E-klasse får ny drakt

Grunnet sin enorme popularitet blant taxi-sjåfører, har Mercedes-Benz E-klasse blitt et svært vanlig syn i Europas byer. Nå går det mot slutten for den store sedanen, som vakte oppsikt da den ble lansert i 1995.

STØRRE FRONTLYKTER: Slik forestiller Automedia seg at den nye E-klassen vil fremstå. Sett forfra er endringene relativt små.
STØRRE FRONTLYKTER: Slik forestiller Automedia seg at den nye E-klassen vil fremstå. Sett forfra er endringene relativt små. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Årsaken til at dagens E-klasse ble lagt så godt merke til, var at den markerte slutten på det firkantede formspråket som lenge hadde preget designavdelingen hos Mercedes-Benz.

I motsetning til sin forgjenger var den nye E-klassen nemlig myk og rund i formene. Forgjengerens trauste og firkantede lykter var forsvunnet. Nå ledet i stedet høye profiler frem til to store, ovale frontlykter. Og ikke nok med det - innenfor de høyreiste frontlyktene hadde to mindre fjernlys fått en fremtredende plass. Mercedes-Benz hadde tatt en stor sjanse - og lyktes. E-klasse ble en suksess.

Facelift i 1999

Etter fire år, i 1999, fikk E-klassen en ansiktsløftning, men endringene var forsiktige. De viktigste endringene var å finne på motorsiden. Mercedes-Benz lanserte nå en ny 2,7-liters turbodieselmotor og en 3,2-liters bensinmotor.

Snart slutt

Nå er det altså seks år siden de nye E-klassene begynte å rulle ut av fabrikkene. Seks år er lenge i bilverdenen, så lenge at det nå nærmer seg slutten for "taxi-Mercedesen". Selv om Mercedes-Benz foreløpig ikke har villet snakke om det, har det vært helt på det rene at en ny E-klasse har vært under utvikling. Bevisene er nå lagt på bordet av våre spion-venner i Automedia, som har fotografert den nye E-klassen under testing i Nord-Sverige. På grunnlag av disse bildene påstår Automedia at de kan fortelle oss ganske nøyaktig hvordan den nye bilen vil bli seende ut.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Helt ny hekk

NYE BAKLYKTER: De nye baklyktene vil styrke slektskapet med SLK, CL, C-klasse og S-klasse.
NYE BAKLYKTER: De nye baklyktene vil styrke slektskapet med SLK, CL, C-klasse og S-klasse. Vis mer

Fronten vil forbli relativt uforandret, selv om frontlyktene vil bli noe større. For å finne de virkelig store endringene, må vi bevege oss til bilens bakpart. Denne er nemlig fullstendig redesignet.

De brede, todelte baklysene er nå fjernet, til fordel for "trekantede" versjoner, som styrker slektskapet til den nye C-klassen, samt søsknene SLK, CL og S-klasse. De nye baklyktene danner utgangspunkt for en ny profil, som strekker seg i hele bilens lengde og ender opp i de høye frontlyktene.

Samtidig har bagasjelokket blitt mer buet, i likhet med taket. Automedia regner også med at den bakre støtfangeren vil bli høyere og fattigere på detaljer enn dagens utgave.

I 2002

Den nye E-klassen vil sannsynligvis bli lansert til neste år, og vil da selvsagt bli tilgjengelig med det som finnes av ekstrautstyr. Mercedes-kunder med velfylte lommebøker kan med andre ord velge og vrake blant parkeringssensorer, bi-xenon-lykter, ventilerte seter, aktiv lydfortrenging og "intelligente" nøkkelkort. Automedia forventer også at Mercedes-Benz vil lansere enda en ny kollisjonspute, denne gangen for å beskytte passasjerenes føtter.

Prisene er foreløpig selvsagt helt i det blå, men det er uansett ikke dumt å starte sparingen nå. For sjansene er nok større for at prisene, som i dag starter på 423.700 kroner, vil gå opp enn ned.

  • Her finner du flere Mercedes-nyheter
  • Her finner du våre Mercedes-tester