har hverken elbil eller ladbare hybrider. Nå som bestselgeren RAV4 i ny utgave er tilgjengelig med firehjulstrekk. Foto: Jamieson Pothecary
NORGESFAVORITT: Toyota selger veldig bra, selv om de ikke har hverken elbil eller ladbare hybrider. Nå som bestselgeren RAV4 i ny utgave er tilgjengelig med firehjulstrekk. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Vi har ikke testet tohjulstrekkeren og firehjulstrekkeren side om side, men differansen er neppe så stor som den er oppgitt, nemlig 1 desiliter på mila.

Og det er på forbruk RAV4 virkelig imponerer og gjør at eventuell skepsis mot selvladende hybrider blir satt på prøve. For på vår testrute under denne testen, viser kjørecomputeren 0,42 etter endt kjøretur.

Etter å ha fylt tanken igjen, er faktisk forbruk fortsatt ganske så lave 0,47. Det nærmer seg et forbruk selv dieselbiler sliter med å klare, så her har Toyota gjort en grundig jobb.

Konklusjon

Toyota RAV4 har blitt en smartere bil med mer power, plass og komfort enn tidligere. Den er fortsatt ikke ladbar, så man mister muligheten til å kjøre utslippsfritt i det daglige, men kompenserer en del med lavt forbruk og at man slipper å endre vanene sine rundt bilkjøring.

Toyota RAV4 4wd

Bensinmotor:R4, 16v, bensin
GirkasseTrinnløs 4wd
Slagvolum:2487 ccm
Effekt - o/min :177 hk /6000
Dreiemoment - o/min:221/4400
Elmotor foran:120 hk / 202 Nm
Elmotor bak:54 hk /121 Nm
Batteri:Litium-Ion 6,5 kW/t
Systemeffekt222 hk / 400 Nm
0-100 km/t:8,1 sek
Toppfart:180 km/t
Forbruk:0,45 l/mil
CO2-utslipp NEDC:103 g/km
Tankvolum:56 liter
L/B/H:460/185/168 cm
Akselavstand:269 cm
Bakkeklaring19 cm
Dekkdimensjon:225/60R18
Bagasjerom:580/1490 liter
Egenvekt:1660 kg
Hengervekt:1650 kg
Pris fra kr.:399 600 (2wd Active)
Pris Testbil:527 100