DUELL: Diesel-oppgjør mellom Toyota RAV4 og Honda CR-V

Dette er en tvekamp mellom referansenavnene i kompakt-SUV-kategorien, mellom den etablerte referansen CR-V og den totalfornyede RAV4.

Publisert
Sist oppdatert
DUELL: Diesel-oppgjør mellom Toyota RAV4 og Honda CR-V
Honda CR-V 2,2 CDTi
Honda CR-V 2,2 CDTi Vis mer


Tross sin relativt høye pris var Honda CR-V DinSides valg i "folke-SUV"-segmentet fra den dukket opp i nåværende drakt for fire år siden, en posisjon den bekreftet for godt og vel et år siden da den kom i dieselversjon. I løpet av det siste året har ting begynt å røre på seg, først med Suzukis nye Grand Vitara som en ny stjerne i segmentet, dernest med generasjon nummer tre av bestselgeren RAV4 - også den nå utstyrt med en høyaktuell dieselmotor. Vi ville finne ut om den aldrende CR-V var i stand til å forsvare sin posisjon.

Sterke og nyttige

Det har lenge vært en tendens i Europa at dieselmotoriserte biler har tatt en stadig økende del av markedet, og i en del land er nå dieselandelen dominerende. Tendensen kom mye senere til Norge, men til gjengjeld mye mer brutalt, som for å ta igjen tapt tid. I segmentet vi tar for oss her har sterke dieselmotorer mye for seg, og kombinasjonen firehjulsdrift og diesel er en vinnerformel i dagens norske bilmarked. Problemet når det gjelder SUVene har vært mangel på attraktive produkter. Først for to år siden slo Nissan i bordet med en flott 136-hesters dieselmotor i sin X-Trail, og den ble etterfulgt av ...nettopp dagens forsvarer, CR-V med sin 140-hester for et drøyt år siden. Feltet begynner imidlertid å tetne til med stadig flere kompakt-SUVer utstyrt med sterke dieselmotorer.

Toyota RAV4 D-4D 136 hk
Toyota RAV4 D-4D 136 hk Vis mer


Kompromissenes kunst

Dagens duell står mellom to av de aller beste i klassen, og vinneren vil være den som gir den beste kombinasjonen av nytteverdi og kjøreglede for en pris som rettferdiggjør "folke-SUV"-etiketten. En slik bil skal balansere hårfint mellom det å oppfylle det daglige transportbehovet, det å frakte familien på tur og det å komme frem under vanskelige forhold - oftest på vei til hytta på vinterstid. I store trekk blir det snakk om kompromiss mellom kjørbarhet og praktiske hensyn.

Hver på sin måte har Honda og Toyota søkt å inngå kompromissene, og begge har løst problemet på forbilledlig måte. Vi vil i denne testen prøve å vurdere hvilken som har lykkes best. Vi vil først ta for oss motorer og kjøreegenskaper.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer