Eksklusive nyheter fra HD

Den som ikke synes ordinære HD-sykler er spennende nok, må sette sin lit til Harley-Davidsons egen spesialavdeling, Custom Vehicles Operations (CVO).

Eksklusive nyheter fra HD
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Siste nytt fra CVO er to spesialutgaver, én basert på Dyna Wide Glide og én basert på droget Road Glide. Førstnevnte, som har fått betegnelsen FXDWG2, skiller seg på mange måter kraftig fra sin "stamfar", FXDWG Dyna Wide Glide.

Ved hjelp av noen liter skarlagensrød lakk, en frekk lyktkåpe og krommede felger med fem eker har sykkelen fått et helt spesielt preg. En liten spoilerlignende utstikker i forkant av rammen er med på å understreke det røffe preget.

Tøft eksosanlegg

Eksosrørene mangler den vanlige innsnevringen i enden og er i stedet kuttet tvers av. Speedometer-konsollen skal ifølge CVO strekke seg i hele tankens lengde. I likhet med den mer ordinære utgaven av Dyna Wide Glide, er sykkelen utstyrt med Harley-Davidsons nye arbeidshest, Twin Cam 88-motoren. Denne har et slagvolum på 1.449 ccm og yter 106 Nm ved 2.900 o/min.

Begrenset antall

Kun 1.465 eksemplarer vil bli produsert. Prisen kommer på 21.995 USD, som med dagens kurser blir snaue 200.000 norske kroner. Sykkelen produseres i utgangspunktet kun for det amerikanske markedet, og med tanke på at 275 millioner mennesker skal dele på de knapt 1.500 syklene, tar vi nok ikke mye feil om vi tipper at de går unna som de berømte hvetebrødene. Skulle du være heldig nok til å få ta i et eksemplar, må du belage deg på å punge ut med snaue 90.000 kroner til statskassen.

Screamin' Eagle Road Glide

Eksklusive nyheter fra HD

Den andre nyheten fra CVO har fått det klingende navnet Screamin' Eagle Road Glide. På Harley-Davidsons byråkrat-språk har sykkelen betegnelsen FLTRSEI2. Denne er basert på kjempedoningen Road Glide, men er proppet full av ekstrautstyr. Ifølge CVO har de tatt ut ekstrautstyr for hele 9.000 USD.

Blant godsakene finner du blant annet et stereoanlegg med CD-veksler for 12 plater, automatisk fartsholder og Harley-Davidsons eget alarmsystem. Ryggstøtte for både fører og passasjer hører også med.

Sprekere motor

Motoren er boret opp 101 kubikkcentimeter til 1.550, noe som ifølge Harley-Davidson skal gi 10 prosent flere hestekrefter og 14 prosent høyere dreiemoment. Dermed skulle motoren, som mates via elektronisk innsprøytning, yte godt over 70 hestekrefter og opp mot 125 newtonmeter. FLTRSEI2 vil bli produsert i 1.695 eksemplarer og er priset til 23.995 USD, eller drøye 217.000 kroner.

  • Klikk her for flere Harley-Davidson-artikler