DUELL: De små store i tvekamp

De tyske statusmerkene Mercedes-Benz og Audi har lenge vært synonymt med store, dyre biler. Men så kom A-klasse, og endel senere A2. Nå behøver du ikke lenger investere i en stor og dyr bil for å kunne kjøre rundt med de statusgivende ringene eller stjernen i grillen.

DUELL: De små store i tvekamp
[Ugjyldig objekt (NAV)]

- Jeg sitter akkurat i baksetet på en A-klasse, sier jeg til personen som akkurat har påkalt min oppmerksomhet via jappebamsen. En Mercedes, spesifiserer jeg.
- Å ja, en Mercedes. Ja der er det vel komfortabelt og godt med plass, svarer det i andre enden.
- Nei, ikke så veldig, må vi innrømme. Dette er en A-klasse.
- Å, det er den lille, høye, det. Den som velter?...

Uheldig møte med en svenske

Mercedes-Benz har lenge vært synonymt med stort, dyrt, og klasseledende kvalitet. Inntil for fire år siden. I desember 1996 ble prototypen av den lille, noe merksnodige nye småbilen fra Mercedes vist for folket.

Den ble satt i produksjon i 1998, og som de fleste vel har hørt, så var det endel uheldige omstendigheter rundt A-klassens første møte med publikum. En svensk motorjournalist greide å velte hele bilen, hvorpå bilen fikk kallenavnet veltepetter. I etterkant har den mer enn én gang blitt utsatt for den ironiske pennen til strektegnere, som har satt støttehjul på begge sidene av A-klassen.

Stabilitet

Etter denne fadesen ble det gjort endel justeringer på A-klassen for at nettopp dette aldri skulle skje igjen. Blant annet ble den utstyrt med et elektronisk stabilitetsprogram, ESP, som assisterer deg når den føler at du er på vei ut i uføret. Hvordan, og hvorvidt, dette fungerer kan du studere nærmere i kapittelet om motor og kjøreegenskaper.

Ringenes herrer

Ringenes herrer fra Ingolstadt kunne slettes ikke sitte stille og se på at stjernefolket var på god vei inn i et marked som ikke de engang var representert i. De ville også med i småbilmarkedet, og i september 1999 lanserte de A2.

Aluminiumsbilen

I likhet med at A-klasse blir kalt veltepetter, har også A2 et "kjælenavn" - på alle måter et mye mer fordelaktig og mindre negativt beheftet alias enn hva A-klassen er belemret med: A2 går under betegnelsen Aluminiumsbilen.

Dette kommer selvsagt av det faktum at mye av A2-ens bestanddeler er gjort av aluminium. Aluminium er lettere enn stål som vanligvis benyttes i bilkarosserier, og A2 kan derfor skryte av å veie mindre enn en tilsvarende bil uten denne aluminiumsfordelen. Selv om A2 er 24 centimeter lengre enn A-klassen, veier den for eksempel 200 kilo mindre enn A140+, som er konkurrenten i denne duellen.

Tvekamp

Vi har invitert A2 og A140 til tvekamp, for å se hvilken av disse små fra de store som er den beste. Vil du vite hvem som vinner? Første skritt på veien mot svaret finner du i avsnittet om plass og komfort.