Test: Skoda Citigo e iV

Ekstremt billig!

For 176.000 kroner får du en fantastisk bil. Mange trenger ikke større enn dette.

BILLIG: Frem til nå er det bare VW Up! som har vært tilgjengelig som elektrisk versjon i denne trillingserien. I forbindelse med større batteripakke og lenger rekkevidde har også søsknene Skoda Citigo og Seat Mii fått elversjoner. Og det er en aldri så liten priskrig på gang. Skoda er legger seg midt i mellom med 184.800 kroner inkludert frakt og levering. Seat Mii fås fra 179.900 kroner og VW Up fra 191.300 kroner, inkludert frakt og levering. Foto: Rune M. Nesheim
BILLIG: Frem til nå er det bare VW Up! som har vært tilgjengelig som elektrisk versjon i denne trillingserien. I forbindelse med større batteripakke og lenger rekkevidde har også søsknene Skoda Citigo og Seat Mii fått elversjoner. Og det er en aldri så liten priskrig på gang. Skoda er legger seg midt i mellom med 184.800 kroner inkludert frakt og levering. Seat Mii fås fra 179.900 kroner og VW Up fra 191.300 kroner, inkludert frakt og levering. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Bilhold trenger ikke å være dyrt. Det er denne bilen et eksempel på. Skoda Citigo har eksistert siden 2012, men det er først nå den kommer i elektrisk utgave.

Det gjør den samtidig som den nesten prikk like Seat Mii, som faktisk er enda noen tusenlapper billigere og som ved to anledninger har sluppet tidenes billigste leasingkampanje på den. De 900 bilene som ble sluppet hver av gangene, ble revet bort på få timer.

SMÅ ENDRINGER: De består av nye lykter, ny grill, endret design på nedre del av fanger og speiler med integrerte blinklys. Bilen på bildet har 16-tommers felger. Standard er blodfattige 14-tommere. Foto: Rune M. Nesheim
SMÅ ENDRINGER: De består av nye lykter, ny grill, endret design på nedre del av fanger og speiler med integrerte blinklys. Bilen på bildet har 16-tommers felger. Standard er blodfattige 14-tommere. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Begge bilene får med seg den sårt tiltrengte oppgraderingen, som trillingbilen VW Up også har fått - nemlig et batteri på 36,8 kWt (32,3 netto) og oppjustert rekkevidde til 26,5 mil.

Det er til stor kontrast fra de bilene som ruller på veien nå, med batteri på 18 kWt og svært optimistiske 16 mils rekkevidde. Vi kjørte gamlingen tom på 7,9 mil, på vinterstid!

Det gjør de oppgraderte bilene langt mer attraktive for langt flere.

Dessverre har man ikke gjort noe med ladehastigheten på hurtiglader. Den tar imot 40 kW, og da tar det over én time å lade til 80 prosent. Ombordladeren er på helt akseptable 7,2 kW. Har du så mye strøm i ladeboksen lader du til 80 prosent hjemme på 4,5 timer.

Dette er nytt

Grillen er helt egen for Skoda og lakkert i bilens farge. Tåkelys og LED-kjørelys er standard. Hovedlyktene er fortsatt halogenlamper, med dårlig lys. Speilene, som enten er i bilens farge eller blank sort, har fått integrerte blinkelys.

Line Assist bruker kameraet i frontruta og korrigerer med den elektriske styringen dersom du er på vei over linjene. Dette er i tillegg til City Brake-systemet som de var først ute med i mikro-segmentet.

I tillegg til standardfargene kan e iV leveres i spesialfargene Kiwi Green, Deep Black, Crystal Blue og Tungsten Silver. 14-tommere på 165/7014 er standard. 16-tommere med 185/5016 tilvalg og nødvendig for å få den pen.

LOGOEN BORTE: Deter blitt bokstaver på bakluka i i stedet for logo. Foto: Rune M. Nesheim
LOGOEN BORTE: Deter blitt bokstaver på bakluka i i stedet for logo. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Interiøret har fått en sårt tiltrengt oppdatering. Det viktigste er at den avtakbare Garmin-skjermen er byttet ut mot en mobilholder.

Da kan mobilen gjøre samme jobben. Kart og systemer integreres i bilen, og du kan overvåke lading og klima fra mobilen. Smart og billig.

Sprek nok

Resten er som før. Motoren er fortsatt på 82 hester, men den er fortsatt lynrask i forhold til sine bensindrevne søsken. Særlig fra stillestående til 50 km/t.

Toppfarta er på 130 km/t og det klarer du å holde overalt, for bilen er overraskende velkjørende, komfortabel og stillegående, selv når farta makses. Ved å vippe girspaken til siden kan du justere regenerering i fire trinn, pluss fri rulling.

GAMMELT NYTT: Det meste er slik vi har sett det i VW e-Up, men panelet har fått en mer moderne og skarpere form. Endelig har man fått lyd og kanalvalg på rattet. Foto: Rune M. Nesheim
KJØREPROGRAM: Bilen starter alltid på sprekeste kjøreprogram med 82 hester, men man kan velge to sparsomme program for å få lenger rekkevidde. Foto: Rune M. Nesheim
FREM OG TILBAKE: I tillegg kan man vippe spaken sideveis å velge fra 0 regenerering til regenerering i 4 trinn. Foto: Rune M. Nesheim
SOM i E-UP!: Instrumenteringen er enkel og lettforståelig. Foto: Rune M. Nesheim
PÅ TIDE: Multimediaanlegget har fått en sårt tiltrengt oppdatering. Nå brukes mobilen i stedet for den avtagbare skjermen fra Garmin. Foto: Rune M. Nesheim
RETRO: Stilken med fars fartsholder kjenner vi igjen fra tidlig 90-tall. Citigo er en ærlig billig bil. Foto: Rune M. Nesheim

Den har tre kjøreprogrammer, og starter alltid på det sprekeste, som er Normal. Et trykk på Eco, så reduseres effekten til 68 hk og 167 Nm, samtidig som toppfarta senkes til 120 km/t og klimaanlegget blir litt gjerrigere.

I Eco+ reduseres effekten til 55 hester og 133 Nm, og klimaet slås av. Toppfarta er 95 km/t. Den går automatisk i dette moduset når du begynner å gå tom for strøm.

ENKELT: Man fresjer opp med grønn søm og begge fremstolene har høydejustering, men rattet kan bare justeres opp og ned og mange vil nok slite med å finne favorittstillingen sin i bilen. Foto: Rune M. Nesheim
OVERRASKENDE: Dette er en fireseter og det er faktisk mulig å sitte baki med litt godvilje fra de to foran. Foto: Rune M. Nesheim
LITE: Bilen kan bestilles med bagasjeromsgulv som gir flatt gulv når setene legges ned 50/50, men da har man ikke plass til mye i bilen. Foto: Rune M. Nesheim
STORT: Uten det ekstra gulvet, blir rommet nesten dobbelt så stort. Under det nederste gulvet er det en reservehjulsbrønn, som i dette tilfellet inneholder dekkreperasjonssett. Foto: Rune Nesheim

Sitter dårlig, men god plass – med godvilje

Det største ankepunktet er de dårlige setene, som riktignok har høydejustering både på fører- og passasjersiden. Også savner vi lengdejustering på rattet. Men dette er en billig bil, så noe må man spare på. Her har man gjort det på en ærlig og sjarmerende måte.

Testresultat

Skoda Citigo iV

Terningkast 5
Ærlig liten billig elbil.

Pris.

Sitter dårlig.

Bilen har akkurat nok moderne funksjoner til av man kan flire litt av at bryterne til fartsholderen stammer fra VW fra tidlig 90-tall.

Har du sjelden folk i baksetet er Citigo stor nok for de fleste. Bagasjerommet er kort, men dypt. Det rommer 250 liter, som tilsvarer tre svære bager oppå hverandre.

Legger du ned setene får du 923 liter. Bakseteplassen er også bra, med tanke på størrelsen på bilen. Setter du den ved siden av første generasjon VW Golf ser den faktisk stor ut, for Citigo er 20 cm kortere, men 1,5 cm bredere og 10 cm høyere.

I dag finnes det ikke konkurrenter som kan tilby samme rekkevidde og plass til samme pris.

Skoda Citigo iV

Systemeffekt/Nm:82 hk / 212 Nm
0-100 km/t:12,5 sek
Toppfart:130 km/t
Rekkevidde WLTP:225-274 km
Strømforbruk WLTP kWt/100 km12,8-12,9
Ladekapasitet Hjemme/hurtig:7,4/40 kW
Batterikapasitet:Litium Ion 36,8 kWt
L/B/H:360/165/148 cm
Akselavstand:242 cm
Dekkdimensjon:165/70R14
Bagasjerom:250/923 liter
Egenvekt:1160 kg
Pris fra kr.:184.800