Eco-Speedster: Rask og supergjerrig

Opel Eco-Speedster skal ved hjelp av en 1,3-liters dieselmotor klare 250 kilometer i timen.

Eco-Speedster: Rask og supergjerrig
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Stadig flere velger diesel-motor, noe som har fått mange bilfabrikanter til å satse store summer på å utvikle moderne og effektive dieselmotorer for sine modeller. Opel har ikke vært blant de fremste på diesel-fronten, noe som helt sikkert har ført til at Opel har mistet europeiske kunder. Men nå har Opel bestemt seg for erobre en større andel av det økende dieselmarkedet. Opel melder nå at de vil lansere hele fire nye dieselmotorer i løpet av 2003.

Midtmontert diesel

For å skape oppmerksomhet omkring sin dieselsatsing, måtte selvfølgelig Opel finne på noe oppsiktsvekkende. Og det har de gjort. Opel har nemlig plassert en liten 1,3-liters dieselmotor i en Speedster, en kompromissløs sportsbil som fikk mye oppmerksomhet da den ble lansert forrige sommer. Den lille dieselmotoren er midtmontert og skal klare å skyve Eco-Speedster opp i hele 250 kilometer i timen.

660 kilo

Dette høres jo nærmest utrolig ut, men har sin forklaring. Takket være aktiv bruk av kunststoffmaterialer har Opel fått Eco-Speedster nei i 660 kilo. Og ved hjelp av vindtunneler og data-simulering har de fått CW-verdien ned i 0,20.

Motoren er også effektiv. Til tross for sitt beskjedne slagvolum yter den hele 112 hestekrefter. Den høye ytelsen skyldes blant annet fire ventiler per sylinder, variabel turbogeometri og direkte høyttrykk-innsprøytning via common rail (felles reservoar).

0,25 liter per mil

Eco-Speedster: Rask og supergjerrig

Når den befinner seg i Eco-Speedster, skal den lille motoren klare seg med beskjedne 0,25 liter per mil ved blandet kjøring. Motoren vil selvsagt ikke klare seg med så lite drivstoff når den plasseres i en normal småbil. Likevel vil nok Opel kunne skilte med svært gjerrige modeller hvis de velger å plassere denne motoren i småbilene Agila og Corsa, noe de høyst sannsynlig vil.

Tilfredsstiller EU4

De nye Opel-dieselmotorene vil altså bli introdusert ved utgangen av 2003 og skal ifølge Opel tilfredsstille EU4-kravene. Sistnevnte trer i kraft 1. januar 2005. Ifølge den norske Opel-importøren skal også Eco-Speedster lanseres i løpet av neste år. Dermed kan Eco-Speedster bli en av de første EU4-bilene på markedet.

Relaterte artikler:

  • Her finner du våre Opel-tester
  • Her finner du flere Opel-nyheter
  • Her finner du våre Opel lanseringsartikler