VINNER IGJEN: Helt siden Kia ga sju års nybilgaranti på Kia Sportage (bildet) og cee'd i 2010 har det sørkoreanske merket vært ledende på feltet. <br>Foto: Knut Arne Marcussen
VINNER IGJEN: Helt siden Kia ga sju års nybilgaranti på Kia Sportage (bildet) og cee'd i 2010 har det sørkoreanske merket vært ledende på feltet.
Foto: Knut Arne MarcussenVis mer

Beste bilgaranti 2018

Disse merkene gir de beste nybilgarantiene

Fire bilmerker utmerker seg for spesielt god garanti, ifølge Forbrukerrådets undersøkelse.

I januar introduserte Fiat og Alfa Romeo det som ved første øyekast framsto som den beste nybilgarantien i markedet: 7 år og 200.000 kilometer nybilgaranti.

Frem til da var det bare sørkoreanske Kia som hadde våget seg med sju års garanti, men da bare med en begrenset kjørelengde på 150.000 kilometer.

Men til tross for 50.000 ekstra kilometer fra de to FCA-merkene Fiat og Alfa Romeo, vinner Kia nok en gang Forbrukerrådets kåring av beste nybilgaranti, i Den store bilgarantiguiden 2018.

Tabellen over hvordan alle de 31 merkene gjorde det finner du i slutten av denne artikkelen.

Konkurranse gir bedre vilkår

Forbrukerrådet har i år vurdert 31 ulike bilmerker i årets bilgarantiguide.

– Det er supert for forbrukerne at bilmerker kjemper om seierspallen for best bilgaranti. Å påvirke bransjen til å forbedre sine garantivilkår har vært en viktig målsetting med vår bilgarantiguide siden starten i 2011, sier jurist og avdelingsleder Pia Cecilie Høst i Forbrukerrådet i en pressemelding.

Forbrukerrådet mener at en rekke bilmerker har forbedret sine vilkår på mange områder og skryter av at det gis gratis lånebil ved garantireparasjoner og utsending av garanti-utløpspåminnelser.

- BRA FOR FORBRUKEREN: Pia Cecilie Høst, jurist og avdelingsleder i Forbrukerrådet, mener kundene tjener på at flere bilmerker kjemper om å ha best garantivilkår. Foto: Forbrukerrådet
- BRA FOR FORBRUKEREN: Pia Cecilie Høst, jurist og avdelingsleder i Forbrukerrådet, mener kundene tjener på at flere bilmerker kjemper om å ha best garantivilkår. Foto: Forbrukerrådet Vis mer

– For eksempel er det enda flere som gir uforbeholden nybilgarantidekning for ekstrautstyr montert i Norge. Vi ser også at enda flere merker tilbyr gratis lakk- og gjennomrustingskontroll, sier Høst.

– Når det er sagt, skulle vi ønske at enda flere bilmerker innførte disse forbrukervennlige ordningene. Det som kanskje er mest skuffende, er at kun ett merke – Opel – gir sine kunder gratis garanti-utløpskontroll.

Kia vant den gamle garantikrigen

Kia har som nevnt vært suverene på nybilgaranti-fronten i flere år. Det var Hyundai som i 2002 startet garantiracet, da de fjernet kjørebegrensningen og tilbød sine kunder tre års garanti og fri kjørelengde.

I 2007 revolusjonerte Kia markedet da de på to av sine modeller, Sportage og cee'd, ga fem års full nybilgaranti, fulgt av ytterligere to år drivlinjegaranti (motor og girkasse). Siden gikk merket over til å gi sju års garanti på alle sine modeller.

Hyundai slo tilbake med fem års garanti på alle sine biler, før Kia i 2010 innførte sju år på hele modellsortimentet. Siden har ikke merket sett seg tilbake, og dermed vært kjent for å ha den beste nybilgarantien.

– Sju år gir en ekstra trygghet til kundene våre. I tillegg har vi ytterligere forbedret våre vilkår siden forrige undersøkelse, sier administrerende direktør Irene Solstad i Kia Bil Norge.

Fiat og Alfa Romeo lå an til å vinne

Fiat har i motsetning til sørkoreanerne slitt mer med garantiordningene – i alle fall ifølge Forbrukerrådets undersøkelser.

I januar 2016 endte merket på en 17. plass i Den store bilgarantiguiden, da Kia igjen stakk av med seieren. Dermed er det en stor fjær i hatten for FCA-konsernet at det italienske merket klatrer til en andreplass, med like mange poeng som søstermerket Alfa Romeo.

Dette er naturligvis mye takket være at de har matchet Kias sjuårsgaranti. Forbrukerrådet gir også de to merkene skryt for at de har innført en ledende mobilitetsgaranti, samt for en rekke andre forbrukervennlige vilkår.

De gode vilkårene belønnes med hele 13,5 poeng – nesten to poeng mer enn Kia oppnådde i 2016.

Kia slår tilbake – igjen

Kia var imidlertid ikke villig til å gi seg uten kamp.

For å forbedre sin poengsum ytterligere, har Kia nå blant annet innført gratis lånebil ved garantireparasjon og enda bedre garantier på ekstrautstyr, skriver Forbrukerrådet i sin pressemelding.

I tillegg lover sørkoreanerne at de heretter vil sende ut en påminnelse til sine kunder i Norge like før garantiutløp, slik at kundene kan reparere eventuelle feil gratis før garantien utløper.

Takket være disse forbedringene kommer Kia opp i hele 14,4 poeng og beholder førsteplassen på Forbrukerrådets oversikt.

– Vi har hatt Norges beste garanti siden 2010, og har ikke lyst til å gi slipp på den tittelen. Det er kjempepositivt for forbrukerne, sier informasjonsansvarlig i Kia Bil Norge, Mette Simonsen Sauge, til Dinside.

– Med en slik undersøkelse blir det større fokus på garanti hos alle bilimportørene, for bedre vilkår. Og det er jo litt av hensikten med undersøkelsen, legger hun til.

Fiat og Alfa Romeo må dermed nøye seg med delt andreplass. Når det er sagt, så er andreplassen særdeles solid. Ingen andre merker enn Kia, Alfa Romeo og Fiat kan lokke med hele sju år nybilgaranti.

Nykommer inn på fjerde

Årets utgave inneholder også fire nye merker.

Det mest interessante av disse er Citroëns luksusmerke, DS. Franskmennene henter hele 10,25 poeng i undersøkelsen, og rykker dermed rett inn på en solid fjerdeplass.

DS kan blant annet lokke med gratis lånebil ved garantireparasjon, garanti-utløpspåminnelse, full garantidekning for alt ekstrautstyr, en svært solid lakkgaranti og en meget god mobilitetsgaranti, melder Forbrukerrådet.

BMW er et av en rekke merker som har valgt å forbedre sine vilkår. Sammen med søstermerket Mini rykker de opp fra delt tiende- til delt sjetteplass. Citroën rykker opp fem plasser fra 16.- til ellevteplass.

Toyota og søstermerket Lexus øker kjørelengden knyttet til nybilgarantien fra 160.000 til 200.000 km.

Dacia i bunn

Helt nederst av de 31 bilmerkene i undersøkelsen havner rumenske Dacia, bak nykommer Jaguar og søstermerket Land Rover.

Det har ikke lyktes Dinside å få noen kommentar fra RBI Norge (Dacia) eller Jaguar Land Rover Norge.

Beste nybilgaranti 2018

# Merke Poeng
Aller best vilkår
1Kia14,40
2Alfa Romea13,50
Fiat13,50
4DS10,25
Meget gode vilkår
5Peugeot9,75
6BMW9,05
Mini9,05
8Hyundai7,60
9Mitsubishi7,25
Gode vilkår
10Mercedes-Benz6,85
11Citroën6,75
Lexus6,75
13Opel6,70
14Tesla6,50
15Toyota6,45
16Volvo6,30
Middels vilkår
17Smart4,65
Suzuki4,65
19Audi4,45
Skoda4,45
Volkswagen4,45
22Honda4,15
Svakest vilkår
23Renault3,70
24Ford3,45
25Nissan3,25
26Mazda3,00
27Porsche2,90
Subaru2,90
29Jaguar2,45
Land Rover2,45
31Dacia2,20

Kilde: Forbrukerrådet