Dodge: Ny Viper

Detroit (DinSide Bil): Lettere, raskere og kraftigere enn noen sinne. Nye Dodge Viper RT-10 er lansert.

Dodge: Ny Viper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

"Det finnes ikke noen erstatning for slagvolum", sier Chrysler. At de mener alvor er lett å skjønne, for V10 motoren har slagvolum nok til å få både finansminister og skattepolitisk talsmann på Stortinget til å juble.

Hele 8,3 liter slagvolum har nemlig Viper RT-10.

Brutale ytelser

Resultatet er naturlig nok brutalt. Nærmest overveldende. For fra V10 motoren skal den seks trinns manuelle girkassen overføre 500 hestekrefter og 678 newtonmeter dreiemoment. Ikke rart at bakdekkene har dimensjonen 345/ 30 ZR 19.

Nei, noen vinterbil er Viper neppe - også fordi at Dodge mener at du bør ha nok kunnskaper til å håndtere slike krefter dersom du går til anskaffelse av en Viper RT-10. Noe de ikke minst beviser ved å unnlate å ha antispinn og elektronisk stabilitetsprogram som standard.

Som et jagerfly

Dodge: Ny Viper

Foreløpig har, dessverre, ikke Dodge gått ut med noen opplysninger om akselerasjonstider fra 0 til 100 kilometer i timen eller toppfart - men de har uttalt at det holder. Faktisk sammenlikner de akselerasjonen i den siste utgaven av Viper med den til et jagerfly som skal skytes ut fra et hangarskip.

Ikke til Norge...

Dodge: Ny Viper

Den nye Dodge Viper RT-10 bygger på mange av designelementene til Dodge Viper GTS/R som ble vist som konseptbil under Detroit utstillingen for ett år siden. Men på ett punkt skiller den seg likevel. For Dodge Viper RT-10 har blitt en ekte roadster. En åpen toseters cabriolet - og med kreftene den har under panseret - bør det ikke by på problemer å få vind i håret.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og til finansministeren, og skattepolitisk talsmann, Dodge Viper RT-10 blir IKKE importert til Norge.

  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen fra Detroit