<B>ANSIKT TIL ANSIKT:</B> Veteranen Nissan Leaf (til venstre) i duell med nykomlingen BMW i3. Foto: JAMIESON POTHECARY
ANSIKT TIL ANSIKT: Veteranen Nissan Leaf (til venstre) i duell med nykomlingen BMW i3. Foto: JAMIESON POTHECARYVis mer

Duell: BMW i3 mot Nissan Leaf

BMW har satt i gang en elektrisk stor-offensiv. Først ut er i3, som går rett i strupen på norgesfavoritten Nissan Leaf. Hvilken vil vinne elbil-slaget?

Nissan Leaf hadde inntil nylig bortimot monopol på elbil-salget i Norge. Takket være gode kjøreegenskaper, akseptabel rekkevidde og praktiske løsninger ble den en kjempesuksess både her i Norge og i andre elbil-vennlige land. Den eneste elbilen som foreløpig har gitt i det minste litt konkurranse er Tesla Model S

LES OGSÅ:

Men i dag er det annerledes. Nå må Leaf konkurrere mot en armada av smarte og gjennomførte elektriske personbiler, inkludert BMWs nye elektriske våpen - i3, som i tillegg skal være en bil i den såkalte premiumklassen.

Dessverre har BMW i den senere tid meldt om lange leveringstider, noe vi både håper og regner med de får en ordning på. I tillegg har de fått fire stjerner fra Euro NCAP etter kollisjonstester, tester der alt annet enn fem stjerner er uakseptabelt. Også her forventer vi BMW vil foreta de nødvendige endringene som skal til.

Se mer av BMW i3 utvendig:

BMW i3 Nissan Leaf duell
BMW i3 Nissan Leaf duell
BMW i3 Nissan Leaf duell
BMW i3 Nissan Leaf duell Foto: Jamieson Pothecary
BMW i3 Nissan Leaf duell
BMW i3 Nissan Leaf duell
BMW i3 Nissan Leaf duell
BMW i3 Nissan Leaf duell
BMW i3 Nissan Leaf duell
BMW i3 Nissan Leaf duell
BMW i3 Nissan Leaf duell
BMW i3 Nissan Leaf duell

El-motor og kjøreegenskaper:

BMW i3 er starten på en ny tid, og den er en trendsetter. Med denne er du til enhver tid «på nett», og da ikke bare i ordets rette forstand. Motoren yter 170 hestekrefter og har et dreiemoment på 250 Nm. Momentet er tilgjengelig fra første sekund.

Det gir et skikkelig skyv når du legger gasspedalen til gulvet. Null til 100 km/t er oppgitt til 7,2 sekunder, men også mellomakselerasjonene føles herlig friske. Med bakhjulsdrift og dynamiske kjøreegenskaper vil i3 på ingen måte skuffe den typiske BMW-kunden. DNA-profilen er definitivt på plass, og i forhold til Nissan Leaf oppleves den nesten som en sportsbil.

Batteriene veier naturligvis også noen kilo, og er således ikke noe som bidrar i positiv retning, men øvrige besparelser veier opp, så det blir ikke så ille. Plasseringen i bunnen mellom akslingene gjør at tyngdepunktet blir lavere enn på en normal bil. Kjøregleden overgår klart Nissan Leaf, men ikke avskriv japaneren helt ennå.

Nissan Leaf har en el-motor på 109 hestekrefter. Dreiemomentet er på 254 Nm og det gir et brukbart skyv. Men kreftene er ikke så enorme og dabber tidligere av enn i BMW i3. Bilen er lettkjørt, men ikke så inspirerende å kjøre. Toppfart er 144 km/t og null til 100 går på 11,5 sekunder. Større batteripakke og sterkere motor gjør med andre ord ikke alltid at ytelsene blir bedre.

BMW i3 el-motor og kjøreegenskaper: 6
Nissan Leaf ll-motor og kjøreegenskaper: 4

Se mer av Nissan Leaf utvendig:

BMW i3 Nissan Leaf duell
BMW i3 Nissan Leaf duell
BMW i3 Nissan Leaf duell
BMW i3 Nissan Leaf duell Foto: JAMIESON POTHECARY
BMW i3 Nissan Leaf duell
BMW i3 Nissan Leaf duell
BMW i3 Nissan Leaf duell
BMW i3 Nissan Leaf duell
BMW i3 Nissan Leaf duell
BMW i3 Nissan Leaf duell

Rekkevidde:

BMW i3: Det som antakelig betyr mest under norske forhold er det nye og forbedrede varmeapparatet. Leaf har nemlig fått varmepumpe, noe som minsker strømforbruket til oppvarming.

BMWs rekkevidde er 190 kilometer, ifølge EU-normen. Selv er BMW nøkterne og oppgir realistisk 13 til 16 mil. Kort oppsummert så langt: Nissan og BMW oppgir omtrent samme rekkevidde, mens BMW modererer seg selv ned. Erfaringen tilsier at Nissan burde gjort det samme. Forskjellen er dermed lik null.

Nissan Leaf
er bilen som har fått fart på elbilsalget. Modellen har solgt over 50.000 eksemplar siden den ble lansert i 2011, og av disse har rundt 4.000 havnet på norske veier. Nå er den lett frisert med lengre rekkevidde og bedre varmeapparat. Rekkevidden er nå økt til 199 kilometer, vel å merke på papiret.

BMW i3 rekkevidde: 5
Nissan Leaf rekkevidde: 5

Se mer av BMW i3 innvendig:

BMW i3 Nissan Leaf duell
BMW i3 Nissan Leaf duell
BMW i3 Nissan Leaf duell Foto: JAMIESON POTHECARY
BMW i3 Nissan Leaf duell
BMW i3 Nissan Leaf duell
BMW i3 Nissan Leaf duell
BMW i3 Nissan Leaf duell
BMW i3 Nissan Leaf duell
BMW i3 Nissan Leaf duell



Plass/praktisk nytte:

BMW i3: Hvilken bil imponerer mest? Designen på i3 er unektelig spesiell og krever tilvenning. Her er kanskje Leaf et tryggere alternativ, selv om også den mottok grimaser i sin tid. Under skallet endres oppfatningen.

Hele konstruksjonen på i3 er et resultat av nytenking. Med materialer som CRP (plast forsterket av karbonfiber) er vekten holdt nede, og strukturstyrken oppe. Det siste er en nødvendighet, mens den lave vekten er et praktisk og forbruksmessig gode. i3 er ikke først ute med dette. Lexus LFA, til nær fem millioner har det samme. Også Alfa Romeo 4C deler noe av teknologien, selv om den bare koster rundt millionen. BMW gjør teknologien til noe folkelig, og det av mer miljøvennlige årsaker.

BMW har bygget ny fabrikk for å lage i3. Både bil og produksjonsmetoder er sertifisert, så karbonfotavtrykket er bekreftet 30 til 50 prosent lavere gjennom livsløpet. Det inkluderer produksjonen, i forhold til en konvensjonell bil.

Nissan Leaf: Dette ser dårlig ut for Leaf. Men slaget er ennå ikke tapt. For det er et tema vi ikke har snakket om, nemlig praktisk nytteverdi. BMW i3 utnytter plassen innvendig svært godt, men bagasjeplassen er begrenset i en bil under fire meter. 260 liter er lite sammenlignet med Leaf.

Takket være konstruksjonsmessige endringer er den en fullverdig konkurrent til VW Golf på plass. Ved å flytte lader fra hekken til motorrommet har man fjernet hinderet som tidligere lå i fremkant av bagasjerommet. Rommet tar nå 370 liter. I tillegg har setene foran fått ny utforming og gir bedre støtte enn før. De gir også bedre benplass for tre passasjerer bak. Interiøret kan ellers fås i «normaliserte», mørke farger, og setetrekket er basert på hundre prosent resirkulerte sukkerrør(!).

BMW i3 plass/praktisk nytte: 5
Nissan Leaf plass/praktisk nytte: 6

Se mer av Nissan Leaf innvendig:

BMW i3 Nissan Leaf duell
BMW i3 Nissan Leaf duell
BMW i3 Nissan Leaf duell
BMW i3 Nissan Leaf duell
BMW i3 Nissan Leaf duell
BMW i3 Nissan Leaf duell
BMW i3 Nissan Leaf duell
BMW i3 Nissan Leaf duell
BMW i3 Nissan Leaf duell
BMW i3 Nissan Leaf duell

Ladesystemer

Den oppgraderte Leaf vil kunne utstyres med en sterkere ombordlader, som vil muliggjøre lading på 6,6 kilowatt. Hurtigladingen betinger et 32-ampère ladepunkt. Med det vil et nesten tomt batteri kunne bortimot fullades på rundt fire timer. Nissan vil nå også gi utvidet garanti på batteripakken. Denne gjelder fem år eller 100 000 kilometer, og det garanteres mot svekket batterikapasitet under 70 prosent i garantiperioden.

BMW kan levere AC DC-hurtiglader med samme 32-ampère. Den lader opptil 7,4 kilowatt, og reduserer ladetid ned mot tre timer. Garantivilkårene for i3 er fem år eller 200 000 kilometer. Batteriet har samme garanti mot kapasitet under 70 prosent som gjelder i åtte år eller 100 000 km.

Konklusjon

BMW kommer seint på markedet, men tiden har de brukt godt. Leaf er oppgradert underveis, men det har skjedd en utvikling i mellomtiden. De har tatt produksjonsmetoder med i livsløpet på bilen på en helt annen måte enn Nissan, og skårer best også der.

Det er lett å tro at det er to ulike typer kunder for de to bilene, men det er usikkert. I Norge er det i stor grad jobbpendlerne som kjøper seg en mulighet for å kjøre i kollektivfeltet, gratis gjennom bomringen, samt dra nytte av parkeringsfasilitetene. Her stiller Leaf og i3 på lik linje.

Så langt er det med andre ord kun på generell plass at Nissan Leaf har et fortrinn, og det er ikke nok til å vippe i3 av pinnen.

BMW i3 trekker det lengste strået på de fleste andre områder, og går derfor ut som testens klare vinner.

Testresultat

BMW i3

BMW har på mange måter redefinert hvordan bilen skal bygges. Det liker vi!

Har en oppgave å gjøre med tanke på Euro NCAP.

Se alle våre tester

Testresultat

Nissan Leaf

Leaf ble bedre etter oppgraderingen. Dette ga mest gevinst med tanke på plassen.

Bærer preg av å ha eksistert noen år, noe oppgraderingen gjorde lite ved.

Se alle våre tester

BMW i3 vs Nissan Leaf
 BMW i3Nissan Leaf
Motor:El-motorEl-motor
Effekt:170 hk109 hk
Dreiemoment:250 Nm254 Nm
Batteripakke:18,8 kWh24 kWh
0-100 km/t:7,2 sek.11,5 sek.
Toppfart:150 km/t144 km/t
Forbruk:1,29 kWh/mil1,73 kWh/mil
Utslipp:0 g/km0 g/km
Vekt:1.195 kg.1.474 kg
LxBxH (cm):400 x 178 x 158444 x 177 x 155
Bagasjerom:260 / 1.100 liter370 / 680 liter
Pris:Fra kr. 237.100Fra kr. 219.700


Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.