DUELL: De råeste folke-SUVene

Store folke-SUVer som Honda CR-V og Nissan X-Trail gir deg mye bil for pengene. Turbo-utgavene av Mitsubishi Outlander og Subaru Forester gir deg enda mer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
DUELL: De råeste folke-SUVene


Det er ikke uten grunn at folke-SUVene vinner stadig flere tilhengere verden over, Norge inkludert. Moderne SUVer som Honda CR-V og Nissan X-Trail leverer nemlig mye bil for pengene. Ikke bare blir man eier av en bil med firehjulsdrift, høy bakkeklaring, god fremkommelighet og tøff utstråling. I tillegg får man bakseteplass og lasterom som kan måle seg med det vi finner i store stasjonsvogner.

Fra 340.000 kroner

Med et så positivt utgangspunkt skulle man kanskje tro at disse bilene er svært dyre. Men det er de faktisk ikke. De fleste folke-SUVene, CR-V og X-Trail inkludert, starter på rundt 340.000 kroner. Denne prisen gir deg vanligvis fine 2,0-liters motorer, stereoanlegg, klimaanlegg, fjernbetjent sentrallås og elektriske vindusheiser rund baut. Med andre ord; kraftige motorer og et helt greit utstyrsnivå.

Samme prisklasse

DUELL: De råeste folke-SUVene


Det betyr at SUVene ikke er spesielt mye dyrere enn de ordinære, forhjulsdrevne stasjonsvognene. Norges mest populære stasjonsvogn, Toyota Avensis, koster for eksempel 340.000 kroner med 2,0-liters motor og utstyrsnivå Sol. Og skal du ha 2,0-liters motor må du gi 322.000 kroner for erke-konkurrenten Volkswagen Passat i Highline-utførelse.

I rettferdighetens navn skal det understrekes at de nevnte stasjonsvognene er bedre utstyrt enn de fleste SUVer i 340.000-kroners-klassen - og at den opplevde kvaliteten er høyere. Likevel illustrerer disse eksemplene at folke-SUVene er svært interessante biler også fra et økonomisk synspunkt.

2,0-litere holder for de fleste

De mest solgte SUVene - Toyota RAV4, Nissan X-Trail og Honda CR-V - kan alle leveres med 2,0-litersmotorer som yter mellom 140 og 150 hestekrefter. Disse kraftkildene vil oppleves som tilstrekkelige for de fleste. Ja, faktisk kan de tre bilene skilte med henholdsvis 10,6, 11,3 og 10,0 sekunder på øvelsen 0 til 100 kilometer i timen.

Forester 2.0 XT og Outlander Turbo

DUELL: De råeste folke-SUVene


Men for den som er opptatt av motorkraft, akselerasjon og kjøreglede finnes det to enda mer spennende alternativer. Den ene har vært på markedet en stund og bærer navnet Subaru Forester 2.0 XT. Den andre er helt ny og heter Mitsubishi Outlander Turbo. Begge kan skilte med rå turbo-motorer, heftig akselerasjon og spenstige kjøreegenskaper. Og det beste av alt - de er ikke så avsindig dyre heller.

Men hvilken av dem er det beste kjøpet? Vi gir deg svaret i de følgende kapitlene. Først kikker vi nærmere på motor og kjøreegenskaper.