DUELL: Toyota MR2 møter Toyota MR2 SMT

”Down”, står det på to knapper på rattet. Vi trykker og bilen girer. Ett trykk til og bilen girer igjen. Nytt trykk, nytt girskift. Men er Toyota sitt sekvensielle girskift å foretrekke fremfor tradisjonell girkasse i MR2?

Kløtsjpedalen er borte, girstangen erstattet av en slank, forkrommet girvelger, og på fremsiden av rattet sitter knappen for nedgiring – på baksiden knappen for å gire opp. Toyota MR2 SMT har nemlig sekvensiell giring hvor elektronikk og hydraulikk har tatt over jobben med kløtsjing og giring – du bare gir kommandoene så tar elektronikken selve jobben med å flytte sjaltegafler, kløtsje og legge inn rett gir.

Trass i elektronisk styring, og automatisert kløtsj og girfunksjon er girkassen i MR2 SMT den samme som sitter i MR2 med manuelt gir.

Smiley Gonzales

Det er utvilsomt morsomt å bevege seg langs buktende landeveier med MR2 SMT. Når du først har lært deg teknikken går girskiftene som på skinner – og du kan kjøre effektivt og hurtig med en stor grad av underholdning. Etter utallige svingkombinasjoner er det liten tvil om at MR2 SMT byr på mer underholdning enn MR2 med tradisjonell kasse. Og jo hardere du kjører jo mer åpenbare blir fordelene til SMT, for ikke å snakke om smilet som vokser proporsjonalt med antall girskift.

SMT manuelt overlegent

DUELL: Toyota MR2 møter Toyota MR2 SMT

Likevel, er det bare å innse at verken trafikkforhold, eller det faktum at stadig færre setter seg bak et bilratt for å kjøre en tur, gjør at opplevelser som vi hadde med MR2 SMT er de færreste og mest ivrige forunt. I daglig drift blir nemlig ikke fordelene like åpenbare. Selvsagt fungerer SMT knirkefritt enten du kjører i byen eller på landet, men faktum er at det er mer behagelig å gire på gamlemåten når du for eksempel kjører i byen, eller avslappet på landeveien. Det blir rett og slett for mye trykking.

I køkjøring er imidlertid SMT manuelt gir overlegent. For MR2 med SMT har ingen kløtsjpedal som sliter ut venstrebeinet, derimot har SMT en funksjon som gjør at du kan starte og kjøre i andregir – hvilket gjør at køkjøring kun er er spørsmål om å bevege høyrebeinet.

Treg SMG

DUELL: Toyota MR2 møter Toyota MR2 SMT

Tallenes tale er også interessant. I følge Toyota sine egne spesifikasjoner er nemlig MR2 SMT tregere fra 0 til 100 enn hva MR2 med manuelt gir er. Hele 1,3 sekunder lenger tid bruker sjåføren av MR2 med Nintendogiret, og sprinten fra 0 til 400 meter er ett sekund raskere i MR2 med manuell kasse. Bensinforbruket er imidlertid likt på begge bilene, 0,74 liter per mil ved blandet kjøring.

Trass i store forskjeller på papiret er ikke forskjellene så store når du først kjører bilene. For ved girskift i fart er det nemlig ikke store forskjellen på de to bilene, i allefall ikke som du merker.

Men, dyrt

Valgets kval er ikke lett. Når du bruker MR2 slik den er ment å brukes gir SMT kjøreglede i bøtter og spann, men bruker du bilen slik flesteparten av MR2 blir brukt – nemlig i byen og på rolige turer – ville vi ha fortrukket manuelt gir. Også fordi girkassen på MR2 med manuelt gir er en ren nytelse og sjalte – selv på vår testbil som var langt fra innkjørt.

DUELL: Toyota MR2 møter Toyota MR2 SMT

Og ser vi på kroner og øre blir bildet enda klarere. MR2 har en prislapp på 294.700 kroner mens MR2 SMT er 17.300 kroner dyrere med en pris på 312.000 kroner – det er mye for et system som egentlig bare gir deg klare fordeler når du virkelig går inn for å bruke egenskapene som Toyota har bygget inn i MR2.