E55 AMG 4Matic: Med grep om vinteren

Med 354 hestekrefter flommende ut fra bakhjulene kunne nok E55 AMG være en håndfull på vinterføre. Firehjulsdrift skal imidlertid bøte på det.

Fra E 430 4Matic har Mercedes-Benz hentet firehjulsdriften til E55 AMG 4Matic, og dermed skal ikke lenger snø, is, brostein eller sleipe løvblader skape problemer for fremdriften. Borte blir den til stadighet irriterende blinkingen fra varseltrekanten i speedometeret, som signaliserer hjulspinn, når du slipper 354 hester løs gjennom bakhjulene i den litt mindre spesielle E55 AMG.

Ingen terrengbil, trass i firehjulsdrift

Og slipper du kreftene løs, uten helt å tenke på at bremseegenskapene ikke akkurat bibeholdes på snø og is, har Mercedes vært hensynsfulle nok til å spandere ESP (Electronic Stability Programme) i E55 AMG 4Matic. Dermed skulle du være sikret å komme deg gjennom kurven med bilen på veien og æren i behold. For trass i firehjulsdriften er ikke E55 AMG 4Matic noen terrengbil.

Og det synliggjøres så sannelig også dersom vi ser på ytelsene. For akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer gjøres unna på respektable 5,8 sekunder, og toppfarten er elektronisk begrenset til 250 kilometer i timen.

V8 med jubelytelser

De vesentligste tallene har vi allerede vært innom, men motorens ytelser forteller også en historie. For slipper du alle kreftene løs på en gang er det ikke langt unna at asfalten krøller seg. Eller hva sies om 354 hestekrefter og et dreiemoment på 530 Nm ved 3.000 omdreininger fra V8erens 5,5 liters slagvolum?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Til Norge

E55 AMG 4Matic: Med grep om vinteren

Utvendig skiller bilen seg ut med 18" felger, AMG styling og et spesielt avstemt eksosanlegg. Ja, også har de byttet det originale speedometeret ut med ett som har skalering opp til 280 kilometer i timen.

Mercedes-Benz E55 AMG 4Matic kommer bådes om sedan og stasjonsvogn. Prisen både for sedan og stasjonsvogn vil ligge faretruende nær 1.500.000 kroner.

Uten tak

E55 AMG 4Matic: Med grep om vinteren

Kanskje ikke så godt planlagt og tilrettelagt er introduksjonen av CLK 55 AMG. For her dreier det seg ikke om noen oppgradering av den eksisterende modellen, men en utvidelse. For CLK 55 AMG blir nå også tilgjengelig som cabriolet. Motoren er den samme som i E55 AMG, og CLK 55 AMG Coupe. Dermed akselerer bilen fra 0 til 100 kilometer i timen på 6,2 sekunder og toppfarten er 250 kilometer i timen.

Prisen for CLK 55 AMG cabriolet vil havne på omlag 1.500.000 kroner.