Skråblikk: Tilleggsutstyr i bil

Ekstrautstyret vi klarer oss meget godt uten

Bilene blir pakket med utstyr. Som regel er utviklingen til det bedre, men ikke alltid. Her er ni av de vi liker dårligst.

FOR AVANSERT: Noen ganger føler jeg at
bilprodusentene kunne tatt seg en pust i bakken og tenkt på det gamle ordtaket. Det enkle er ofte det beste. Foto: Arkiv
FOR AVANSERT: Noen ganger føler jeg at bilprodusentene kunne tatt seg en pust i bakken og tenkt på det gamle ordtaket. Det enkle er ofte det beste. Foto: Arkiv Vis mer

Det er lett å la seg fascinere - og blende - av nye funksjoner, enten det er på datamaskinen, på mobiltelefonen eller i bilen. Men har du noen gang stoppet opp og spurt deg selv om hvor ofte du bruker alle nyvinningene? Det er jo ikke slik at alt det nye er like nyttig, og da er veien til glemmeboka kort.

I denne artikkelen har vi, med et lite glimt i øyet, tatt for oss ni oppfinnelser til bilen som vi hadde klart oss meget godt uten. Er du uenig eller enig med oss? Bruk debattfeltet nederst!

9. Ringeassistenten

Siden 90-tallet har mange biler hatt en knapp på rattet med et ansikt som snakker. Trykk på den og be den om å ringe dama, bytte radiokanal, finne favorittsangen og gi deg adressen du ber om. Har du noen gang blitt annet enn irritert?

Først nå, nesten 30 år senere begynner det så vidt å fungere, men hvem pokker gidder å sitte og krangle med bilen når det tar en brøkdel av tiden å gjøre det selv?

8. Kjøremodus-knappen

Mange har fått knapp for kjøremodus. Jo høyere bakkeklaring, jo flere funksjoner. Nedoverbakkeassistent, økonomi, normal, sport, sand, snø, stein, grus og Gud vet hva. Men den står alltid på Auto, ikke sant?

7. Parkeringshjelperen

Parkeringsassistenten måler avstand og parkerer bilen din for deg. Egentlig ganske praktisk, men har du noen gang tatt deg tid til å bruke den? Nei, for det er enklere å gjøre det selv, med mindre du navigerer etter det lavoppløselige skjermbildet av bilen i fugleperspektiv i stående format på en liggende skjerm.

6. Gir uten girkasse

Padler bak rattet er kjekt for dem som vil gire automaten manuelt. Men hva er poenget når du kjører elbil? Den har jo ikke girkasse.

Jo, da lager man bremsebrytere istedenfor. Man kan trekke i padlene eller i girspaken for å bremse bilen litt. Man klarer vel fortsatt å bremse med pedal når man likevel har en velfungerende gassfot?

5. «Tesla-skjermen»

Det bringer meg til neste punkt. Blir du fascinert av de nye bilene på markedet med store fancy multimedieskjermer, som lyser mot deg så du ser ut som en zombie i høstmørket og bruker 30 sekunder på å finne igjen DAB-radiosignalet som ble borte, fordi DAB er noe dritt og brukergrensesnittet på radioen så dårlig at du har kjørt gjennom hele tettstedet før du har søkt deg tilbake til favorittkanalen igjen?

Alle er enige om at man ikke skal ta blikket fra veien når man kjører, men det er klin umulig å la være når alt går på berøringsskjerm i en knappefri hverdag. Tesla skryter av at de nå kun har to knapper på rattet og en nødblink-bryter igjen på Model 3.

Tror du det er for å tilfredsstille oss? Niks. Tenk så billig det er å lage en skjerm istedenfor hundre fjærbelastede brytere med lys og klips for inn-festninger, samt kabler for å få dem til å funke.

Tenk så mye enklere det er å gjøre oppdateringer på et ikke ferdig utviklet produkt rett fra PC-en hos produsenten. Dette gjelder ikke bare hos Tesla, bare så det er sagt. Eierne føler seg privilegerte som får en 2.0-versjon av bilen etter service, mens de egentlig burde klaget fordi de fikk en 0.0-versjon og måtte betale for å være prøvekaniner på et ikke ferdig produkt.

4. Diskoteket

Når vi først har nevnt Tesla. Hvem har spurt om Celebration-mode som vinker med dører, blinker med lys og spiller flau musikk? Og hvem ønsker egentlig Falcon-dørene som ikke lar seg åpne i parkeringshus, legger igjen snø i hele kupeen og umuliggjør bruk av skiboks (som undertegnede forresten er sterk motstander av - for hvorfor ødelegge utseendet og kjøreegenskapene på din skyhøye SUV, som du trenger stige for å få ned skiene fra og gjør at du må parkere bilen utenfor både parkeringshus og egen garasje?) Nok om det.

3. Skumflaska

Tipper du blir kjempeglad når du har en punktering og det du finner under bagasjeromsgulvet er en skumflaske og en elendig luftkompressor. Særlig når hele dekksiden er flenget opp. I de aller fleste tilfeller er reservehjulet erstattet med isopor i brønnen som fortsatt har plass til et reservehjul. Det er ikke for din skyld de har fjernet det. Det er for å spare penger.

«Tipper du blir kjempeglad når du har en punktering og det du finner under bagasjeromsgulvet er en skumflaske og en elendig luftkompressor.» Rune M. Nesheim

2. Klappbordet

Og hvem har spurt om fleksibel høyde på bagasjeromsgulvet? Du vil vel ha det så stort og dypt som mulig? Og hvem er lykkeligst for klappbordet som aldri er i riktig vinkel bak forseteryggene og som uheldigvis klapper ned når den åpne Colaflaska står i holderen mens smågodtet er fint dandert utover bordet?

Er det eieren eller den voksne som sitter med knærne i den nedslåtte plata på passasjersiden? Han som heller ønsket seg de nødvendige centimeterne som bordet stjeler.

1. Det automatiske setet

Apropos plass. Er det bare jeg som hater at rattet trekkes bort og setet skyves bakover hver gang man går ut av bilen, og samtidig klemmer beina på dem som sitter i baksetet samtidig som den synger en ha-det-bra-sang?

Noen ganger smiler jeg bredest når jeg vrir min gammeldagse nøkkel i tennings-låsen på min primitive Renault 4, med manuelle speil, choke og ettermontert varmeapparat. Den har også nøkkelfri åpning forresten. Det er ingen grunn til å låse den, for om du tar i litt hardt på skyvevinduene, åpner du dem fra utsiden - og kan rusle rett inn ...