LED-GATELYS SPARER STRØM: Lysene langs fylkesvei 155 i Buskerud skrur seg plutselig på full styrke når man kommer kjørende. Skjermdump/Video: Rune Nesheim
LED-GATELYS SPARER STRØM: Lysene langs fylkesvei 155 i Buskerud skrur seg plutselig på full styrke når man kommer kjørende. Skjermdump/Video: Rune NesheimVis mer

Smarte gatelys:

Disse gatelyktene har du neppe sett maken til

220 gatelys øker lysstyrken fra 20 til 100 prosent hver gang det kommer en bil.

Ved fylkesvei 155 i Hole kommune i Buskerud står 220 annerledes lyktestolper, over en veistrekning på ni kilometer.

Det er nemlig slik at når det ikke er trafikk på veien langs Tyrifjorden, dimmes lysene automatisk ned til 20 prosent styrke. Full belysning er det bare når veien har trafikk. Anlegget ble satt i drift i midten i oktober.

Vegvesenet har fascinert oss ved flere anledninger i år. Sjekk for eksempel dette testområdet for veimerking eller dette elektriske midtrekkverket.

Etaten har også kommet til en konklusjon om de rustne autovernene langs norske veier.

Se den fascinerende videoen av hvordan lysene plutselig popper på, når Dinside kommer kjørende, litt lenger ned i saken.

Sparer 2.100 kilowattimer i uka

I løpet av den første driftsmåneden var anlegget dimmet ned til 20 prosent av full styrke i 76 prosent av den totale tiden.

Dermed ble det ukentlig spart om lag 2.100 kilowattimer. Med disse tallene mener Vegvesenet at investeringen i de radarstyrte gatelysene vil være nedbetalt i løpet av fire og et halvt år.

Radar er montert på hver av de 220 stolpene, i en liten, svart radarboks. Den sørger for raskt og automatisk neddimming av lyset når veien ikke har trafikk.

Se hvordan gatelysene på fylkesvei 155 lyser opp og dimmes ned når vi kjører mot dem, takket være en liten radar i hvert gatelys. Aktivitetsstyrt veibelysning er foreløpig et prøveprosjekt, hva synes du? Vis mer Vis mer

Norges største

Det finnes også et mindre lignende anlegg i Vestfold. De ni kilometerne med dimmet, radarstyrt gatelys langs fylkesveien i Buskerud er landets største i sitt slag, for moderne gatebelysning.

Statens vegvesen vurderer nå å teste ut 80 prosent av lysstyrken som makslys. I så fall vil de spare enda mer penger på de radarstyrte lysene.