DUELL :Britisk tradisjon mot japansk teknologi

Fellesnevner: firehjulsdrift og prislapp på over 1 million kroner. Vi lot britisk eleganse møte japansk teknologi i skogen og på veien. Resultatet var mildt sagt overraskende, og vi konstaterer at duellen endte med teknisk knock-out.

DUELL :Britisk tradisjon mot japansk teknologi

Høyt hevet over almuen ruller vi avgårde i hver vår bil. Først; britisk eleganse i form av en gyllen Range Rover 4.6 HSE. Prislappen er rett over millionen og innvendig møtes du av treverk, lærtrukne seter og gedigne brytere og spaker.

Dernest -- en sober Toyota Landcruiser i mørkeblått med en murrende 4,7-liters V8-motor -- også den med seter kledd i skinn, men med et interiør som ellers minner mer om en hvilken som helst personbil. Slett ikke uten klasse, men mer preget av amerikansk overfladiskhet enn imperial nostalgi.

Velbeslått

At man føler seg hevet over almuen, har ikke bare med det faktum å gjøre at man sitter høyt over bakken og med full oversikt over trafikken. Det har vel så mye med å gjøre at begge disse testbilene koster over en million kroner - og dermed er de to bilene ikke akkurat førstevalget for en gjennomsnittlig lønnsmottager.

Men selv om begge millionbilene har en del fellesnevnere som prislapp på over en million kroner, drift på alle fire hjul og lærtrukne førermiljøer, så skiller de seg likevel vesentlig fra hverandre. Ikke bare med hensyn til image, men også med hensyn til teknologien som ligger innebygget i bilen. Og slik sett blir sammenligningen av de to bilene litt urettferdig - Toyotaen er helt ny, mens Range Rover har fått noen år på baken.

Likevel tror vi at de som vurderer den ene bilen også lett kan komme til å vurdere den andre bilen, nettopp på grunn av fellestrekkene. Vi har også publisert to komplette prøvekjøringer av de to bilene. Bruk lenkene til høyre her for å lese de separate prøvekjøringene.

Testen

Derfor tok vi med oss de to bilene på en lengre testrunde. Vi fikk med oss alt fra rene transportetapper på motorvei, normal landeveiskjøring, og aktiv kjøring på fylkesveier som knapt står avmerket på de fleste turistkart over Østlandsområdet.

I tillegg tok vi med oss bilene på testbane, der de fikk prøvd seg på unnamanøver, hastighetsmanøvre i sving, bremsetester, og ikke minst på terrengkjøring.

Totalt tilbakela vi minst 70 mil med hver av bilene. Lenkene du finner til høyre under bildet av duellantene loser deg gjennom de ulike områdene for vår sammenligningstest.