SCORER MED DIESEL: Mazda CX5 er, som Peugeot 5008, Skoda Karoq og Mercedes GLC, blant de få bilene som har suksess med dieselmotor i Norge for tiden - til tross for en stadig skrumpende markedsandel for drivstoffet generelt. Foto: Rune M. Nesheim
SCORER MED DIESEL: Mazda CX5 er, som Peugeot 5008, Skoda Karoq og Mercedes GLC, blant de få bilene som har suksess med dieselmotor i Norge for tiden - til tross for en stadig skrumpende markedsandel for drivstoffet generelt. Foto: Rune M. NesheimVis mer

De er vinnere i et fallende marked

Disse merkene lykkes med diesel

Mye er snudd på hodet i bilmarkedet, og nå er det nedgang i registreringstallene. Analytiker forventer salgssvikt de neste to årene. Men noen går mot strømmen - bokstavelig talt.

Man skulle tro at bilmerkene som ikke har et solid tilbud på elektrifiserte kjøretøy ville slite seriøst om dagen. Og det er stort sett riktig. Elbil er det som virkelig selger om dagen. Oktobertallene for nybilregistreringer, nylig levert av Opplysningsrådet for veitrafikken, bekrefter trenden - samt at det meste annet svikter.

Til og med andelen hybrider, både ladbare og såkalt «selvladende», faller i forhold til i fjor.

Slik er utviklingen av fordelingen mellom drivstoff blant nyregistrerte biler:

okt.18 10 mnd. - 18 Endr. 10 mnd. -18/-17
Elektrisitet38,6 %29,1 %+38,5 %
Bensin18,7 %23,4 %-10,7 %
Plugin Hybrid16,9 %18,4 %+0,4 %
Diesel14,2 %17,6 %-29,5 %
Hybrid11,4 %11,5 %-18,6 %
Hydrogen0 %0 %+7,9 %
Gass0,2 %0 %-

Diesel ned - men ikke alle

Dieselandelen falt i oktober til det laveste tallet på det vi kan huske her på redaksjonen - og vi har holdt på lenge! De aller fleste importørene konstaterer at diesel ikke er noe å satse på lenger. Men noen går altså mot strømmen og øker også på dieselfronten.

Mazda, som lanserte en ny CX-5 for drøye halvannet år siden, er blant disse. Med 819 CX-5 diesel så langt i år har de økt dieselsalget med 16 prosent fra 2017 og har en dieselandel for modellen på nesten 50 prosent. Peugeot har også suksess med sin 5008 og har seksdoblet salget av dieselmodeller på den - men målt mot et år hvor de kom sent inn i markedet. Ikke desto mindre øker 5008 diesel fortsatt kraftig i oktober, med 75 prosent opp fra oktober i fjor.

Mercedes-Benz GLC har også sett en dreining mot diesel etter at leveransene av ladbare bensin-hybrider ble strupet, og har multiplisert sitt dieselsalg med tre fra i fjor.

Og Skoda, som sammen med Peugeot og Volvo lenge har fortsatt å gjøre det sterkt med dieselmodellene sine, ser riktignok salgstallene svikte for flere modeller, men nye Karoq gjør det sterkt som dieselbil og har solgt 602 stykker av dem, mot 213 med bensinmotor. Også Volvo XC40 selger godt, og hovedsakelig som diesel.

Ikke desto mindre: Dette er altså unntakene, men viser at markedet eksisterer fortsatt såfremt bilmodellen er attraktiv nok.

Tallene nedenfor viser de 25 dieselmodellene som selger best så langt i år og endringen i prosent fra i fjor.

Topp 25 - diesel

Registreringer +/- (%)
Diesel - totalt21.636-29,5
1. Skoda Octavia1693-13
2. Volkswagen Tiguan1059-36,2
3. Skoda Kodiaq906-27,2
4. Mazda CX-5819+15,7
5. Ford Kuga747-29,2
6. Volvo V90704-68,6
7. BMW X1687-31,5
8. Skoda Superb679-45,6
9. Peugeot 5008 SUV622+481,3
10. Peugeot 3008618-41,3
11. Ford Mondeo607-28
12. Skoda Karoq604+30100,0
13. Audi A4598-34,3
14. Volvo XC40565-
15. Volkswagen Passat537-44,2
16. Volkswagen T-Roc478-
17. Mercedes-Benz E-klasse462-44,9
18. Volkswagen Transporter440+32,1
19. Ford S-Max439-32
20. Nissan Qashqai362-30
21. Volkswagen Golf353-64,1
22. BMW 5-serie334-36,9
23. Mercedes-Benz GLC320+251,6
24. BMW X3278+15,8
25. Nissan X-Trail265+6,9

Markedet generelt faller

Markedet ellers er blygrått for tiden. I oktober ble det registrert totalt 11.655 nye personbiler. Det er 6,6 prosent færre enn i oktober 2017. Nedgangen er altså nok en gang markant, tatt i betraktning at oktober i år hadde en registreringsdag mer. Dette betyr også at nybilmarkedet etter ti måneder i 2018 ligger 4,4 prosent lavere enn etter samme antall måneder i 2017.

SUKSESS: Aldri tidligere hadde Jaguar ligget i topp-ti på den norske salgsstatistikken. Takket være god leveringsdyktighet på elbilen i-Pace (bildet), klarte det britiske luksusbilmerket den bragden å klatre til 8. plass på registreringslistene i oktober - langt foran tidligere storheter som Ford - på 15. plass og Opel - på 20. plass i oktober. Foto: Jaguar
SUKSESS: Aldri tidligere hadde Jaguar ligget i topp-ti på den norske salgsstatistikken. Takket være god leveringsdyktighet på elbilen i-Pace (bildet), klarte det britiske luksusbilmerket den bragden å klatre til 8. plass på registreringslistene i oktober - langt foran tidligere storheter som Ford - på 15. plass og Opel - på 20. plass i oktober. Foto: Jaguar Vis mer

I oktober ble det registrert 4501 nye elbiler. Det er hele 1836 flere enn i oktober 2017, noe som represeneterer en økning på 68,9 prosent. Dermed hadde elbilene solide 38,6 prosent markedsandel blant personbilene i oktober, i oktober 2017 var markedsandelen 21,4 prosent. Det gir nok en knallmåned for elbiler her i landet etter rekordartede september, da de utgjorde over 45 prosent av nybilsalget.

Det ble i tillegg bruktimportert 1094 elbiler i oktober, opp 9,2 prosent fra oktober 2017. Totalt ble det dermed førstegangsregistrert (nye og bruktimporterte), 5595 elbiler i oktober.

Ladbare hybrider - topp 30

Kilde: OFV AS

Modell hittil 2018 oktober
TOTALT22.6021970
1. Mitsubishi Outlander3035391
2. Volvo XC602608473
3. Volvo V901728124
4. Volkswagen Passat168782
5. BMW 2-serie1508203
6. Mercedes-Benz GLC14477
7. Volvo XC901154152
8. Audi A3113024
9. BMW X593117
10. Kia Niro92326
11. Volkswagen Golf898105
12. Audi Q785824
13. Kia Optima53024
14. MINI Countryman52285
15. Mercedes-Benz C-klasse5055
16. Volvo V604895
17. BMW 5-serie47148
18. BMW 3-serie39741
19. Hyundai IONIQ35364
20. Mercedes-Benz GLC Coupe2821
21. Toyota Prius2266
22. Porsche Panamera2119
23. Porsche Cayenne19516
24. Volvo S9019219
25. Mercedes-Benz GLE12715
26. Mercedes-Benz E-klasse1081
27. Land Rover Range Rover32
28. Land Rover Range Rover Spo281
29. BMW i819
30. BMW 7-serie52

Merketoppen

Nye registrerte personbiler, jan.-okt. 2018. Kilde: OFV AS

Kilde: OFV AS Registrert Andel i % Endring i %
TOTALT123 155100-4,4
1. Volkswagen16 40513,3-17,2
2. Toyota12 82810,4-16,1
3. Nissan12 1879,9+111,3
4. BMW10 0358,1-7
5. Volvo91407,4+3
6. Tesla65225,3+30,2
7. Skoda62195-16,4
8. Mercedes-Benz55804,5-38,1
9. Ford45053,7-18,5
10. Audi44913,6-26,8
11. Peugeot44643,6+1,5
12. Mitsubishi37333-5,7
13. Kia37233-0,1
14. Hyundai37093+20
15. Mazda32872,7-8,2
16. Renault30992,5+14,7
17. Opel27632,2-14,7
18. Suzuki21161,7-23,5
19. Subaru15221,2+2,5
20. Citroen15221,2-15,4
21. Honda8110,7-25,1
22. Mini8040,7+4,6
23. Jaguar8010,7+262,4
24. Lexus7440,6-9,7
25. Porsche6560,5+26,4
26. Alfa Romeo3110,3+95,6
27. Dacia2550,2+171,3
28. Land Rover2430,2-22,9
29. Smart2140,2+127,7
30. Seat1310,1-