DEMO: Slik viser Nissan skjematisk hvordan e-pedalen virker. Akselerasjonspedalen blir bremsepedal når man letter på trykket og fører til full stopp om man slipper den. Slipper man for eksempel opp pedalen i oppoverbakke - eller nedoverbakke - stopper bilen og blir stående. Trykk på pedalen for igangkjøring igjen. Skjema: Nissan
DEMO: Slik viser Nissan skjematisk hvordan e-pedalen virker. Akselerasjonspedalen blir bremsepedal når man letter på trykket og fører til full stopp om man slipper den. Slipper man for eksempel opp pedalen i oppoverbakke - eller nedoverbakke - stopper bilen og blir stående. Trykk på pedalen for igangkjøring igjen. Skjema: NissanVis mer

e-Pedal i neste Nissan Leaf

Du kjører bare med én pedal i neste generasjons Nissan Leaf

Fra nå av bremser du med gasspedalen.

6. september lanseres en helt ny generasjon av verdens mest solgte elbil - Nissan Leaf.

Nissan er blant bilprodusentene som er langt fremme når det gjelder å utvikle og gjøre nye assistansesystemer tilgjengelig også for biler utenfor premium-segmentene.

For eksempel var de tidlig ute med konseptet Safety Shield (sikkerhetsskjold), som vi fikk prøve en forhåndsutgave av i 2011.

Denne gang dreier det seg ikke om selvkjørende biler, men om teknologi som gjør det å kjøre selv enklere og mindre stressende.

FØRSTE BILDE: Drypp for drypp vises detaljer av den kommende Leaf, som vil få en ganske annerledes lyktedesign enn dagens modell, som dette bildet viser. Foto: Nissan Vis mer

e-Pedal

e-Pedal, kaller Nissan teknologien og idéen er at samme pedal brukes både til å akselerere og til å bremse bilen. Den japanske produsenten, som lanserte den snart utgående Leaf for godt over seks år siden, hevder at det dreier seg om en revolusjonerende teknologi som vil endre måten man kjører bil på.

Nå er det fra tidligere en kjent teknologi i elbiler at regenererings-funksjonen som gjenvinner bevegelsesenergi ved lading av batteriet under retardasjon, gir en bremseeffekt når gasspedalen slippes opp. Men Nissan tar konseptet mer enn et hakk videre.

TEASER: Nissan har sluppet det første såkalte teaser-bildet av den kommende elbilen. Leaf II blir lansert offisielt den 6. september. Foto: Nissan Vis mer

Skrus på eller av

Når man trykker på en knapp i senterkonsollen, forvandles høyrepedalen i bilen til en e-Pedal. Det vil si at den ikke bare lenger benyttes til å få bilen til å akselerere, men også til å bremse og stoppe bilen. Det meste av kjøringen vil da kunne foregå kun ved hjelp av denne ene pedalen.

Nissan vurderer at 90 prosent av all kjøring vil kunne gjøres på denne måten, som blant annet innebærer at man ikke trenger å bytte fra pedal til pedal under rushtrafikk- og køkjøring .

90 PROSENT: Med e-pedal-funksjonen aktivert, vil man kunne klare seg med høyrepedalen 90 prosent av tiden, ifølge Nissan. Skjema: Nissan Vis mer

Bråbrems unntatt

Likevel presiseres det i pressemeldingen som informerer om den nye teknologien at man fortsatt vil ha bruk for å bruke den tradisjonelle bremsepedalen ved behov for hard oppbremsing.

Og husk at bremsene har behov for å være i aktivitet fra tid til annen, for å unngå at de ruster, eventuelt iser om vinteren, som vi har skrevet om tidligere. I den forbindelse ga vi følgende råd: Det er viktig at elbilister tenker på å bruke bremsene litt aktivt i ny og ne, og gjerne tar en real oppbremsing eller tre. Husk bare å sjekke bakspeilet for å forsikre deg om at det ikke ligger noen bak deg på veien før du gjør dette.

e-Pedal-teknologien er en del av Nissans program som de kaller Nissan Intelligent Mobility, som blant annet tar sikte på å ha selvkjørende biler i trafikk om få år.

Les også:
Test av Nissans 7-seters SUV med bensinmotor
Slik ble autobrems-systemene bedømt av Euro NCAP
Vi har kjørt en salig moroklump fra Nissan

Video:

Leaf lanseres i Japan 6. september