Nye Yamaha XVS1100 Drag Star er langstrakt og tung, men en salhøyde på bare 690 mm gjør at selv de mest kortbeinte vil kunne hendle den uten problemer. <A HREF="http://www.dinside.no/dh_bilde/3643.jpg">Klikk her for større bilde</A>
Nye Yamaha XVS1100 Drag Star er langstrakt og tung, men en salhøyde på bare 690 mm gjør at selv de mest kortbeinte vil kunne hendle den uten problemer. Klikk her for større bildeVis mer

Drag Star 1100: Folkesykkel i nye klær

Virago 1100 har gjort omtrent like mye for norsk mc-kultur som Volvo 240 i sin tid gjorde på firehjulsfronten, dog med en anelse mer krom og betydelig dårligere vinteregenskaper.

Suksessen skyldtes for det første at dette var tiåret da customsykler sto i fokus, dernest at Virago hadde utseendet som mannen i gaten mente en motorsykkel skulle ha. Dessuten var den prisgunstig, og hadde relativt gode bruksegenskaper. Nye 1100 Drag Star får det ikke så lett.

XVS1100 Drag Star fyller gapet mellom XVS650 Drag Star og XVZ1300 Royal Star, som er de andre to modellene i Star-serien, og som altså etterfølger Virago. Familielikheten er definitivt størst med lillebror 650, forskjellen er at 1100en har litt lengre hekk, to bremseskiver foran og skive bak, mot 650ens enkle skive foran og trommelbrems bak.

Star-serien

1100 Drag Star fåes i svart, svart/rød, og her i den nydelige gull/sølv-varianten. Klikk her for større bilde Vis mer


I forhold til forgjengeren 1100 Virago, er det i første rekke den nye looken som er verdt å merke seg (i customklassen virker det jo som om den teknologiske utviklingen helst skal gå baklengs). 1100 Drag Star er lengre, lavere og fetere. I tillegg har den, som 650en, en bakramme som skal se ut som om den er uavfjæret, mens den enkle demperen i virkeligheten er gjemt under motoren.

Den anerkjente Virago-motoren har fått en lett overhaling, men er ellers den samme. Effekten er øket med èn hestekraft, til 62 hk ved 5.750 omdreininger, og motoren oppnår nå maks dreiemoment helt nede på 2.500. Tørrvekten øket fra 221 til 261 kilo, og man trengere ikke rare mattekunnskaper for å skjønne hvilken innvirkning det har på aksellerasjonen.

Vinner på pris?

Den store vinkelen (75 grader) mellom sylindrene på V-twinnen er med på å skape det lave, langstrakte looket. Klikk her for større bilde Vis mer


Når jeg påstår at nye 1100 Drag Star ikke får det like lett som sin forgjenger, er det fordi customtrenden generelt er avtagende samtidig som det har oppstått flere nisjer innen sjangeren og utvalget har økt. 1100 Drag Star er dessuten en mindre brukervennlig sykkel enn sin forgjenger, med mer vekt, (antagelig) dårligere kjøreegenskaper og aksellerasjon, og mindre komfortabel kjørestilling.

På den annen side har fornuften aldri hatt gode kår i på customfronten, her er det er stail og feeeling som teller. Stilmessig havner Drag Star midt i smørøyet, samtidig som det er grunn til å vente en konkurransedyktige pris. Og skal vi dømme etter lillebror 650 tar jeg jo helt feil, for den ble/blir Norges mestselgende customsykkel i både fjor og i år.
Yamaha XVS1100
Drag Star
Tekniske data
Motor:2-syl., 75 graders V, luftkjølt, toventilert, SOCH, 1063 ccm
Boring x slag:95 x 75 mm
Kompresjon:8,3:1
Forgassere:1 stk. 37 mm BSR
Effekt oppgitt:62 hk/5.750 omdr
Moment oppgitt:85 Nm/2.500 omdr.
Kraftoverføring:våtklutsj, 5 gir og kardang
Gaffelvinkel:ikke oppgitt
Forsprang:ikke oppgitt
Akselavstand:690 mm
Sittehøyde:820 mm
Demping foran:41 mm teleskopgaffel foran, ikke justerbar
Demping bak:Skjult enkeltdemper, ikke justerbar
Dekk foran:110/90-18
Dekk bak:170/85-15
Bremser foran:To 298 mm skive med tostemplete kalippere
Bremser bak:En 282 mm skive
Tørrvekt:261 kg
Bensintank:17 liter
Pris:Ikke fastsatt