Regjeringen vil fjerne engangsavgift på 20 år gamle biler:

Du kan spare 100.000,- på å importere luksusbil

Drømmer du om en 20 år gammel bil? Snart kan du slippe å betale avgifter på den. Samtidig vil ikke overgangen til WLTP-normen koste norske bilkjøpere noe ekstra.

LUKSUSBIL PÅ FRI IMPORT: En 1998-modell Mercedes S-klasse vil bli 107 000 kroner billigere å importere når engangsavgiften forsvinner på biler eldre enn 20 år. Foto: Mercedes/Wald
LUKSUSBIL PÅ FRI IMPORT: En 1998-modell Mercedes S-klasse vil bli 107 000 kroner billigere å importere når engangsavgiften forsvinner på biler eldre enn 20 år. Foto: Mercedes/WaldVis mer

I går kveld ble Høyre, Frp, Venstre og KrF enige om å danne en flertallsregjering. Og Frp har åpenbart fått gjennomslag for noen fanesaker.

Noe av det mest oppsiktsvekkende er at regjeringen vil fjerne engangsavgift for biler over 20 år. Det betyr at man kan importere gamle biler uten å betale annet enn moms.

Veteranbil-grensa er som i resten av Europa - 30 år. Men med en «avgiftsfri» 20-årsgrense vil det åpenbart bety økt import av bilmodeller fra tiårs-perioden 1989 til 1999.

Ifølge bransjestedet Bilnytt.no (abonnement), som har regnet på dette, betyr det at en for eksempel vil kunne spare 107.000 kroner i engangsavgift, ved bruktimport av en 1998-modell Mercedes-Benz S600.

Dette er gjerne biler som har store motorer med høye utslipp - og langt unna det sikkerhetsnivået vi finner i dagens moderne biler. I 1998 kom biler som Volvo S80, Jaguar S-Type, Alfa Romeo 166, mens året før finner vi Mercedes-Benz ML og Lexus RX - for å nevne noen.

FLERE GAMLE BILER: - Jeg er overrasket, sier direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening. Foto: Bilimportørenes Landforening
FLERE GAMLE BILER: - Jeg er overrasket, sier direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening. Foto: Bilimportørenes Landforening Vis mer

- Overrasket

- Vi er ganske så overrasket over at 20 år gamle biler nå vil slippe engangsavgift når de kommer til Norge. Disse har et lavere sikkerhetsnivå og høyere utslipp, og det henger lite sammen i det større bildet hvor regjeringen snakker om miljøprofil og stimulerer til nullutslippsbiler, sier direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening til Dinside.

- Vi har allerede en av Europas eldste bilparker, med snittalder på 18,2 år før de vrakes, påpeker han.

Gjennomsnittsalderen på personbilparken er ganske stabil. Ved utgangen av 2017 var den 10,5 år, mot 10,6 året før.

Andresen legger samtidig til at han er usikker på hvor mye dette vil bety i praksis.

- Import av 20 år gamle biler vil nok i stor grad dreie seg om entusiastbiler som for eksempel Porsche 911 og en del amerikanere.

- Nærmere drømmen

Generalsekretær Børre Skiaker i KNA hyller regjeringen:

FORNØYD: Generalsekretær Børre Skiaker i KNA.
FORNØYD: Generalsekretær Børre Skiaker i KNA. Vis mer

- Nå blir det mulig for det norske bilinteresserte folk å skaffe seg fritidsbilen og oppfylle drømmen sin på et tidligere tidspunkt. Samlere kan få tak i kjøretøy – biler som senere blir historisk interessante, sier Skiaker, og vil samtidig berolige de som frykter at dette vil påvirke nybilsalget og føre til en eldre kjøretøypark med økt utslipp.

- Vi har ingen tro på at dette vil påvirke hverken sikkerhet eller miljø i nevneverdig grad. Det vil derimot inspirere og imøtekomme bilentusiastenes ønske om å skaffe seg drømmebilen. Erfaringsmessig vet vi at disse bilene ikke kjører mange milene i løpet av et år. Dermed vil de ikke utgjøre noe trafikkrisiko eller miljøproblem. Ulempen er så forsvinnende liten at det er irrelevant å trekke fram i denne sammenheng, sier KNA-sjefen.

WLTP-avklaring

I regjeringserklæringen har partiene også bestemt at de nye utslipps-verdiene etter WLTP-normen innføres proveny-nøytralt.

Det betyr i praksis at staten ikke skal hente inn mer i avgift fra norske bilkjøpere, når måle-normen fra NEDC til WLTP nå innføres.

I høst vedtok regjeringen å utsette overgangen til avgiftsberegning basert på CO2-utslipp, målt etter den nye WLTP-normen til 2020. Omleggingen ville ha ført til at en rekke familiebiler ville fått mellom 80.000-120.000 kroner i økt avgift.

- Jeg er veldig glad for at vi har fått gjennomslag for innspillene våre. Med en avgiftsnøytral kalibrering fra NEDC til WLTP blir det forutsigbart både for importører og norske bilkunder, sier direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening.

Ikke moms på elbil

Også skattefordelene for elbil blir fredet fram til høsten 2021. Det gjelder engangsavgift og merverdiavgift i hele perioden for å nå 2025-målene, som det heter.

Det betyr at alle som drømmer om elbil - ikke minst alle de 40.000 som står på venteliste - kan puste lettet ut. Bilene vil ikke få avgift i denne omgang.

- Det viktigste på bilsiden er at vi beholder elbil-fordelene, for det er jo der vi får til det virkelig store skiftet innenfor transportsektoren, sa Venstre-leder Trine Skei Grande under pressekonferansen i går kveld.

Ikke økte avgifter på drivstoff

Den nye flertallsregjeringen vil heller ikke øke veibruks-avgiften på bensin og diesel. Økte pumpepriser som følge av økte krav til omsetningspåbud for biodrivstoff, skal sammen med økt CO2-avgift på drivstoff ilagt veibruksavgift, motsvares i sin helhet med reduserte avgiftssatser på drivstoff.

Samtidig sier regjeringen i sin plattform at de skal se på en eventuell videre opptrapping av CO2-avgiften, i sammenheng med reduksjon i utslippene og omlegging av bilparken.

Videre vil de fortsette med grønn omlegging av engangsavgiften for kjøp av nye kjøretøy. Dette skal gjøres ved å øke CO2-og NOx-komponentene, og redusere andre komponenter tilsvarende.

Dessuten: De vil starte arbeidet med et bilavgiftssystem som er bærekraftig også etter 2025.

Fradrag for bompenger

Regjeringen opplyser også at de vil innføre fradrag for bompengeutgifter. I tillegg vil regjeringen:

  • Sikre at utenlandske vogntog betaler bompenger og andre avgifter.
  • Redusere bompengeandelen i nye veiprosjekter i kommende Nasjonal Transportplan (NTP).
  • At bom på sidevei som hovedregel skal unngås, med mindre det er nødvendig for å realisere prosjektet.
  • Fortsette reduksjonen av takster i eksisterende bomprosjekter, gjennom å doble bevilgningene til tilskuddsordningen for redusert bompengebelastning.