Ukens veteran: Topp 10 «shooting brakes»

Disse har du aldri sett før!

Shooting Brake var opprinnelig betegnelsen på super-eksklusive karosserier med praktisk utforming. Her er tidenes ti vakreste.

Pontiac Firebird Trans-Am Type K: Original Firebird med "shooting brake" utgaven i forgrunn. med skuespiller James Garner i forgrunn til høyre. Foto: Arkiv
Pontiac Firebird Trans-Am Type K: Original Firebird med "shooting brake" utgaven i forgrunn. med skuespiller James Garner i forgrunn til høyre. Foto: ArkivVis mer

Shooting Brake var opprinnelig betegnelsen på super-eksklusive karosserier med praktisk utforming, ofte bygget på et Rolls-Royce chassis.

I dag finnes det flere definisjoner på betegnelsen, men felles for de fleste er at Shooting Brake en rask GT eller sportsbil som er blitt omgjort til en stasjonsvogn av et eller annet slag.

Det betyr også at bilen bør være en todørsbil. De fleste bilene på denne listen er ekstremt sjeldne, mens andre er vanlige produksjonsbiler.

10. Aston Martin DB5 Shooting brake

FAMILIEBILEN TIL JAMES BOND: Om James Bond hadde fått barn, ville han trolig valgt en slik. Aston Martin DB5 Shooting brake. Foto: Aston Martin Press
FAMILIEBILEN TIL JAMES BOND: Om James Bond hadde fått barn, ville han trolig valgt en slik. Aston Martin DB5 Shooting brake. Foto: Aston Martin Press Vis mer

DB5 er kjent for alle Bond-fans fra utallige Bond-filmer. Men Astons sjef Sir David Brown fikk Harold Radford til å bygge en stasjonsvogn av den, «for shooting and that sort of thing», til seg selv. Browns bil vakte oppsikt, og snart ville flere ha en. Dermed fulgte tolv kundebiler, fulgt av syv DB6.

Les også: Aston Martin bygger 25 kopier av legendariske DB5

Etterpå åpnet slusene seg, og flere firmaer har bygget om ulike Aston Martin modeller til Shooting Brake-standard. Men ingen er så vellykket som originalen.

9. Pontiac Firebird Trans-Am Type K

TIDENES STILIGESTE? Kun to eksemplarer av Pontiac Firebird Trans-Am Type K ble lagd. Kun en eksisterer fortsatt i dag. Foto: GM
TIDENES STILIGESTE? Kun to eksemplarer av Pontiac Firebird Trans-Am Type K ble lagd. Kun en eksisterer fortsatt i dag. Foto: GM Vis mer

Tidenes stiligste Shooting Brake? Les noen ulike nettsider, og du vil finne all mulig motstridende informasjon om Pontiacs Type K. Jeg stoler på Pontiac-historikere, så min info kommer fra deres bøker.

I 1976 syslet GM med ideen om å lage en Shooting Brake-utgave av søskenbilene Pontiac Firebird og Chevrolet Camaro. Ideen var ikke ny, allerede i 1970 hadde man vist en modell av en Camaro stasjonsvogn, kalt Camaro Kammback. Men i 1976 ble ideen gjenfødt, og man syslet med flere ulike designforslag inkludert den spennende Nomad II.

Til Chicago Auto Show i 1977 hadde man ferdig en sølvfarget stasjonsvogn kalt Type K Wagonback Trans-Am. Den var bygget i glassfiber på et 1977-chassis, men ble for dyr i produksjon. Deretter ble Pininfarina i Italia kontaktet, som fikk i oppdrag å lage et par varianter for å se om de kunne få prisen ned på den tiltenkte produksjonsmodellen.

Sent på året kunne italienerne vise fram to 1978-modeller i vanlig stål, en i gull og en i sølv. Begge ble vist frem på ulike bilutstillinger, før de fikk den nye 1979-fronten og bakenden. Dessverre ble den gullfargede ødelagt av GM, men den sølvfargete fikk leve videre. Den så fantastisk vakker ut fra alle vinkler, med dramatiske måkevingedører over lasterommet.Dessverre mente GM at prosjektet fortsatt ville bli for kostbart, men bilen rakk i hvert fall å være med i en episode av «The Rockford Files».

8. BMW M Coupe

SAMLEROBJEKT: Z3 kabriolet var ikke akkurat lekker. Men som heftig stasjonsvogn med M-Power er den svært ettertraktet. Foto: BMW
SAMLEROBJEKT: Z3 kabriolet var ikke akkurat lekker. Men som heftig stasjonsvogn med M-Power er den svært ettertraktet. Foto: BMW Vis mer

BMW Z3 var en slags vits i mange bilmiljøer da den dukket opp i 1995 som 1996-modell. Det sørget en 1,9-liters rekkefirer på 138 hk for, og bedre ble det ikke av at James Bond kjørte en opplagt overbetalt bitteliten kjøretur i filmen «Goldeneye» fra 1995. Her snakker vi selve definisjonen av en frisørbil, og hardcore entusiaster holdt seg langt unna.

Men i en genistrek av de sjeldne ble den stygge andungen omgjort til en shooting brake fra 1998 til 2002 under navnet M Coupe. Resultatet ble råtøft, men den virkelige gladnyheten lå under panseret. M Coupe kom nemlig kun med en motor, rekkesekseren fra M3 med 321 hk. Snakk om å få både i pose og sekk! 6291 biler ble laget, så her er det bare å slå til. Dette blir garantert framtidig samlerobjekt.

7. Ferrari 365 GTB/4 Panther

KILEFORMET: Ufattelig vakker, men også ufattelig upraktisk. Ingen bagasjeluke, men måkeving- dører bak isteden. Foto: Ferrari press
KILEFORMET: Ufattelig vakker, men også ufattelig upraktisk. Ingen bagasjeluke, men måkeving- dører bak isteden. Foto: Ferrari press Vis mer

Robert Jankel lagde noen av 70-tallets herligste biler gjennom sitt firma Panther. Men mannen var også involvert i andre prosjekter, og en av dem var til arkitekten Bob Gittleman. Designet kom fra Luigi Chinetti Jr. og Gene Garfinkle, og Panther Westwinds fikk oppdraget med å gjøre drømmesketsjene til virkelighet.

Les også: Dette er historiens 13 dyreste biler solgt på auksjon

Panther var alltid kjent for makeløst arbeid, så finish og detaljer var i absolutt toppklasse. Bilen var basert på en standard 365 GTB/4 (oftest kalt Daytona), men fikk gedigne måkevingedører. Ikke for de som satt i framsetene (der var det vanlige dører), men for å hive ting ned i selve stasjonsvogn-delen (Disse hadde også en tendens til å ville røre på seg i høy fart). Den massive bakruten kan ikke åpnes, så all bagasje må ned og opp gjennom å løfte måkevingene. Tidenes mest upraktiske Shooting Brake?

6. Peugeot 504 Break Riviera

FORSVUNNET: Kun tre Peugeot 504 Break Riviera bla laget. Men ingen har sett til noen av dem på mange, mange år. Foto: Peugeot Press
FORSVUNNET: Kun tre Peugeot 504 Break Riviera bla laget. Men ingen har sett til noen av dem på mange, mange år. Foto: Peugeot Press Vis mer

Peugeot 504 burde være velkjent for de fleste. En udødelig sliter som fortsatt finnes i hopetall på det afrikanske kontinentet. Men om den kan kvalifisere til tittelen verdens mest slitesterke bil, så kan vel ingen med hånden på hjertet si at det er en spesielt vakker bil. Men hva kan ikke italienske designere få til?

På Paris-utstillingen i 1971 viste Pininfarina sitt forslag til hvordan den nylig lanserte Peugeot 504 stasjonsvogn burde se ut. Resultatet var den smellvakre Riviera, med absolutt perfekte proporsjoner uansett hvilken vinkel du så den fra. Rykter forteller om at tre slike biler ble bygget, men det finnes kun bevis for at Pininfarina lagde en. Den er for lengst forsvunnet, men skal visstnok befinne seg i en privat samling et sted i Spania.

5. Ferrari 330 GT Shooting Brake Vignale

KJENDISBIL: Artisten Jay Kay fra Jamiroquai eier denne Ferrari 330 GT Shooting Brake Vignale i dag. Foto: Jamieson Pothecary
KJENDISBIL: Artisten Jay Kay fra Jamiroquai eier denne Ferrari 330 GT Shooting Brake Vignale i dag. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Flere Ferrarier er blitt omgjort til Shooting Brakes, og firmaet lager da også en utrolig stilig variant som produksjonsbil i dag: FF. Men før den tid har det vært mange spesialbestilte stasjonsvogner med Ferrari-logoen på.

Den amerikanske Ferrari-importøren Luigi Chinetti hadde nok av penger da han på 60-tallet bestilte en Shooting Brake med basis i en standard 330 GT. Vignale fikk oppdraget, og det italienske karosseri-maker firmaet kom opp med et særdeles originalt resultat som ble vist fram på Torino-utstillingen i 1968.

Av donorbilen var det kun frontruten og dørene som var igjen. Frontpartiet til Vignale hadde karakteristiske kromstriper på hver side av fronten, som skjulte hovedlysene bak dem, mens bakenden fikk tidenes tjukkeste B-stolpe etterfulgt av selve stasjonsvognpartiet. Ikke for alles smak, men en herlig påminnelse om hva italienerne kunne få til når det gjaldt karosseriarbeid. Bilen ble også Alfredo Vignale sitt siste arbeid. Noen få dager etter at han solgte firmaet sitt i 1969, døde han i en bilulykke. Bilen har skiftet eier flere ganger, og artisten Jay Kay eier den i dag.

4. Volvo 1800 ES

FOLKELIG: 8078 Volvo 1800 ES ble laget. Da er mulighetene gode for å finne en slik i god stand i dag, uten å tømme bankkontoen. Foto: Volvo press
FOLKELIG: 8078 Volvo 1800 ES ble laget. Da er mulighetene gode for å finne en slik i god stand i dag, uten å tømme bankkontoen. Foto: Volvo press Vis mer

Volvo er kongene av stasjonsvogner, så at de har laget en smellvakker Shooting Brake bør ikke komme som noen overraskelse. P1800 var konsernets første GT-bil, og ble en stjerne gjennom TV-serien «The Saint».

På slutten av 60-tallet begynte man både i Sverige og Italia å sysle med ideen om en Shooting Brake på P1800-basis. Hos Volvo tegnet man to forslag kalt Beach Car og Jaktvagn, og sistnevnte ble til en prototype som ble laget i Italia i 1968. Neste bil ut var et konsept fra italienske Coggiola, som fikk tilnavnet «Tunnan» og «Raketen» i Sverige. Den var litt for radikal, men hadde designideer som kunne videreføres. Tilslutt ble resultatet 1800ES som ble introdusert på Paris-utstillingen i 1971. Den satte skole gjennom en bakrute som ikke hadde innfatning, mens hengsler og håndtak var festet direkte i glasset. 8078 1800 ES ble laget før produksjonen stoppet i juni 1973.

3. Lamborghini Flying Star II

MED ET NØDSKRIK: Lamborghini Flying Star II ble designet av Touring, rett før de gikk konkurs. Foto: Lamborghini press
MED ET NØDSKRIK: Lamborghini Flying Star II ble designet av Touring, rett før de gikk konkurs. Foto: Lamborghini press Vis mer

I 1966 hadde Lamborghini bare eksistert i tre år, men var allerede et firma på vei opp til stjernene. Til Torino-utstillingen i 1966 fikk Touring æren av å bygge en Shooting Brake på et 400GT chassis. Designet av Carlo Anderloni sitt team, ble den endelige formen langt mer moderne enn den vanlige 400GT som også var Touring sitt verk. Bilen vakte voldsom oppsikt i Torino, selv om den må gå inn i historiebøkene som en av de minst praktiske stasjonsvogner i historien.

Like etter utstillingen måtte Touring legge inn årene, og dermed var nok et av de fantastiske italienske karosseri-makerne borte. Men Flying Star II finnes ennå, og står i dag på Campagnolo magnesiumfelger, mens den sto på Borrani eikefelger da den ble vist i 1966.

2. Lancia Gamma Olgiata

KOM IKKE I PRODUKSJON: Dessverre forble Lancia Gamma Olgiata kun en konseptbil. Foto: Lancia Press
KOM IKKE I PRODUKSJON: Dessverre forble Lancia Gamma Olgiata kun en konseptbil. Foto: Lancia Press Vis mer

Mange stilige europeiske GT-maskiner har blitt gjort om til Shooting Brakes, inkludert en Porsche 928 som Ferry Porsche fikk i bursdagsgave på sin 75-årsdag, og den lille serien (14 sies det) med Audi quattroer som den tyske tuninglegenden Günter Artz fikk bygget om.

Bilmerker til sengs med fienden: Pussige partnere i bilverdenen

Men rent designmessig blir begge stilt i skyggen av Pininfarinas arbeid med å omskape Lancia Gamma til en vakker Shooting Brake. Det ferdige resultatet ble vist fram på Paris-utstillingen i 1984, og vakte berettiget oppsikt. Ikke bare hadde Pininfarina klart å lage en vakker stasjonsvogndel, resten av designet hadde også fått et originalt og forfriskende lite facelift. Men det var for sent. Produksjonen av Gamma var iferd med å stoppe, og det ble med den ene prototypen. Synd og skam.

1. Chevrolet Nomad

PERFEKSJON: Designmessig var
PERFEKSJON: Designmessig var Vis mer

Chevrolet Nomad var en usannsynlig vakker to-dørs stasjonsvogn fra 1955 til 1957, som designmessig lå nærmere en hardtop enn en stasjonsvogn. Men det er konseptbilen Chevrolet Nomad fra 1954 som kommer på denne listen, fordi den er enda vakrere og designmessig helt perfekt.

Den var basert på Corvette som hadde dukket opp året før, og Harley Earl var designeren. Med sine sportslige linjer kledd opp som en stasjonsvogn, og dandert med diskret bruk av krom står denne bilen som en av 50-tallets aller vakreste. Dessverre finnes den ikke lenger, da den ble skrotet av GM.

I spalten «Ukens veteran» ser vi oss tilbake i bilhistorien, til glede for bilentusiaster og andre interesserte.