<b>BILLIGERE:</b> Du sparer hele 40.000 kroner på den seksylindrede BMW K1600 GT, forteller Magne Eriksen fra BMW Norge. Den gikk ned fra 340.000 til 297.000 kroner etter avgiftsomleggingen. Dette er en voldsomt komfortabel sportstouringmaskin med 160 hester og med alt utstyr det er mulig å få tak i i dag. Det er blant annet elektrisk justerbar fjæring, antispinn, ABS, radio med blåtannskommunikasjon med passasjeren, navigasjon med skjerm i dashbordet og veiledning i hjelmen, elektrisk justerbar solskjerm, oppvarmet sete og håndtak osv.  Foto: RUNE M. NESHEIM
BILLIGERE: Du sparer hele 40.000 kroner på den seksylindrede BMW K1600 GT, forteller Magne Eriksen fra BMW Norge. Den gikk ned fra 340.000 til 297.000 kroner etter avgiftsomleggingen. Dette er en voldsomt komfortabel sportstouringmaskin med 160 hester og med alt utstyr det er mulig å få tak i i dag. Det er blant annet elektrisk justerbar fjæring, antispinn, ABS, radio med blåtannskommunikasjon med passasjeren, navigasjon med skjerm i dashbordet og veiledning i hjelmen, elektrisk justerbar solskjerm, oppvarmet sete og håndtak osv. Foto: RUNE M. NESHEIMVis mer

Drømmesykkelen er blitt 40.000 kroner billigere

Avgiftene på MC er blitt lavere.

Det koker på MC-Messa på Lillestrøm i år. Den går av stabelen denne helga.

LES OGSÅ:

Engangsavgiften på motorsykler gikk ned ved nyttår. Sammen med en drømmesommer i fjor har det gjort mange importører allerede er utsolgt på de mest populære modellene.

- Vi skulle gjerne hatt mer å selge, men mange av modellene får vi ikke igjen før i juni, forteller Bjørn Erik Brekke hos Speed Motorcenter i Sandefjord. De selger blant annet Yamaha motorsykler.

Slik var Oslo Motorshow.

Avgiftene bør bli ennå lavere

Norsk Motorcykkel Union er en aktør som har jobbet svært lenge og målrettet for å forsøke å få ned de høye engangsavgiftene for motorsykler.

HAR ÆREN: Norsk Motorcykkel Union med Generalsekretær Morten Hansen i spissen, har mye av æren for at motorsyklene endelig er blitt billigere. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

- Vi har ingenting i mot å betale avgifter, men de har vært uforholdsmessig høye i forhold til en bil. For det første står en motorsykkel halve året, for det andre bidrar den til minimal slitasje og den er miljøvennelig. Hittil har avgiftene for motorsykkel vært høyere enn for bil. Det har vi forsøkt å endre, og endelig skjedde det i år, sier generalsekretær Morten Hansen.

Sjekk ut Vespas nye modeller.

- Fremskrittspartiet har vært det eneste partiet som har lovet å senke denne avgiften. Da de kom i regjering, holdt de det de lovet. Det er hyggelig. Men vi er ikke i mål ennå, mener Hansen.

Foreløpig har det ikke vært mulig å ta inn miljøkomponenten som faktor fordi det har vært vanskelig å innhente utslippstall for motorsykler.

Gjenoppstår fra de døde.

- Med nye EU-regler kommer dette på plass i nær fremtid. Da håper vi å få inn dette i avgiftssystemet og at MC kommer heldig ut som et miljøvennelig fremkomstmiddel.

Head up display for motorsyklister - funker det?

I gjennomsnitt har har avgiftene gått ned mellom 15 - 20.000 kroner. Jo større motorer og større effektuttak det er snakk om, jo høyere blir besparelsen i kroner.

FRP sier at tohjulinger med motor må utgjøre en større del av transportmiksen, for det er fullt på veien.

Lite nytt

Det var ikke veldig mange virkelige nyheter på årets messe, men mange kommer med endringer på utseende og farger.

Victory og Indian hadde flere nye sykler i år, og Ducati vakte stor oppmerksomhet med Scrambler.

De store aktørene, hadde velfylte stander med både nye sykler og velrestaurerte klassikere. For publikum som ønsker å se mange custombygg, skuffer messen en smule.

MITT VALG: Skulle jeg valgt én allrounder fra Yamaha måtte det blitt MT-09. Den tresylindrede 900-kubikkeren er passe kvikk og koster ikke mer enn 123.000 kroner, forteller Bjørn Erik Brekke hos Speed Motorsenter. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

RIMELIG: Yamahas MT-serie utgjør et knippe svært prisattraktive sykler. MT-07 har en tosylindert 700 kubikker på 75 hk. Den blir din for 92.000 kroner etter avgiftsomleggingen. I fjor kostet denne110.000. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

SCRAMBLER: Ducati tilbyr nykommeren Scrambler i fire versjoner. Classic med eiker, klassisk sal og forkrommede skjermer, Urban Enduro i klassisk look med høye skjermer, villstyringen Full Trottle med ennå kortere skjermer og rampete look og denne som heter Icon. Alle baseres rundt en 800 kubikks L-twin på 75 hester. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Ny I ÅR: Indian Roadmaster bygger på det ikoniske navnet fra 40-tallet. Elektrisk solkjerm, stor stereo, låsbare harde vesker, nøkkelfri start og vaierfri gass, skal skal sørge for en behagelig tur. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

RÅEST AV DE RÅE: Kawasaki Ninja H2 er en 1000 kubikker på 200 hk. Den koster 358.990 kroner. Det er ingenting mot storebror H2R Den har hele 325 hester og koster 589.000 kroner. Til tross for at du aldri får skilt på den og støynivået er så høyt at du ikke får kjøre den på noen baner i Norge, er det solgt to stykker her hjemme allerede. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

FARTSREKORD: Triumph Bonneville T214 er en hyllest til til sykkelen som kjørte i 214 MPH på Bonneville i 1956. Den bygges i 1000 eksemplarer og alle er nummererte og får eget sertifikat. Prisen er 159.900 kroner. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

FARTSREKORD: Triumph Bonneville T214 er en hyllest til til sykkelen som kjørte i 214 MPH på Bonneville i 1956. Den bygges i 1000 eksemplarer og alle er nummererte og får eget sertifikat. Prisen er 159.900 kroner. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

RETRO: Moto Guzzi spiller stort sett på retrofølelsene. De viste flere versjoner av modellen V7 II. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

FEIRER FØRTI: Hondas legendariske Goldwing feirer 40 år. Det markeres med denne jubileumsmodellen i egne farger og et Anniversary-emblem på toppvesken. 1.800-kubikkeren med 118 hk blir din for 364.990 kroner. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

SCOUT: En av Indians billigere nyheter er Scout. Den er en helt nydesignet sykkel fra bunnen av med nyutviklet 1200 kubikker. Sykkelen har beholdt noe av sjarmen som Scout sto for i gamledager. Snorre Krosby kjører i dag Intruder 1400 og vurderer sterkt Scout. - Jeg liker detaljene. Moderne retro. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

NY: Indian Chief Dark Horse er kun vist på en messe før de høytidelig ble avduket på MC-Messa i Oslo. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

KNUCLEHEAD: Vi hadde håpet på ennå flere customsykler. Denne Harlyen med springergaffel og strake rør er passe rampete. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

NEDLAGT: Første generasjon Buell var en høyreist bølle da den kom og fortsatt hot. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

LAKK OG LÆR: Motorsykler har ikke lenger noe transportbehov. Nå er det følelsene som gjelder, og da må du se på detaljene. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

WIDOWMAKER: Da den tresylindrede totakteren Kawasaki 750 kom i 1972. Den aggressive effektkurven som var lat, lat, lat og plutselig leverte 75 hester ved et svært kort turtallsregister, samt lett front, gjorde at mange kjørte seg i hjel på den. På messa var det en håndfull av disse utstilt. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

VARME: Egen temperaturmåler for hver sylinder kan være greit på gamle topptrimmede motorer. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

EN AV 150: Dette er favoritten blant klassikerne på standen til MC-Avisa. Denne sykkelen, en VFR750R, er en ren racersykkel, håndbygget hos Honda Racing. For å få den godkjent i Superbike måtte de bygge 150 for Gata. Dette er en av dem, og den er så nær en racingmaskin man kunne komme da den ble presentert. Dette er et ekstremt fint eksemplar og den brukes på fine sommerdager. Verdien ligger på rundt 350-400.000 kroner, forteller Jarl Hole. Han vurderer sterkt å kjøpte den. En av grunnene til det ser du på bokstavene på skiltplata. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

VICTORY: Victory har et stort antall Cruisers på reportoaret, blant annet Judge. Den har en bjørnesterk 106 kubikktommers motorer (1731 ccm) på 92 hester. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

PLANKERACER: En indian fra tidenes morgen. Akkurat denne sykkelen ble brukt til racing på plankevelodromer og hadde ikke bremser. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

TOPP MODERNE: Denne hadde verdenspremiære på denne messa i fjor. Til tross for klassisk look har denne en topp moderne 1800-kubikker med nøkkelfri start. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

LUKSUS: Victory Vision Tour er langt fra ny, men byr kanskje på det mest ekstreme designet blant alle tourere. Den har samme V-twin som alle andre Victory, og all luksus du kan tenke deg, som cruicecontrol, varme i seter og holker samt stereo. Den har hele 110 liter bagasjerom. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

LORDENS FAVORITT: Yamaha V-MAX var den første direkte overmotoriserte motorsykkelen da den kom i 1985. Først i 2008 kom etterfølgeren. Norsk V-Max-klubb hadde utstilt hele 13 ombygde sykler ved siden av tre originale. Arnstein falt for denne. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

SIKTER MOT EM: 17-åringen Stinius Viking Ødegård satser på full serie i EM til neste år. Han begynte å kjøre som fireåring og ble plukket ut blant flere tusen søkere til å testkjøre for Red Bull både i 2010 og 2011. Våren 2013 var Stinius en av åtte unge talenter som ble protrettert i TV-serien Morgendagens idrettshelter på TV-Norge. Her har han fått besøk av Josefine Berg. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

RIMELIG: Yamahas MT-serie utgjør et knippe svært prisattraktive sykler. Denne MT-07 har en tosylindert 700 kubikker på 75 hk. Den blir din for 92.000 kroner Med andre skjermer, en liten kåpe og litt pynt må du legge på 10 000 kroner. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

RETRO: Moto Guzzi spiller stort sett på retrofølelsene. De viste flere versjoner av modellen V7 II. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

NY: HONDA regner med at deres nye Crossrunner VFR800X til 139.990 kommer til å bli en av de mest populære nykommerne. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

LAKK: Mye kul custom-lakk å se på MC-messer. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

ALT OMBYGGET; Denne UTVen har blitt kraftig senket, fått et helt nytt karosseri og ikke minst en motor på 500 hester. Hold deg fast. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

GHOSTRUNNER: Kan du se hva slags sykke ldette er? Jo - vi så den på V-MAX-standen. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

DET RÅESTE: BMW har gått fra traus til tøft. S1000RR er noe av det ypperste du får i dag og er et sikleobjekt blant de unge. Det var ikke BMW for 15 år siden. I dag er BMW det mest solgte motorsykkelmerket i Norge, fulgt av Harley Davidson, som velger å ikke delta på MC-Messa, men har sitt eget arrangement. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Kunst: MV Augusta byr alltid på spektakulær design. F4 er den eneste i programmet med firesylindret motor. 1000-kubikkeren yter 200 hester og gjør tett opp mot 300 kilometer i timen. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

RETRO: Klassisk tofargekombinasjon og crome fører tankene tilbake til 50-tallet.Django Evasion er en 125-kubikker og du får den også i babyblå, mosegrønn og sennepsgul nedkant. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Kunst: MV Agusta byr alltid på spektakulær design. F4 er den eneste i programmet med firesylindret motor. 1000-kubikkeren yter 200 hester og gjør tett opp mot 300 kilometer i timen. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer
Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

KLASSIKERE: Det fantes nostalgi i bøtter og spann. Alle de populære 70-tallsheltene fra Japan var på plass. Mange husker Suzuki GT100. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

BREDEST: Beastrycles.no spesialiserer seg på alle typer Harley. På messa hadde de utstilt tre stk. V-RODs, den ene turbomatet. 300/35VR18 har de klart å klemme på bakhjulene her. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

BREDEST: Beastrycles.no spesialiserer seg på alle typer Harley. På messa hadde de utstilt tre stk. V-RODs, den ene turbomatet. 280/35VR18 har de klart å klemme på bakhjulene her. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

SJELDEN: Denne hadde ikke vært verd mange kronene hadde det ikke vært for at den er bygget i 50 eksemplarer av Carol Shelby - og signert. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

CAFE: De kuleste caferacerne er ofte de som bruker sære motorkonstruksjoner som grunn, som denne her, opprinnelig en 1978-modell Honda CX500 med kardangdrift. Clean og rar. Eieren Lars Engelsviken har kalt skapningen "Den stygge andungen". Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

1000 i året: Norske Route66USA er faktisk verdens største leverandør av turer til den berømmte veien som knyttet USA sammen fra øst til vest. Til sammen 12.000 har tatt turen. I det siste har de utvidet reportoaret til flere destiansjoner. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

KLÆR: Når du har kjøpt sykkel er du bare halvveis. Du må ha klær også. Et 1.000-talls hjelmdesign kan velges. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

KLÆR: Når du har kjøpt sykkel er du bare halvveis. Du må ha klær også. Et 1.000-talls hjelmdesign kan velges. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer