DUELL: Turbobiler i ekstremklassen

Stasjonsvogner er ikke kjedelige, eller de trenger i alle fall ikke å være det. Se bare på Saab 9-5 Aero eller Audi A6 2.7 T Quattro.

For hva er kjedelig med en firesylindret turbomotor som yter 230 hestekrefter, eller en sekssylindret V-motor med to turboladere, fem ventiler per sylinder og 230 hester?

Vi våger påstanden om at det er svært lite, hvis noe…

Turbo, og dobbel turbo

Utgangspunktet for de to bilene er svært forskjellig. Saab tyr til velkjent teknikk, med en 2,3-liters rekkefirer med turbo og ladeluftkjøler. Ytelsen på 230 hester og et dreiemoment på 330 Nm ved 1.900 omdreininger holder til å gi bilen ytelser som kan frembringe gliset på selv den labreste dag.

Audi satser derimot på mer våget, og ikke minst mer spennende, teknikk i sin streben på å hente ut de samme 230 hestene som 9-5 Aero. Skjult under panseret gjemmer det seg seks sylindre i V-form, to turboladere og fem ventiler per sylinder. Ikke akkurat hverdagskost, med andre ord.

Mest moro for pengene?

Begge har 230 hestekrefter, begge er stasjonsvogner og begge har en grunnpris på over 600.000 kroner - men hvem er best, og viktigst, hvem gir mest moro for pengene?

Vi brukte hele Hallingdal, hele Numedal og en uke med vanlig kjøring før vi visste svaret…

Les testene!

  • Test av Saab 9-5 Aero

  • Test av Audi A6 2.7 T Quattro