<strong>MANGE PÅ MOTORSYKKEL:</strong> På norske veier omkom 45 menn og «bare» seks kvinner første halvår. Mange av mennene var over 40 år og kjørte motorsykkel. Foto: Rune Korsvoll
MANGE PÅ MOTORSYKKEL: På norske veier omkom 45 menn og «bare» seks kvinner første halvår. Mange av mennene var over 40 år og kjørte motorsykkel. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Dødsulykker

Disse rammes oftest

Nesten ingen kvinner omkommer i trafikken i Norge. Første halvår mistet seks kvinner og 45 menn livet. Mange av dem godt voksne på motorsykkel.

Publisert
Sist oppdatert

Statistikken over antall drepte på norske veier så langt i år, avslører store forskjeller på hvilke trafikantgrupper som er mest utsatt. Det omkom ett barn og seks kvinner. Den dystre statistikken domineres av menn med 45 omkomne. De omkomne kjørte oftest personbil eller motorsykkel. Mange av mennene er rundt 50 år. Ti av de omkomne er førere på motorsykkel og åtte av disse er menn over 40 år

Mange MC-ulykker

- Seks av åtte dødsulykker i juni var med motorsykkel. Mange av førerne godt voksne menn, forklarer avdelingsdirektør Guro Ranes i Statens vegvesen.

- Seks av dødsulykkene på motorsykkel hittil i år er utforkjøring i sving og i mange av disse ulykkene har flere kjørt i følge. Dette tyder på at førerne ikke har behersket kjøretøy og fart gjennom svingen og har kjørt fortere enn de har hatt ferdigheter til. Hun tror at litt av den store forskjellen mellom kjønnene kan forklares med at menn oftere tar høyere risiko i trafikken enn kvinner.

<strong>ELDRE MENN:</strong> - Nå ser vi at menn i alderen 45 til 70 år står for en stadig større andel av de drepte, sier avdelingsdirektør Guro Ranes i Statens vegvesen.
ELDRE MENN: - Nå ser vi at menn i alderen 45 til 70 år står for en stadig større andel av de drepte, sier avdelingsdirektør Guro Ranes i Statens vegvesen. Vis mer

Menn 45 til 70 år

- Så langt har vi hatt mye fokus på unge menn som tidligere var ekstremt overrepresentert i ulykker. Her har vi hatt en gledelig utvikling, som kan skyldes at informasjonskampanjene har virket. Nå ser vi at menn i alderen 45 til 70 år står for en stadig større andel av de drepte, sier Ranes.

- Tendensen er ikke ny. Vi har sett den samme i flere år. Vår oppgave nå er å sette inn tiltak mot de mest utsatte gruppene.

Norge best i Europa

Torkel Bjørnskau er forskningsleder i Transportøkonomisk institutt (TØI) og har undersøkt hvorfor så mange flere menn en kvinner omkommer i trafikken. Han peker på kjøring i rus som et hovedproblem:

- Først er det viktig å si at vi har hatt en svært god utvikling når det gjelder drepte og hardt skadde i trafikken de siste årene. Norge er nå det landet i Europa som har den beste trafikksikkerheten sett i forhold til innbyggertallet.

<strong>NORGE BEST:</strong> Norge er det landet i Europa med færrest drepte og hard skadde i trafikken. Foto: Volvo
NORGE BEST: Norge er det landet i Europa med færrest drepte og hard skadde i trafikken. Foto: Volvo Vis mer

Uten bilbelte

- Årsaken til at såpass mange menn og så få kvinner omkommer er sammensatt. Menn kjører litt mer bil og motorsykkel enn kvinner, men ikke så mye mer at det forklarer forskjellen i antall drepte. Det har mer å gjøre med at menn oftere deltar i risikofylte aktiviteter bak rattet.

- Vår forskning viser blant annet at menn i betydelig større grad enn kvinner kjører i ruspåvirket tilstand. Mange av mennene som omkommer i trafikken er påvirket av alkohol. Vi ser også at mange av de omkomne ikke har brukt bilbeltet, sier forsker Bjørnskau, som også ser at menn ofte kjører i høyere hastighet:

Ungdommen flinkere

- I tillegg vet vi at menn kjører oftere enn kvinner på veier med høy hastighet. De kjører også mer om natta enn kvinner. Begge disse tingene utgjør en risiko. Sistnevnte med blant annet fare for å sovne bak rattet.

<strong>MENN TAR RISIKO:</strong> Menn tar ofte større risiko bak rattet enn kvinner. Derfor havner de ofte i slike ulykker, ifølge forskningsleder Torkel Bjørnskau i Transportøkonomisk institutt. Foto: TØI
MENN TAR RISIKO: Menn tar ofte større risiko bak rattet enn kvinner. Derfor havner de ofte i slike ulykker, ifølge forskningsleder Torkel Bjørnskau i Transportøkonomisk institutt. Foto: TØI Vis mer

Årsaken til at ungdomsulykkene har gått ned, tror han skyldes både at myndighetene har satt inn tiltak direkte rettet mot de yngre, men at ungdommene også er blitt flinkere til å avtale seg imellom hvem som skal kjøre når de skal på fest.

Krav om fartssperre

Bjørnskau mener at relativt enkle tiltak kan få ned ulykkene i trafikken ytterligere. Det viktigste av alt er å få ned kjøring i rus. Biler som er klargjort for montering av alkolås, innføring av en aktiv fartsholder som leser trafikkskiltene og tilpasser bilens hastighet automatisk etter disse og sikkerhetsbeltelåser som er koplet mot tenningslåsen, kan være viktige tiltak. De to første er allerede vedtatt av EU og kommer som påbud i nye biler fra 2022.

DØDSULYKKENE

Fotgjenger6
Sykkel4
Moped0
Lett MC1
Motorsykkel9
ATV/Traktor0
Personbil24
Tungbil5
Buss1
Annen0
SUM51

Kilde: Statens vegvesen. Omkomne første halvår 2020

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer