Drømmer i California

Volkswagen bygger mange varianter av sin nye Transporter, California er en av de mest attraktive variantene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Drømmer i California

Drømmer i California

  1. Store bilder!
image: Drømmer i California
image: Drømmer i California


Er personbefordringsbehovet begrenset oppad til fire personer, og garasjen ikke alt for lav, er nye California ett avgiftsgunstig alternativ. California plasserer seg nært opp til toppmodellen i Transporter-familien, Multivan, i utstyr og komfort. Prisforskjellen for motorsterke varianter er over 150.000 kroner i Californias favør.

Trendy

Det er ikke vanlig at camping og trend går hånd i hånd, men etter at designerne hos Volkswagen selv har tatt ansvaret for interiøret, er det blitt ganske tidsriktig og lekkert. Inntil nylig var det Westfalia som sto for campinginnredningen i mange av Volkswagens campingbiler. Samarbeidet, som har vart siden 1951, er avsluttet etter at konkurrenten Mercedes-Benz ble dominerende eier i Westfalia.

På bildene kan du se hvordan campinginnredning og øvrig innredning som dørpaneler og vinduskarmer smelter sammen på en enhetlig måte. Også utvendig ser tilpasningen bedre ut, for eksempel hevetaket og markisen ser bedre integrert ut.

Fikse løsninger

To campingstoler har fått fast plass i den store bakdøren, og i skyvedøren er det plassert ett campingbord – er det noe erfarne campere setter pris på er det at ting har sin faste plass. Bruken av skap og oppbevaringsrom er viet litt ekstra oppmerksomhet, det er skyve- eller sjalusidører som letter adkomsten betydelig selv om senger eller bord er i bruk.

En annen ting de helt sikker vil sette pris på er det elektro-hydrauliske hevetaket som er standard på alle modeller. Også klimaanlegg med egen styreenhet bak i bilen er standard, sammen med ett varmeapparat som kan tusle og gå hele natten.

Firehjulsdrift og sterke motorer

image: Drømmer i California
image: Drømmer i California
image: Drømmer i California


Det minste motoralternativet er en 1,9-liter turbodiesel som leverer 104 hestekrefter, med den koster California 447.470 kroner. En femsylindret 2,5-liters turbodiesel dukker opp i to effektvarianter, 130 og 174 hestekrefter. På den kraftigste er elektronisk stabilitetsprogram standardutstyr, og det kan leveres som tilleggsutstyr på versjonen med 130 hestekrefter. Fordi det ikke strømmer på med avgiftskrav ved effektrøkning betyr ikke sprangene i motorkraft så store prisforskjeller. California 2,5 TDI 130 hk begynner på 473.580 kroner, for 174-hesteren starter prisen på 496.360 kroner.

I samarbeid med 2,5-literen er det mulig å få enten automatgir eller firehjulsdrift. Rundt 20.000 kroner ekstra koster det å velge en av delene, og til storbyferie i Roma er kanskje automatgir ett godt alternativ mens norske vinterferier kan være en hyggeligere opplevelse med drift på alle fire.

Gjennom Roma i fellesferien er sikkert også navigasjonsanlegg der og da verdt de 20.900 kroner ekstra det koster, og også parkeringssensorer foran og bak (5.470 kroner) er relativt nyttig.

Nye California lanseres i Norge i månedskiftet mai-juni.

Store bilder finner du her.

Test av nye Volkswagen Multivan 2,5 TDI 174 hk finner du her.

Her finner du mer Volkswagen-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder