DUELL: Folkebil til 200.000 med trekk på alle fire

En stasjonsvogn med firehjulstrekk og prislapp under 200.000 kroner markedsføres som den norske Folkebilen. Og hva kan være mer ideelt enn nettopp denne kombinasjonen? Men det finnes en utfordrer som kanskje matcher.

På holkeføre skal det norske folk ferdes. Til hytta. Med ferielast og unger i baksetet. Hva kan da være mer ideelt enn en fleksibel stasjonsvogn med firehjulstrekk?

Med firmabilordning kan grensene tøyes til 250.000 kroner eller mer, og da er utvalget av aktuelle biler stort. Men for en normal familie, er det sjelden aktuelt å tøye strikken lengre enn til 200.000 kroner. Og joda - de kan kjøpe seg en stasjonsvogn med firehjulstrekk for nettopp denne summen.

Fler enn en

Med aggressiv og aktiv makredsføring har Suzuki Baleno allerede blitt omdøpt til "Folkebilen" på folkemunne. En genial markedsføringside, naturligvis, men bortsett fra det er det ikke mye hold i påstanden. For selv om Baleno er den mest solgte firehjulsdrevne stasjonsvognen på markedet, har den et stykke igjen før den kan konkurrere i volum med biler som Toyota Corolla, VW Golf, Opel Astra og så videre og så videre. Et langt stykke igjen, faktisk.

Og dessuten. Det finnes en bil til som tilfredsstiller kriteriene om stasjonsvogn med firehjulstrekk og prislapp under 200.000 kroner, nemlig Subaru Impreza 1.6 Sportswagon.

Store forskjeller

La det også være sagt med en gang; selv om konseptene for disse to bilene tilsynelatende er nokså like, og de i stor grad konkurrerer om de samme kjøperes gunst, er det stor forskjell på duellantene vi tok med oss i testløypa. Valget mellom de to er egentlig enkelt -- enten liker du den ene, eller du liker den andre.

Hvilken av de to bilene vi likte best, skal vi ikke avsløre riktig ennå. Klikk deg gjennom vår sammenligningstest for å finne ut hvilken av de to bilene som passer best for deg selv!