<B>LUKSUS-DUELL: </B>Nye Lexus NX 300h er den SUV'en som ligner mest på en personbil når det gjelder  kjøreegenskaper. BMW X3 har et høyere tyngdepunkt og gir mest SUV-følelse. Foto: ESPEN STENSRUD
LUKSUS-DUELL: Nye Lexus NX 300h er den SUV'en som ligner mest på en personbil når det gjelder kjøreegenskaper. BMW X3 har et høyere tyngdepunkt og gir mest SUV-følelse. Foto: ESPEN STENSRUDVis mer

Duell: Lexus NX300H utfordrer BMW X3

Lexus tenker nytt i det tøffe SUV-markedet. Hvordan greier de seg mot bestselgeren BMW X3?

Norge er et spesielt land. Vi kjører nesten utelukkende stasjonsvogner eller SUV-er i mellomklassen. Og blant annet derfor er den nye Lexusen nesten som formsydd våre ønsker og avgifter.

LES OGSÅ:

Lexus NX 300h er en bil som skal konkurrere med Volvo XC60, Range Rover Evoque, Mercedes-Benz GLK og Audi Q5.

Vi kjører den her i duell mot den flinkeste i klassen etter vårt syn, BMW X3.

Lexus NX300h

Lexus er en japaner som kan yppe seg mot de store fra Vesten blant den stadig voksende mellom-SUV-klassen. De bringer noe nytt til torgs, nemlig en kul hybrid. Designeren av NX, Nobuyuki Tomatsu, har fått sving på sakene og nærmest klikket i vinkel.

For vinkler er det mange av. I dette segmentet er det bare Mercedes GLK som har dristet seg til noe tilsvarende.

I Norge finnes Lexusen utelukkende med hybrid: Det vil si en bensinmotor og to elmotorer.

Så mye billigere blir hybridbilene i statsbudsjettet.

Den har et problem

Bensinmotoren på 2,5 liter og yter spinkle 155 hester. Denne er koblet sammen med to elmotorer: En som yter 143 hester og en på 68 hester, som bare leverer kraft til bakhjulene. Den samlede effekten i NX er noe ulogiske 197 hk.

LITT SNAU: Batteriene og hybridløsningen stjeler plass i NX 300h. 446 liter er minst i klassen.  Foto: ESPEN STENSRUD/AUTOFIL
LITT SNAU: Batteriene og hybridløsningen stjeler plass i NX 300h. 446 liter er minst i klassen. Foto: ESPEN STENSRUD/AUTOFIL Vis mer

Fordelen er åpenbar: Forbruket. Det er lavt. Regn med å bruke mellom 0,5 og 0,6 liter på mila.

Hybridløsningen er også den mest behagelige etter ren elbil fra stillestående. Dette går helt rykkfritt. Den setter fart uten å nøle, så kommer motoren etter hvert… Dessverre.

For da oppstår Lexusens viktigste ankepunkt. Den store og forholdsvis late motoren er koblet til en trinnløs CVT-girkasse. Hver eneste fartsøkning kvitteres med et turtall du rødmer av.

6.000 omdreininger er du innom hver dag. Padlene bak rattet kunne vært fjernet. De har ingen funksjon. Selv om du vipper girspaken over i manuell, låses ingen gir.

Og hvor ble det av hestene? 0-100 på 9,2 og toppfart på 180 km/t imponerer ingen. Men når du er ferdig med turtallsjaget, er bilen stille, takket være aktiv støyreduksjon.

Forbruket er oppgitt til 0,53 l/mil.

Forbrukstallene som ikke stemmer: Derfor må målemetodene endres, og du risikerer dyrere biler.

JAPANSK LUKSUS: Lexus-interiøret er til dels sobert, men skjemmes av smådetaljer som gjenskinn i skjermen og brytere og hendler som ikke har noen nevneverdig funksjon.  Foto: ESPEN STENSRUD/AUTOFIL
JAPANSK LUKSUS: Lexus-interiøret er til dels sobert, men skjemmes av smådetaljer som gjenskinn i skjermen og brytere og hendler som ikke har noen nevneverdig funksjon. Foto: ESPEN STENSRUD/AUTOFIL Vis mer

Lett luksus, med noen minus

Alt av utstyr tilbys til en langt lavere pris enn hos de fleste konkurrentene. Startprisen er 511.600 kroner. Vår testbil er fullutstyrt og koster 668.100 kroner.

HYBRID: En 2,4-liters bensinmotor - koblet sammen med to el-motorer - gir en totaleffekt på 197 hk. 0-100: 9.2 sekunder. Foto: ESPEN STENSRUD/AUTOFIL
HYBRID: En 2,4-liters bensinmotor - koblet sammen med to el-motorer - gir en totaleffekt på 197 hk. 0-100: 9.2 sekunder. Foto: ESPEN STENSRUD/AUTOFIL Vis mer

Innvendig er det mye skinn med søm som løfter humøret, men reflekser i infoskjermen i instrumentpanelet og kulissen rundt girspaken drar inntrykket ned.

Flere knapper er unødvendige, som for eksempel EV, kanalskifteren, styringshjulet i konsollen som forandrer bilens karakter fra Normal til Eco, Sport og Sport+, ville ingen ha savnet om de ikke var der.

De to siste gir litt mer gassrespons og styrefølelse, som forøvrig er lett, men direkte. Vår F-Sport strammer også opp understellet i Sport+. Man verker knapt forskjell, bortsett fra at ecomåleren byttes ut med en turteller.

Knappen hadde i stedet vært perfekt som volumkontroll.

Infotainment-systemet betjenes med en finger på en flate, omtrent som på en bærbar PC. Den guider deg med små mot-trykk når du treffer symboler. Ok når du blir vant til det, og ergonomisk bra.

Kjennes ikke som en stor, tung SUV

Lexus overrasker med sportslige kjøreegenskaper. Den store tunge SUV-følelsen som X3 har, finner vi ikke her.

Dette oppleves som en stram personbil uten å være ukomfortabel. Sammen med fullt elektrisk justerbare seter og et passe tykt ratt, som du akkurat får dratt nok til deg, sitter lange personer veldig bra. Foran ...

De samme sitter dessverre dårlig i baksetet, som er oppå batteripakka i en kupé med lav takhøyde.

Bagasjeromsplassen er heller ikke noe å skryte av. Det er sjelden vi ser så grunne bagasjerom.

Hattehyllen i pappmasjé, minner om de vi lagde selv i ungdommen.

STOR: X3 er ikke størst hos BMW, men mer enn stor nok. Firkantet design gir god plass i baksetet. Foto: ESPEN STENSRUD/AUTOFIL
STOR: X3 er ikke størst hos BMW, men mer enn stor nok. Firkantet design gir god plass i baksetet. Foto: ESPEN STENSRUD/AUTOFIL Vis mer

BMW X3

X3 er de bilinteressertes målestokk i klassen. BMW har ikke slurvet med noe og tviholder beinhardt på tradisjonene: Bakhjulstrukket kjørefølelse, bra vektfordeling og gode kjøreegenskaper.

Instrumenteringen kjenner vi igjen fra generasjoner tilbake, samtidig som den har blitt høyteknologisk.


iDrive er blitt et forbilde for alle andre. Og tidligere i år fikk X3 en etterlengtet facelift.

Sammen med en ny toliter på 190 hester og silkemyk 8-trinns automat holder den fortsatt konkurrentene bak seg.

Utstyr som koster

Det er fullt mulig å kjøpe en relativt rimelig X3. Startprisen er 484.400 kroner (da med kun bakhjulstrekk). Men skal den utstyres, kryper prisen fort opp mot 750.000-800.000.

Alt av sikkerhetsutstyr er på plass, sportsstolene er herlige og de nye LED-lampene reagerer eksemplarisk.

Romslig i baksetet og bagasjerommet

Den tykke kringla med padler bak rattet kan trekkes tilstrekkelig bakover. Baksetet er flatt og passer bra for tre. Selv voksne på 190 centimeter kan nyte turen, i motsetning til hos Lexusen. En firkantet fasong gir nemlig god plass til hodet.

Bagasjerommet er også klart størst i testen.

FORBILLEDLIG: BMW-interiøret er rent og pyntelig. Foto: ESPEN STENSRUD/AUTOFIL
FORBILLEDLIG: BMW-interiøret er rent og pyntelig. Foto: ESPEN STENSRUD/AUTOFIL Vis mer


Interiøret er tysk strikt uten knappehysteri, men oser allikevel luksus i look and feel. Det meste styres med iDrive, men det er fortsatt deilig at det finnes en knapperad for forhåndsprogrammerte kanaler.

Klubba av en girspak er ikke smidig og vi irriteres over at automat-biler med elektrisk håndbrekk ikke automatisk aktiverer håndbrekket i "park", noe Lexus gjør.

Med god margin den kvikkeste

Den nye toliteren er tilgjengelig med 163 og 190 hester. Vi har sistnevnte og den er med god margin den kvikkeste i duellen. Motoren er sprek nok (0-100 på 8,1 sek.), støysvak og har vibrasjonsfri gange og drivlinje.

Oppgitt forbruk er 0,52 l/mil, men regn rundt 0,7 ved normal kjøring.

Automaten er silkemyk og kjører gjennom sine åtte trinn uten noen form for rykk og napp. Den tunge SUV-følelsen ødelegger ikke for sportslige ambisjoner dersom du trykker opp i Sport + der hele bilen strammer seg opp.

GOD PLASS: X3 sluker 550 liter bagasje. Foto: ESPEN STENSRUD/AUTOFIL
GOD PLASS: X3 sluker 550 liter bagasje. Foto: ESPEN STENSRUD/AUTOFIL Vis mer


Best i klassen

BMW-en i testen går på aggressive 20-tommere, mens Lexus går på høyprofilhjul. Likevel tar førstnevnte dårlige veier eksemplarisk. Grunnkonstruksjonen er motorlayout i lengderetning og bakhjulsdrift med clutchinnkoblet forhjulsdrift.

En vinner for kjørekomfort og glede.

Så hva lander vi på?

Begge SUV-ene ender med hver sin femmer i duellen. De har sine særtrekk, styrker og svakheter, og hvilken du ender på vil til syvende og sist måtte avgjøres av hva du foretrekker i forhold til design, plass og teknisk utstyr.

BMW X3: Suveren perfeksjonisme
BMW går ikke på akkord med vektfordeling eller følelsen av å kjøre bakhjulstrukket bil. Med en hybridløsning som skyver bilen ut de første meterne, hadde dette blitt innertier.

iDrive-systemet er den beste i verden, både brukervennlig og ergonomisk.

Lexus NX 300h: Trinnløs og lettkjørt
Lexus bringer noe nytt og spennende til torgs. Penere i virkeligheten enn på bilder. Store sitter godt foran, men den har klart minst plass i baksetet og bagasjerommet.

Bilen kjører uforskammet bra, men turtallet under fartsøkninger sjenerer.

Testresultat

BMW X3 2,0d xDrive

God plass, kjøreegenskaper, solid firehjulstrekkssystem, motor og girkasse.

Blir dyr med utstyr.

Testresultat

Lexus NX 300h

Lettkjørt, mye personbilfølelse, rask fra stillestående pga. elmotor, dristig design

Masete CVT-girkasse, begrenset bagasjeplass.

Eller kanskje denne? Volvo XC60

VERDIG MOTSTANDER: Volvo XC60 er en av våre desiderte favoritter i klassen. Finnes det bedre seter? Foto: ESPEN STENSRUD/AUTOFIL
VERDIG MOTSTANDER: Volvo XC60 er en av våre desiderte favoritter i klassen. Finnes det bedre seter? Foto: ESPEN STENSRUD/AUTOFIL Vis mer

XC60 fikk en facelift i år. En bruksbil som føles ut som et luksusmøblement og en av verdens sikreste da den kom.

Mer om Volvo XC60 finner du her.

Volvo scorer full pott på sittekomfort. Urytmisk femsylindret motorlyd elskes av mange. 181 hester tåler sammenligning i dette selskapet. Effektleveransen den gir sammen med en gammeldags, men passe kvikk og myk sekstrinns automat, kler bilen godt.

I forhold til mellomklassens stasjonsvogner framstår plassen i Volvoen som litt snau. Høy innlastning og kort vei til bakseteryggen gir kun 490 liter. Det bør likevel holde for de fleste.

TEKNISKE DATA (Alle data for X3 gjelder m/ 8.trinns automat)
 Lexus NX 300hBMW X3 xDrive 20d
Motor:R4, 16V, hybridR4, 16 V turbo
DrivstoffBensinDiesel
Slagvolum:2.494 ccm1.995 ccm
Effekt:155 hk190 hk
Dreiemoment:210 Nm400 Nm
v. o/min.4.400-4.9001.750-2.500
Effekt elmotor (foran):143 hk-
Effekt elmotor (bak):68 hk-
Samlet effekt-system:197 hk-
Hybridbatteri:Ni-Mh, 650 Volt-
0-100 km/t:9,2 sek8,1 sek
Toppfart:180 km/t210 km/t
Forbruk:0,51 l/mil0,50 l/mil
Oppgitt utslipp:117 g/km131 g/km
Lengde:463 cm465 cm
Bredde:185 cm188 cm
Høyde:165 cm166 cm
Akselavstand (cm):266 cm281 cm
Vekt:Fra 1785 kg1745 kg
Bagasjeromsvolum:450 l550 l
Pris fra kr:523.500599.900 (aut)