DUELL: Volvo V70 T5 møter Saab 9-5 Aero Estate

Aero og T5 er modellbetegnelser som de respektive merkene har brukt på sine verstingmodeller. Volvo har sågar til tider hengt på en ”R”, men den er ikke tilgjenglig nå.

DUELL: Volvo V70 T5 møter Saab 9-5 Aero Estate
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Saab har lengst tradisjon med sitt produktnavn Aero som har vært ensbetydende med tøffe turbomotorer og rikelig med hestekrefter. Volvo T5 har en mye kortere historie å se tilbake på, men har seilt opp som et alternativ for de som vil ha fraspark til en betydelig billigere penge enn mange tyske alternativer.

Volvo V70 T5

Volvo V70 T5 ser helt lik ut som dens svakere søsken. Ikke en gang når du fyrer opp motoren er det noe som sladrer om at dette er noe helt utenom det vanlige. Det er først når du har kommet i gang og fått litt turtall på motoren at du skjønner hvorfor V70 T5 med litt ekstrautstyr koster
rett over 760.000 kroner.

Saab 9-5 Aero Estate

Saab 9-5 Aero skiller seg fra de øvrige 9-5 modellene med mer sportslig styling. Senket sportschassis understreker at Aero har mer å by på enn en de fleste konvensjonelle stasjonsvogner. Når du setter deg inn bak rattet troner det dessuten en stor fartsmåler gradert til 260 kilometer i timen og en turbotrykksmåler mot deg. Dette er bensin til blodet.

Begge med 250 hestekreter

På papiret ser de to motorene svært like ut, men på veien er de svært forskjellige. Volvo-motoren er medgjørlig og snill og gjør minst ut av seg - til tross for at Volvoen i følge fabrikken er et sekund raskere fra 0-100 kilometer i timen enn Saab 9-5 Aero. Saaben er mer rampete og oppfører seg mer som en rå turbobil.

Hvordan gikk det?

DUELL: Volvo V70 T5 møter Saab 9-5 Aero Estate

Testen av disse to bilene var et forsøk på å finne en bil som hadde mye av alt, og som skal tilfredstille kresne kunder med krav langt utover det vanlige. Det er opplagt at det er viktig med ytelser godt over normalt nivå. Vi var også jakt etter sportslige kjøreegenskaper kombinert med langturskomfort. God plass, både til de som sitter foran og de som sitter bak er vesentlig, og bagasjerommet skal være stort. Priser og grantier teller også med i totalvurderingen.

Det er med andre ord ikke rent lite vi vil ha for pengene, og konkurransen mellom de to svenskene ble hard. I neste kapittel kan du lese om to sterke turbomotorer som har kjempet om å få nyte vår gunst.

Lese mer om dette i kapitelet om Motor og kjøreegenskaper.

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.