DUELL: MGF møter MR2

Det er mange av oss som går med en roadster-drøm i maven. Klarer du å grave frem drøye 300.000 kroner, kan du realisere drømmen om en toppløs toseter.

DUELL: MGF møter MR2
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det finnes i dag relativt mange roadstere å velge mellom i prisklassen pluss/minus 300.000 kroner. BMW frister med sin Z3, mens Fiat lokker med sin Barchetta. Også japanske Mazda har satset tungt i roadster-nisjen og har solgt store mengder av sin MX-5.

Motor i ryggen

Disse toseterne har imidlertid én ting til felles - motoren befinner seg foran føreren. Dette i motsetning til britiske MGF og japanske Toyota MR2, som begge er utrustet med såkalt midtmonterte motorer. Det vil si at motoren befinner seg bak føreren, noe som også kjennetegner eksklusive godbiter som Ferrari 360 Spider og Porsche Boxster.

Men til forskjell fra de to overnevnte bilene, er altså MGF og MR2 tilgjengelige også for vanlige lønnsmottakere. Spørsmålet blir selvsagt hvem du bør velge.

Klassisk og elegant

Men la oss aller først ta en liten titt på design. For selv om MGF og MR2 har mye til felles, er det også mye som skiller dem når det dreier seg om utseende. MGF er den mest klassiske og kanskje den mest elegante av de to. Fronten er harmonisk og snill, og sett fra siden er det kun det stilige bensinlokket og de ovale luftinntakene i forkant av bakhjulene som bryter de rene linjene. Hekken er noe mer rampete. De to ovale eksosrørene gir inntrykk av sportslighet, i likhet med store åpninger under bakskiltet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lav og markant

Toyota MR2 er lavere, sintere og mer markant. De høye profilene i bakkant av frontlyktene gir assosiasjoner til Porsche, og de store åpningene under skiltet gir bilen et potent utseende. I motsetning til MGF har MR2 markante hjulbuer, men også her er luftinntak på plass foran bakhjulene.

Spesielle baklys

Også bakfra har MR2 en mer moderne og særpreget fremtoning enn MGF. Store, rare baklys og riller i motorlokket sørger for at MR2 skiller seg fra mengden.

Roadstere er ikke kun laget for å beundres. De skal også gi en sportslig kjøreopplevelse. Les mer i artikkelen "Motor og kjøreegenskaper".