KJØRER ULOVLIG: Seks av ti i husstander som tjener mer enn 1,5 millioner kroner i året innrømmer at det hender de bruker mobiltelefon uten handsfee, når de kjører bil. Foto: Shutterstock
KJØRER ULOVLIG: Seks av ti i husstander som tjener mer enn 1,5 millioner kroner i året innrømmer at det hender de bruker mobiltelefon uten handsfee, når de kjører bil. Foto: ShutterstockVis mer

6 av 10 bruker mobiltelefonen ulovlig bak rattet

Disse sjåførene fikler oftest med mobilen når de kjører

En undersøkelse viser at de husholdningene som tjener mest kjører mye mer ulovlig med telefonen. - Noe for psykologer å finne ut av, sier Gjensidige.

De rikeste er også de verste når det kommer til ulovlig mobilbruk bak rattet. Det viser en undersøkelse Ipsos har foretatt blant 4.289 personer for Gjensidige.

Undersøkelsen viser at så mange som 59 prosent av de husstandene med en samlet årsinntekt over 1,5 millioner kroner av og til benytter mobil-telefonen bak rattet, uten lovlig tilleggsutstyr.

I samme undersøkelse kommer det også fram at også foreldre og de yngste sjåførene er verstingene på telefonbruk i bilen.

De «fattigste» flinkest

Undersøkelsen viser oppsiktsvekkende nok at folk blir flinkere til å kjøre lovlig, jo lavere husstandens samlede inntekt er. De som tjener mellom millionen og halvannen er dermed nest verst (59 %), mens de som tjener mellom 900.000 og én million er tredje verst (49 %).

De aller flinkeste er de som hører inn under gruppen som tjener mellom 300.000 og 400.000 kroner i året (36 %).

Den gruppen er ifølge spørre-undersøkelsen hele 23 prosentpoeng flinkere enn de som tjener aller mest blant oss.

Alle tallene kan du se i tabellen litt lenger ned i saken.

Må redusere antall skadde og drepte

Myndighetene i Norge har satt et mål om ikke mer enn 500 hardt skadde og drepte i trafikken innen 2024 og så få som 350 hardt skadde og drepte i trafikken innen 2030. Tallene har også gått sakte, men sikkert nedover siden 2005.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I 2017 (106) var det faktisk færre enn halvparten så mange drepte i trafikken, som det var i 2005 (224). Likevel er det så mange som 46 personer som skal ha omkommet i trafikken siden 2005, hvor mobiltelefon har vært med-virkende årsak til ulykken, ifølge Statens vegvesens ulykkes-gruppe (UAG).

- SLURV: UP-sjef Runar Karlsen mener folk bør bli flinkere til å benytte lovlig utstyr bak, når de kjører bil. Foto: Berit Roald / Scanpix
- SLURV: UP-sjef Runar Karlsen mener folk bør bli flinkere til å benytte lovlig utstyr bak, når de kjører bil. Foto: Berit Roald / Scanpix Vis mer

UP-sjef Runar Karlsen sier til Dinside at det bare er toppen av isfjellet som faktisk blir stoppet i kontroller, for mobilbruk bak rattet. Han mener folk må bli flinkere til å skaffe lovlig utsyr til bilene sine.

- Det er slurv. I nyere biler er det dessuten en naturlig av utstyret (med blåtann), sier UP-sjefen bestemt.

Antall forenklede forelegg grunnet ulovlig mobilbruk

2013 2014 2015 2016 2017
Ulovlig mobilbruk19.38817.44318.59519.82118.141

- Dårlige holdninger

UP-sjefen vil ikke spekulere i hvorfor det er de på inntektstoppen som kommer verst ut i denne undersøkelsen.

Kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige har tidligere tatt til orde for å stramme inn sanksjonene mot ulovlig mobilbruk. Han mener imidlertid at resultatet i undersøkelsen ikke er så overraskende.

- En teori kan være at de med høye inntekter er mindre redd for å få bøter - særlig når boten ikke er høyere enn 1.700 kroner. Har man godt med penger kan man ikke skylde på at man ikke har råd til å ha funksjonelt handsfree-utstyr i orden, og dette er jo ofte også integrert i bilen, sier han til Dinside.

- NOE FOR PSYKOLOGER: Kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige mener holdningene er dårligere hos høyinntekts-grupper. Foto: Gjensidige
- NOE FOR PSYKOLOGER: Kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige mener holdningene er dårligere hos høyinntekts-grupper. Foto: Gjensidige Vis mer

- Dette har nok mest med holdninger å gjøre, men hvorfor holdningene er dårligere i høy-inntektsgrupper er nok noe for psykologer, samfunnsvitere eller andre fagmiljøer bedre kan svare på, legger han til.

- Mene du tallene fra undersøkelsen er ille?

- Ja! I tillegg til tallene er det bare å ta seg en kikk rundt i trafikken. Selv ser jeg daglig bilister som på et eller annet vis fikler med mobilen.

Trygg Trafikk: - Bruker håndholdt i nye biler

I Trygg Trafikk har de ikke systematisert observert mobilbruk i bil, men seniorrådgiver Bård Morten Johansen i kommunikasjonsavdelingen innrømmer at han blir forundret når han ser førere i nye og moderne biler bruker håndholdt mobiltelefon mens de kjører.

- I dag er det jo svært vanlig med blåtann-tilkopling, og relativt enkelt å fikse. Det er jo spesielt at de med høyest inntekt svarer at de kjører mest med håndholdt mobil. Vi kan kanskje anta at det er denne gruppen som har tilgang til de dyreste bilene, men det vet vi jo ikke, sier han til Dinside.

FORUNDRET: Seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk stusser over at sjåfører i nyere biler bruker håndholdt mobiltelefon, mens de kjører. Foto: Trygg Trafikk
FORUNDRET: Seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk stusser over at sjåfører i nyere biler bruker håndholdt mobiltelefon, mens de kjører. Foto: Trygg Trafikk Vis mer

Johansen mener det kanskje kunne vært viet en egen studie til å undersøke om enkelte sosio-økonomiske lag av befolkningen har motforestillinger mot myndighets-kontroll.

- Hvis tallene er tilfelle, har vi ingen forklaring på at det er slik. Det kan jo tenkes at høy inntekt betyr tilgang til flere biler og noen ganger også leiebil. Da kan det jo være slik at de opplever det strevsomt eller tid-krevende å pare bil og mobil, forklarer han.

- Når dette er sagt, er det viktig for Trygg Trafikk å peke på at det farligste med bruk av mobil under kjøring er det som krever visuell kontroll med telefonen. Å lese tekstmeldinger, snapper og lignende gjør at du har blikket bort fra veien i flere sekunder. Det er dramatisk og livsfarlig, understreker seniorrådgiveren, før han legger til at regelverket i Norge er tydelig.

- Uoppmerksomhet er en viktig faktor i de alvorlige ulykkene. Derfor er det nå på høring et forslag om å innlemme ulovlig mobilbruk i prikkbelastnings-ordningen.

«Hender det at du bruker mobilen uten handsfree mens du kjører bil?»

Husstandens inntekt Andel
3-400.000,-36%
4-500.000,-41%
5-600.000,-43%
6-700.000,-40%
7-800.000,-41%
8-900.000,-47%
9-1.000.000,-49%
1.-1.500.000,-51%
Over 1.500.000,-59%

Kilde: Ipsos/Gjensidige

PS: Ifølge to andre undersøkelser, foretatt av Transportøkonomisk Institutt (TØI) i 2011 og 2016, er ikke respondentenes utdanning, bosted eller hvorvidt det er barn i husstanden signifikant relatert til bruk av mobiltelefon som fører.