Veteranbiler i 2020: Del II

Drømmeår for veteranbiler

Fra 1. januar klassifiseres alle biler registrert i 1990 eller tidligere som veteraner. Er du litt kreativ, kan du finne noe helt unikt med god sjanse for verdiøkning.

UKJENT KLASSIKER: Fiat Tempra fyller 30 år i 2020. Det fleste har rustet i hjel, men klarer du å finne en som kan reddes, kan du sikre deg en retalivt ukjent italiensk klassiker for lite penger. Foto: Geir Hovensjø
UKJENT KLASSIKER: Fiat Tempra fyller 30 år i 2020. Det fleste har rustet i hjel, men klarer du å finne en som kan reddes, kan du sikre deg en retalivt ukjent italiensk klassiker for lite penger. Foto: Geir Hovensjø Vis mer

Utvalget blant veteranbiler fra 1990 kunne nesten ikke vært mer diverse. Fra Land Rover Discovery, med deres første SUV for folket fra England, til Ferrari-killeren Honda NSX - en pålitelig superbil for hverdagen fra Japan.

Du kan fortsatt finne rimelige gullkorn fra 1990, med god sjans for verdistigning i fremtiden. Peugeot 605 for eksempel: Fransk bil med nydelig design fra italienske designhuset Pininfarina er en bil med økende interesse blant entusiastene. Eller hva med en Nissan 100 NX? Med T-tak i glass og en GTi-versjon med 143 hestekrefter får du noe svært få hverken har eller kjenner til.

Veteranbil eller ikke?

Det er verdt å huske at det kun er biler som er 30 år gammel eller mer som regnes son veteranbiler. Biler som er 20 år eller mer er avgiftsfrie, men ikke klassifisert som veteranbil. De må vente ti år til før de blir omgjort til veteranbil hos Statens Vegvesen.

# Merke Salg Modell Salg
1.Toyota7289Toyota Corolla3759
2.Mazda6 912VW Golf/Jetta3337
3.Opel6620Mazda 3233510
4.Volkswagen6150Mazda 6263344
5.Ford5806Ford Sierra2356
6.Peugeot4144Toyota Carina2338
7.Volvo3879Opel Kadett2234
8.Mitsubishi3749Opel Vectra2107
9.Nissan3566Mits.Colt/Lancer1957
10.Honda2732Ford Esc./Orion1952
Totalt61.860

Her er 15 biler som blir veteranbil fra nyåret

(Første del av denne oversikten finner du her)

15. Familie-Fiat: Fiat Tempra

Tidlig på 90-tallet vinglet norsk Fiat-import hit og dit, så det drøyde litt før den nye Tempra kom i salg. Den hørte til blant de største i Golf-klassen, og klatret nesten opp i mellomklassen.

Femdørs kombi er grunnversjonen. Lengre og høyere stasjonsvogn er beste bruksbil for familier. Tempra hentet bunnplate og teknikk fra den kortere Tipo.

Tempra kan skryte av godt utstyr: Sentrallås, servo, el-drevne forvinduer, delt baksete, rattjustering og så videre. Den er en bil som liker å kjøres. Understellet tåler tungt lass. Styringa lar deg hele tida vite hvor du har bilen. Kvaliteten? Den var klart på bedringens vei.

PEUGEOT 605: Foto: Geir Hovensjø
PEUGEOT 605: Foto: Geir Hovensjø Vis mer

14. Mye for pengene: Peugeot 605

Lansert i 1989, solgt fra 1990. Peugeots nye storbil 605 erstattet både 505 og 604. Den kom bare som firedørs sedan, ikke stasjonsvogn, og fikk dermed minimalt salg hos Ola Nordmann.

I øyeblikket er bare én til salgs på finn.no. 605 ble bygget på samme plattform som konsernbroder Citroën XM, som ble kåret til Årets Bil i Europa året før. Altså gikk 605 over til forhjulsdrift.

Den har sikre kjøreegenskaper, mye plass og utstyr, høy komfort, svært lav bruktpris. Altså mye veteran for penga.

2-liters grunnmotor henger godt med. På toppen troner 3-liters V6 med 200 hester som fyker til hundre på 8,3, men den skal du lete lenge etter.

TOYOTA STARLET: Foto: Geir Hovensjø
TOYOTA STARLET: Foto: Geir Hovensjø Vis mer

13. Liten bybil: Toyota Starlet

Sprek motor og lav vekt, fjerde generasjon av småbilen Starlet 1,3 sprintet kjapt til hundre. Salget i Norge lå merkelig lavt, det var Corolla folk skulle ha. Derfor er Starlet en sjelden veteran.

Trenden er jo at gamle småbiler er mer ettertraktet enn storsolgte biler i kompakt- og mellomklassen. Faktisk eksisterer også en Starlet GT Turbo med 1,4-motor på 135 hester som greide hundre på bare sju sekunder.

I Europa hadde Starlet rollen som minstemann fra Toyota. En liten og snedig bybil som snodde seg lekent rundt gatehjørnene.

LAND ROVER DISCOVERY: Foto: Geir Hovensjø
LAND ROVER DISCOVERY: Foto: Geir Hovensjø Vis mer

12. Land Rover for folket: Discovery

Klassisk Land Rover var røff og tøff terrengklassiker, men borti USA kom Jeep Cherokee og andre crossover-doninger som også egnet seg til familiebruk.

Land Rover svarte med luksusbetont Range Rover i 1970, og fra 1990 kunne vi norske kjøpe den mindre og billigere Discovery, men bare som toseters varebil med lav avgift de første åra.

Nyprisen doblet seg da personbil ble solgt fra 1997. Tdi Turbodiesel på 111 hester var mest aktuell, men som veteran er selvsagt V8-utgaven på 3,5 og 3,9 liter mest attraktiv, og da må du lete utenlands. Avansert firehjulstrekk, god plass, særpreget fasong.

LINCOLN TOWN CAR: Foto: Geir Hovensjø
LINCOLN TOWN CAR: Foto: Geir Hovensjø Vis mer

11. Diger bybil: Lincoln Town Car

Jo, den heter Town Car, men er ikke akkurat det vi forbinder med bybil her i Europa. Lengde på 5,5 meter er som gamle, digre amcars, og dessuten fins drøssevis av forlengede limousiner opptil 13 meter.

Den nye andregenerasjonen fra 1990 ble kåret til Årets Bil i USA, både i Motor Trend og Car and Driver. Med rundere fasong ble den kraftig modernisert, men beholdt bakhjulsdrift, i motsetning til mange biler fra GM.

5-liters V8 på beskjedne 152 hester ga passe glidefart (Toyota Starlet var faktisk kjappere til hundre). I 1991 kom sprekere 4,6 alu-motor på 193 og 213 hk. Town Car solgte stort, så du finner lett veteraner i USA.

LAMBORGHINI DIABLO: Foto: Geir Hovensjø
LAMBORGHINI DIABLO: Foto: Geir Hovensjø Vis mer

10. Djevelen: Lamborghini Diablo

Etter nesten 20 år sa Countach takk for seg, og djevelen Diablo tok over. Ekstrem kraft og fart var selvsagt hovedtanken, og bak ryggen på fører og passasjer jobber en 5,7-liters V12 på spreng med sprint til hundre på 4,1 sek (som en Tesla i dag, men ikke røp det til noen).

Utstyret er bevisst minimalt. Ikke ABS, ikke elektriske vinduer, ikke cd-spiller. 5-trinns manuell kasse.

Setene fikk du skreddersydd etter din kropps mål. I 1993 kom VT-versjonen med firehjulsdrift og avansert datastyrt understell, og åpen roadster dukket også opp etter hvert. I løpet av ti år ble drøyt 2900 Diablo produsert.

HONDA NSX: Foto: Honda
HONDA NSX: Foto: Honda Vis mer

9. Hondas «Ferrari»: Honda NSX

Honda mot Ferrari? Høres rart ut, men Honda ville faktisk bryne seg mot Ferrari 328. NSX (New Sportscar eXperimental) stilte med midtmotor på tvers, riktignok bare en V6. Men den var verdens første selvbærende aluminiumsbil, dermed lav vekt og høy fart.

Avansert motor med variable ventiltider drar villig opp i 8000 omdreininger. Beskjedent norsk salg startet i 1993, men den fantes fra 1990 i mange andre land. Ikke minst i USA der den heter Acura NSX, så du kan finne gode veteraner over der. Den er for lengst et ettertraktet samlerobjekt, og strøkne eksemplarer med lav kjørelengde er ikke vanskelig å spore opp.

NISSAN 100 NX: Foto Geir Hovensjø
NISSAN 100 NX: Foto Geir Hovensjø Vis mer

8. 100 smil pr. mil: Nissan 100 NX

En liten targa-coupé til overkommelig pris både da den var ny og som veteran. Lille, snertne 100 NX ble lansert i 1990, men norsk salg drøyde til 1991. Den frister med T-tak av glass som lettvint kan fjernes og puttes i bagasjerommet.

I sin prisklasse var den helt alene på markedet. Nei, den er ingen ekte sportsbil. Teknikken er hentet fra husmannsbilen Sunny. Motoren er en dagligdags 1,6 liter, men det betyr lite når du får av taket. Naturen suser rundt øra – syrin og kaprifol og hva det nå heter kiler i nesa. Den oppfører seg presist og muntert på svingete veier. Hvis du leter utenlands kan du også finne en GTi med 143 hester.

NISSAN PRIMERA: Foto: Geir Hovensjø
NISSAN PRIMERA: Foto: Geir Hovensjø Vis mer

7. Mande in Japan, nei, England: Nissan Primera

Blåfuglen Bluebird fløy bort, og ble erstattet av Primera. Den hadde kortere båttur til Norge, for produksjonen ble flyttet fra Japan til Sunderland. Japanske biler skulle vokse i store EU-land; også Toyota og Honda satset i UK. Sjaber britisk kvalitet var utelukket.

Fabrikken var et toppmoderne anlegg der bilene gled ut nesten uberørt av menneskehender. Banetest imponerte. Primera vrikket ikke unødig på rompa sjøl om den ble kløpet hardt. Perfekt betjening og strøken finish. 4-dørs sedan, 5-dørs kombi og stasjonsvogn til lav pris. Generelt er jo halvgamle hverdagsbiler i mellomklassen det billigste du kan kjøpe.

Fikk du ikke med første delen av 2020-veteraner? Den kan du lese her.