<strong>DOBBELT SÅ DYRT:</strong> Fossildrenee biler betaler allerede langt mer i bomringen i rushtida enn de 49 kronene de måtte ut med i 2017. Nå blir det elbilistene (som Nissan Leaf nærmest i bildet) som plutselig må betale dobbelt så mye som tidligere i rushtida. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
DOBBELT SÅ DYRT: Fossildrenee biler betaler allerede langt mer i bomringen i rushtida enn de 49 kronene de måtte ut med i 2017. Nå blir det elbilistene (som Nissan Leaf nærmest i bildet) som plutselig må betale dobbelt så mye som tidligere i rushtida. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Vis mer

Elbilistene må betale mye mer i bomringen

Dyrere - kun for elbilene

Fra januar koster det mer å kjøre i bomringen i Oslo, men det gjelder bare elbilene.

Publisert
Sist oppdatert

Fra 1. januar 2021 blir det opptil dobbelt så dyrt for elbilene å kjøre gjennom bomringen i Oslo. Det er resultatet av at forhandligene om Oslopakke 3 brøt sammen, melder NRK torsdag morgen.

Utenom rushtida vil prisene øke fra 5 til 10 kroner i ring 2 og ring 3, men de vil øke fra 4 til 8 kroner i ring 1 (sentrum). I rushtida vil prisene øke fra 10 til 15 kroner (ring 2 og 3) og fra 8 til 10 kroner (ring 1).

Prisen for bensin-, diesel- og hybrid-biler vil imidlertid stå uforandret. Uten at det blir politisk enighet om Oslopakke 3, kan heller ikke satsene for fossildrevne biler økes. Årsaken til at elbil-prisene nå likevel øker, er at dette allerede ble vedtatt lenge før forhandlingsbruddet om Oslopakke 3 - helt tilbake til 2016 og 2017.

Dette er den planlagte prisøkningen for elbilene:

  • I de to ytre ringene øker prisen per passering fra 5 til 10 kroner utenom rushtida (fra 10,- til 15,- i rush).
  • I indre ring øker prisen per passering fra 4 til 8 kroner utenom rushtida (fra 8,- til 10,- i rush).

– Helt feil vei å gå

Dette får Norsk Elbilforening til å reagere.

– Å ensidig øke takstene for elbiler er helt feil vei å gå, om Oslo kommune skal klare å nå målet om at alle bilene i Oslo i 2030 skal være nullutslippsbiler, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen til Dinside.

<strong>REAGERER:</strong> Generalsekretær Christina Bu i Norsk Elbilforening mener høyere bompris for elbiler kan hindre 2025-målet om kun å selge elbiler. Foto: Elbilforeningen
REAGERER: Generalsekretær Christina Bu i Norsk Elbilforening mener høyere bompris for elbiler kan hindre 2025-målet om kun å selge elbiler. Foto: Elbilforeningen Vis mer

Hun viser også til det norske 2025-målet, da alle nyregistrerte biler skal være helelektriske. Og i Oslo vil elbilistene fra 2021 ha 50 prosent elbiltakst, mener Bu.

– Skal Oslo lykkes må de ha en politikk som stimulerer folk til å velge elbiler. Bergen har stoppet på 40 prosent elbiltakst, mens de i Trondheim ikke har innført bompenger for elbiler i det hele tatt. Og nå har Trondheim faktisk tatt igjen Oslo i elbilsalget, sier generalsekretæren oppgitt.

FERIEBUDSJETTET RYKER: Da tobarnsmor Alexandra innså at familien hennes måtte bruke opptil trettitre tusen kroner i året på bompasseringer, tok hun saken i egne hender. Video: Emilie Rydning og Steinar Suvatne Vis mer

Dette er Oslopakke 3

  • En plan for veiutbygging, drift og utbygging av kollektivtrafikk i Oslo og Viken.
  • Involverte kommuner er Oslo, Vestby, Nordre Follo, Ås, Bærum, Nesodden, Frogn, Asker, Rælingen, Aurskog-Høland, Enebakk, Lillestrøm, Nittedal, Gjerdrum, Lørenskog, Ullensaker, Eidsvoll, Nes, Nannestad, Hurdal
  • Tidshorisonten for prosjektet er 2008-2032.
  • Målet er å utvikle et sikkert, miljøvennlig, effektivt og tilgjengelig transportsystem for en region i kraftig vekst.
  • 108,00 milliarder kroner har det foreløpig kostet i 2013-kronerverdi, for tiltak som hittil er gjennomført siden 2008, og som er planlagt gjennomført fram til og med 2032.
  • Tiltakene er planlagt finansiert med bompenger fra bomringen i Oslo og Bærumsringen, samt grunneierbidrag (Fornebubanen og E18 Filipstad) og midler fra staten, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune.
  • I tillegg er det forutsatt en egen finansieringsløsning for E18 i Vestkorridoren og E6 Oslo øst (Manglerudprosjektet), som innebærer statlige bidrag og nye bomstasjoner når nye veier åpnes for trafikk.

Kilde: Statens Vegvesen

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer