DUELL: Komfort i syvende himmel

På avstand ser de begge ut som rullende skoesker. Høye og kvadratiske, kanskje ikke spesielt pene, men særdeles praktiske. Men utvendig likhet trenger ikke å bety at Toyota Previa og Renault Grand Espace er like innvendig.

Noen skjønnhetskonkurranser vinner flerbruksbiler neppe - trass i at Toyota Previa er på grensen til å ha en front som med en viss godvilje kan karakteriseres som barsk.

Likevel, verken Toyota Previa - eller Renault Grand Espace for den saks skyld - vil bli hovedattraksjonen dersom du parkerer utenfor museet for samtidskunst.

Stadig større behov for plass

Og det er heller ikke meningen. For formen på de to bilene har blitt slik den er nettopp fordi målet slett ikke er å tilfredsstille synsnerven, men menneskets stadig større behov for plass.

Noe du ikke minst merker når du klyver inn bak rattet - og begynner å tenke på parkeringsforholdene i hovedstaden. For bilene krever sin plass, og blikket i speilet gir grunn til bekymring, der det indre strekker seg nærmest til det uendelige. Likevel, å finne en stor nok plass er større utfordring enn selve parkeringen.

Benker i Previa, seter i Grand Espace

Men blikket i speilet gir mer informasjon enn kun det faktum at det er langt til bakvinduet: Begge har plass til minst syv mennesker, men løsningene i de to bilene er svært forskjellige. For Toyota har satset på benker i sin Previa, mens man finner enkeltseter i Grand Espace. Og de to forskjellige løsningene gir seg ikke bare utslag i komfort, men også i plassutnyttelse og fleksibilitet - og den beste løsningen finner man i Grand Espace. Her kan man nemlig ta ut setene individuelt, i motsetning til i Previa hvor den eneste muligheten til fleksibilitet er trinnløs justering av setene i lengderetningen.

Dermed er det klart at Grand Espace allerede har et lite forsprang på Previa, men vil det vare? Les videre i kapittelet "Plass og Komfort".