Ekstrem MGF

En Ferrari 360 Modena har mindre hester enn MGF Extreme, det har også Porsche 911 Turbo og BMW M5. Dermed ypper MG med de store.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

MGF kom som et svar på den britiske roadsteren Made in Japan, nemlig Mazda MX-5. Og det er nettopp små roadstere som MX-5, Toyota MR2 og BMW Z3 briten skal kjempe mot.

Tredoblet effekt

Nøkkelen til det ligger naturligvis i å øke kreftene du som fører har å rutte med. Noe MG har gjort til gangs. Ikke bare har de doblet effekten, de har tredoblet den – til 450 hester. For å bibeholde sikkerheten har MG i tillegg oppgradert bremser, så vel som hjuloppheng og understell. Bakhjulsdriften har de imidlertid beholdt.

Spoilere så det holder

I tillegg har MG gjort visse ytre forbedringer av MGF. Spoilere foran og bak skal være med på å redusere løft, mens større luftinntak skal sørge for at motoren får nok luft til både kjøling og forbrenning.

Under 4?

Noen tall om hvor fort dette går har likevel ikke MG gått ut med. Men det er vel sannsynlig at denne bilen vil greie sprinten fra 0 til 100 kilometer i timen på godt under 4 sekunder. Og er ikke det fort nok, kan vi avsløre at MG har utviklet nok enda en ekstrem MGF.

500 hester og V8 – i MGF

Bak navnet MGF ZT Extreme skjuler det seg nemlig ytterligere 50 hester. Dermed er ytelsen oppe i 500 hestekrefter fra V8-motoren som er plassert bare centimetre bak ryggraden din.

En malurt finnes likevel i begeret, for ingen av bilene kommer i produksjon. De er kun fremstilt for å brukes til demonstrasjon og markedsføring. Så har du akkurat svidd av 1.7 millioner kroner på en Ferrari kan du slappe av, det er lite trolig at du vil bli frakjørt av en MG.

Relaterte artikler

  • MGF møter Mazda MX-5 til duell

  • Test av MGF

  • Nye motorer i MGF

  • Flere spesialmodeller av MGF