DUELL: MGF møter Mazda MX-5

Japanske Mazda MX-5 har gjort alt riktig, og bygger på klassiske britiske roadstertradisjoner. MGF er britisk, men oppbygningen med midtmotor minner mer om japansk høyteknologi...

DUELL: MGF møter Mazda MX-5
Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

Måpende av begeistring begynte bilentusiaster å oppsøke Mazda. Grunnen var verken 323 eller 626, men MX-5. For som ved et trylleslag hadde Mazda bevist at det fortsatt gikk an å lage biler hvor kjøreglede var viktigere enn bagasjeplass og alskens praktiske løsninger.

Knuse fluer

At svingdørene hos Mazda gikk som møllevinger er ikke vanskelig å forstå, for MX-5 hadde alle kvaliteter som en ekte roadster skulle ha. Den var liten, passe kjapp, ikke alt for dyr - og så blåste det herlig friskt når man buktet seg nedover landeveien. Dagens MX-5 er på akkurat samme måten. Uansett om man kjører sportslig inspirert eller behagelig avslappet, sitter man med et glis hvis potensiale strekker seg lengre enn til å knuse fluer...

Blåste støvet av MG

Suksesshistorien MX-5 gikk likevel ikke upåaktet hen. Bilkonstruktører og designere fant frem skisseblokken og fargestiftene. Det ble tegnet og konstruert, og roadsterne dukket sakte men sikkert opp i gatebildet. Fra roadsterens krybbe, England, pusset man støvet av MG-merket, og MGF ble et faktum. Og det er akkurat MGF, sammen med MX-5, som i dag dominerer markedet for roadstere under 300.000 kroner.

Derfor lot vi gründeren MX-5 få møte opportunisten MGF. Og det ble alt annet enn kjedelig...