Mazda 6 er faktisk ørlite grann større enn VW Passat, men det er sistnevnte som har klart best plass, både til folk og bagasje. Men hva med Mazdaens mange andre gode egenskaper? Foto: Fred Magne Skillebæk
Mazda 6 er faktisk ørlite grann større enn VW Passat, men det er sistnevnte som har klart best plass, både til folk og bagasje. Men hva med Mazdaens mange andre gode egenskaper? Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

DUELL: Mazda 6 mot VW Passat

Mazda utfordrer nok en gang de veletablerte markedslederne på familiebilfronten.

I dag bringer vi en sammenligningstest mellom to typiske familiebiler for den norske middelklassen; greit utstyrte og romslige stasjonsvogner til cirka 350.000 kroner. Og vi kan med en gang avsløre at dette blir en SVÆRT jevnkjørt duell.

LES OGSÅ:

Enhver bilprodusent som virkelig vil slå an på det norske markedet må treffe blink med minst ett av de to følgende produkter og helst begge: Det dreier seg om kategoriene folke-SUV og familiestasjonsvogn.

Mazda kan true VW

I år har faktisk Mazda satt VW på plass i førstnevnte kategori, der den utmerkede CX-5 har danket ut selveste VW Tiguan, fjorårets storselger, på salgsstatistikken.

Da melder spørsmålet seg: Kan japaneren klare den samme bragden mot ukronede stasjonsvogn-kongen VW Passat? Etter vår første prøvekjøring av nye Mazda 6 sto det i hvert fall klart for oss at det ikke har skortet på innsatsviljen.

Trauste Passat

VW Passat trenger så å si ingen introduksjon for det norske publikum. Forrige generasjon var allerede en så fullendt bil at den tyske folkebilprodusenten valgte å basere seg i stor grad på den eksisterende modellen da den nye, som kom høsten 2010, ble utviklet. Det gjør at Passat i dag begynner å føles en anelse gammelmodig hva gjelder ytre og indre design sammenlignet med det nyeste på markedet.

Når det er sagt, er det nettopp de rene, ukompliserte linjene og formene som gjør bilen så brukervennlig som den er. Norske bilkjøpere stemmer med lommeboken og har kjøpt langt flere eksemplarer av Passat, som topper salgsstatistikken i sin klasse, enn nummer to i klassen så langt i år, Toyota Avensis.

Vår gjennomgang og testkjøring av dagens Passat finner du her.

VW Passat - eksteriør:

KLASSISK: VW Passat - 7. generasjon (også kalt generasjon 6 1/2). Foto: Fred Magne Skillebæk

Spenstige Mazda 6

Det forholder seg annerledes når det gjelder Mazda 6. Denne er bare i sin tredje generasjon mot Passats syvende. Den etterfulgte en rekke 626-er og er, som sin tyske konkurrent, siste skudd på en stamme med røtter tilbake til 70-tallet. Designmessig er den Passats rake motsats, med sporty linjer, sensuelle kurver og et oppsyn på grensen til aggressivt. Helheten vekker i hvert fall oppmerksomhet, noe som den etter vår mening "dølle" gråfargen på testbilen la en demper på, særlig med gråværet som dominerte de tidlige vårdagene testen foregikk.

Nei, la oss heller få den i rødfarge, som under lanseringen!

Uansett gir Mazda 6 et adskillig nyere og friskere visuelt inntrykk enn Passat, synes vi.

Vår gjennomgang og testkjøring av dagens Mazda 6 finner du her.

Mazda 6 - eksteriør:

MODERNE: Mazda 6. Linjene preges av bølger og spenst og fremstår som dynamiske i forhold til Passaten - selv i denne etter vår mening dørgende triste gråfargen. Foto: Fred Magne Skillebæk

Begge er romslige, men...

Bilene er ganske forskjellige i interiøret også. Passat er utrolig klassisk, men har et gjennomgående høyt nivå på kvalitetsfølelse, ergonomi og plassutnyttelse. Dette er faktorer som verdsettes høyt av svært mange som sokner til denne bilklassen - ofte mer enn spennende design og fiffige, nye løsninger. Dessuten er bagasjeplassen veldig god (603 liter), og lett å utnytte med rett hekk og bred lasteinngang.

Passat: Interiør:

Når det er sagt er Mazda også en bil det er lett å trives i. Nå var testbilen mørk i interiøret, noe som gjør at romslighetsfølelsen uteblir - tross at plassen er nesten (men bare nesten), like god som i Passat. I det minste på førerplass og i baksetet. Ergonomisk er det godt tenkt, men mer "tidsriktig", hvilket også betyr at det trengs noe mer tilvenning. Bagasjerommet er ganske stort med 506 liter, men nesten 100 liter mindre enn det digre lasterommet Passaten har å by på.

Mazda 6: Interiør:

Begge med bensinmotor

Sammenligningstesten vår foretok vi i det vi mener er de mest komfortable og miljøriktige valgene i dag, nemlig versjonene utstyrt med moderne og relativt økonomisk bensinmotor. De to produsentene har tatt forskjellige valg når det gjelder motorutvikling og det gjenspeiles i spesifikasjonene på de to bilene vi har kjørt mot hverandre.

"Vår" Passat var utstyrt med en 1.4 TSI bensinmotor med relativt moderate 122 hestekrefter under panseret, Mazda 6 med en 2.0 SkyActiv på 145 hester. Mens førstnevnte er et resultat av den utstrakte downsizing VW-konsernet sverger til, har Mazda foretrukket å optimalisere en mer klassisk løsning med 2-liters bensinmotor kombinert med sekstrinns manuell girkasse. Passaten har automat - i form av produsentens 7-trinns DSG (dobbelkløtsj).

TEST: Nyeste Passat med sterk dieselmotor, automat og firehjulsdrift

Drivlinje: Fordel Mazda

Det må tas høyde for at drivlinjene er noe forskjellige, men Mazda 6 er noe sprekere enn Passat. 0-100 km/t tar den på 9,6 sekunder - Passaten bruker sekundet mer. Og Passatens dreiemoment på 200 newtonmeter er riktignok tilgjengelig over et bredt register, men det er også størstedelen av Mazdaens 210, selv om den topper seg med denne verdien først ved 4.000 omdreininger.

I praksis er ikke dette tilstrekkelig til at det kan sies å utgjøre noen vesentlig forskjell i vanlig bruk, men den er der. 1.4 TSI med DSG er en kombinasjon vi har skrytt av tidligere - men i relativt tunge Passat (den veier over 150 kilo mer enn opponenten), imponerer den mindre. Mazdas SkyActiv-teknologi viser seg meget konkurransedyktig når det kommer til effektivitet.

Her kan du lese mer om SkyActiv-teknologien, som utgjør en vesentlig forbedring hos Mazda.

Morsommere Mazda

MODERNE: Mazda 6. Linjene preges av bølger og spenst og fremstår som dynamiske i forhold til Passaten - selv i denne etter vår mening dørgende triste gråfargen. Foto: Fred Magne Skillebæk
MODERNE: Mazda 6. Linjene preges av bølger og spenst og fremstår som dynamiske i forhold til Passaten - selv i denne etter vår mening dørgende triste gråfargen. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Når det kommer til dynamiske egenskaper er Mazda 6 utvilsomt hvassere enn VW Passat. Den er hakket mer svingvillig og føles generelt kvikkere i balansen, som for øvrig er betryggende og bare en anelse understyrt i utgangspunktet. Mazda 6 er deretter noe lettere enn Passaten å provosere over i lett kontrollert overstyring.

Mazdaen er dessuten en god del lettere enn sin konkurrent og det merkes i form av en generelt spenstigere kjørefølelse. Nye Mazda 6 er klart bedre støyisolert enn sin forgjenger og oppleves som så å si like stillegående som sin testmotstander.

Forutsigbart

KLASSISK: VW Passat - 7. generasjon (også kalt generasjon 6 1/2). Foto: Fred Magne Skillebæk
KLASSISK: VW Passat - 7. generasjon (også kalt generasjon 6 1/2). Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Passat karakteriseres av en god og betryggende om enn ikke akkurat det vi kaller inspirerende kjørefølelse. Dette er skikkelig og forutsigbart, og det er nok gjort slik med tanke på at det er dette de fleste kjøpere i denne klassen faktisk foretrekker - Volkswagen overlater intet til tilfeldighetene når det gjelder kjøreopplevelsen.

Når så komfortnivået er på høyden og lydisoleringen god, er det ingen grunn til å klage.

Med andre ord: Begge de to bilene gir høyst tilfredsstillende kjøreopplevelser - mens de som liker å kjøre litt aktivt vil foretrekke Mazda-oppførselen på veien.

Dommen har falt

Når dommen skal falle, og det må den jo, står vi overfor et utrolig vanskelig valg og redaksjonen er delt på midten. Alle egenskaper tatt i betraktning står vi igjen med to biler som, hver på sin måte, oppfyller en rekke av de vanligste behov den gjennomsnittlige norske bilkjørende familien har.

Prismessig ligger de to bilene på omtrent samme nivå. De er begge greit utstyrt og koster som testet omtrent 350.000 kroner

  • Mazda 6 er mer underholdende og fremstår som mer moderne. Den er dessuten lettere og har hakket lavere forbruk og utslipp. Det er en romslig og praktisk familiebil med godt med bagasjeplass.
  • VW Passat oppleves som litt satt i forhold til motstanderen. Men den er enda romsligere og gjennomgående en anelse mer brukervennlig med et svært klassisk, men enklere, mer ergonomisk førermiljø.

Neddempet spenstig eller modernisert traust? I denne klassen må snusfornuften (dessverre?) seire. Foto: Fred Magne Skillebæk
Neddempet spenstig eller modernisert traust? I denne klassen må snusfornuften (dessverre?) seire. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Alt i alt: Vi anser totalt sett disse to bilene som like gode. Redaksjonen var etter testkjøringen i den paradoksale situasjonen at vi hadde en ørliten preferanse for den ene av bilene, men måtte forsøke å la fornufts-faktoren veie tyngre enn følelsesfaktoren da det er førstnevnte som for de fleste vil veie tyngst i denne bilklassen. Det hadde vært noe annet om vi hadde snakket om sportsbiler.

Når da Passaten leveres med sin utmerkede DSG-automat i samme prisklasse, har den en ørliten fordel på det punktet. Da bikker akkurat så vidt avgjørelsen over i denne bilens favør.

Derfor blir konklusjonen: VW Passat vinner denne duellen - men med en svært tynn hårsbredd.

DUELL - Tekniske data
 Mazda 6VW Passat
Versjon2.01.4 TSI BMT
UtstyrsnivåVisionBusiness
DrivstoffBensinBensin
GirkasseMan. 6DSG-7
Slagvolum1.998 ccm1.390 ccm
Effekt145 hk122 hk
Dreiemoment210 Nm200 Nm
ved o/min.4.0001.500-4.000
0-100 km/t9,6 sek10,6 sek
Toppfart206 km/t202 km/t
Forbruk - blandet0,55 l/mil0,61 l/mil
CO2-utslipp129 g/km140 g/km
Lengde480 cm477 cm
Bredde184 cm182 cm
Høyde148 cm151,6 cm
Akselavstand275 cm271,2 cm
Egenvekt1.305 kg1.468 kg
Bagasjerom506 liter (VDA)603 liter (VDA)
Tilhengervekt1.300 kg1.400 kg