Airbag-feil og brannfare

Dyre luksusbiler på tilbakekallingstoppen

Stadig flere nye biler må tilbake på verksted for å fikse feil. Mercedes er en av verstingene, men heller ikke andre luksusbiler er feilfrie.

LUKSUSFEIL: Flere luksusbiler befinner seg blant dem med flest feil og tilbakekallinger i 2019. Problemer med kollisjonsputer og fare for brann er to av de vanligste årsakene til at bilene må utbedres. Foto: TÜV
LUKSUSFEIL: Flere luksusbiler befinner seg blant dem med flest feil og tilbakekallinger i 2019. Problemer med kollisjonsputer og fare for brann er to av de vanligste årsakene til at bilene må utbedres. Foto: TÜV Vis mer

I fjor måtte hele 299 bilmodeller fra 42 produsenter kalles tilbake på verksted for å fikse feil som var til stede da bilene rullet ut fra fabrikken. Dette er en økning på 32 prosent fra 2018, viser en oversikt fra nettstedet Car-Recalls.eu, som igjen har hentet opplysningene fra EU-kommisjonens direktorat for helse- og forbruker-beskyttelse RAPEX.

Alle de registrerte tilbakekallingene gjelder alvorlige feil som har med sikkerhet, helse og miljø å gjøre.

Mercedes på bunnen

Bilen som noterte seg for flest tilbakekallinger i fjor, var Dodge Ram Pickup med hele 12 tilbakekallinger. Dette er en modell som er lite aktuell for Norge.

LUKSUSBILER: Ikke bare Mercedes, men også andre luksusbiler som Audi, har mange tilbakekallinger. Foto: Markus Pentikainen
LUKSUSBILER: Ikke bare Mercedes, men også andre luksusbiler som Audi, har mange tilbakekallinger. Foto: Markus Pentikainen Vis mer

Aktuelle er imidlertid Mercedes A-klasse, Mercedes E-klasse og varebilen Mercedes Sprinter. Alle disse hadde ti tilbakekallinger hver. På den neste plassen kommer Mercedes C-klasse med ni tilbakekallinger. Til sammen sørget disse bilene for at Mercedes-Benz var det bilmerket med klart flest tilbakekallinger i 2019.

Dårlige luksusbiler

På de neste plassene finner vi varebilene Expert og Traveller fra Peugeot, Mercedes GLE og Volvo XC60.

Ønsker du en ny bil med færrest mulig feil, hjelper det med andre ord ikke å kjøpe dyre luksusmerker. Både Audi og BMW befinner seg nemlig også blant merkene med flest tilbakekallinger. Noe av forklaringen kan ifølge ekspertene være at disse bilene ofte har mer kompliserte elektroniske systemer som lettere kan svikte.

KOLLISJONSPUTER: Hele 144 biler måtte tilbake på verksted for å bytte kollisjonsputer. Dette var den vanligste årsaken til tilbakekallinger i fjor. Foto Takata
KOLLISJONSPUTER: Hele 144 biler måtte tilbake på verksted for å bytte kollisjonsputer. Dette var den vanligste årsaken til tilbakekallinger i fjor. Foto Takata Vis mer

- Ikke optimalt

Audun Hermansen er kommunikasjonsdirektør hos Mercedes-importør Bertel O. Steen. Han sier at antallet tilbakekallinger ikke er optimalt, men på den annen side viser det at Mercedes er seg sitt ansvar bevisst og gjennomfører utbedringer uten kostnad og med minimal ulempe for kunden.

RETTER FEILENE: - At vi tar bilene tilbake og rette feil, viser at vi tar vare på kundene, sier kommunikasjonsdirektør Audun Hermansen hos Mercedes-importør Bertel O. Steen. Foto: Bertel O. Steen
RETTER FEILENE: - At vi tar bilene tilbake og rette feil, viser at vi tar vare på kundene, sier kommunikasjonsdirektør Audun Hermansen hos Mercedes-importør Bertel O. Steen. Foto: Bertel O. Steen Vis mer

- Som en produsent av premium-biler har vi svært høye kvalitetskrav til våre modeller. Det er også verdt å merke seg at kommisjonen selv påpeker at hvert eneste avvik, stort som smått, faller inn under statistikken som presenteres her. Et konkret eksempel er feil i en instruksjonsbok for X-Klasse. I tillegg kommer aksjoner som berører hele bransjen, kommenterer Hermansen.

Airbag-feil og brann

De mest vanlige feilene på de bilene som ble kalt tilbake var kollisjonsputene. Hele 144 bilmodeller ble kalt tilbake på grunn av dette. Deretter følger motor-problemer og feil med hjuloppheng, bremser og styring. Hele 116 modeller ble kalt tilbake på grunn av risiko for brann. Volvo kalte tilbake nesten hele sin modellrekke på grunn av risiko for diesel-lekkasje og brann i motorrommet.

To av tilbakekallingene som omfattet flest antall biler totalt i 2019 hadde Ford, med en trykkplate i kløtsjen som kunne sprekke og mulighet for lekkasje av syre fra startbatteriet. BMW hadde to store tilbakekallinger på grunn av problemer med batterikablene på eldre biler.

Bilene med flest tilbakekallinger 2019

ModellAntall
Ram Pickup12
Mercedes Sprinter10
Mercedes E-klasse10
Mercedes A-klasse10
Mercedes C-klasse9
Peugeot Expert8
Peugeot Traveller7
Mercedes GLE6
Volvo XC606
Mazda 36
Ford Focus6

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!