Fyllekjøring

Disse fyllekjører mest

Én av fire sier at de har kjørt bil dagen derpå, selv om de egentlig burde latt bilen stå, ifølge ny undersøkelse.

PROMILLE: 25 prosent av nordmenn innrømmer at de har kjørt bil dagen derpå, selv om de har vært i tvil om eget promillenivå. Foto: NTB Scanpix.
PROMILLE: 25 prosent av nordmenn innrømmer at de har kjørt bil dagen derpå, selv om de har vært i tvil om eget promillenivå. Foto: NTB Scanpix. Vis mer

En ny landsomfattende undersøkelse YouGov har gjennomført for Trygg Trafikk viser at 25 prosent av nordmenn med førerkort har kjørt dagen etter ei fyllekule, selv om de har vært usikre på eget promillenivå.

Verstingene er de i aldersgruppen mellom 30 og 39 år. Der har nemlig så mye som 35 prosent gjort seg skyldig i tvilsom bakruskjøring.

- Det er urovekkende at hver fjerde norske bilist har kjørt selv om de innrømmer at de kanskje burde latt bilen stå. Husk at det er viktig å være 100 prosent edru før du setter deg bak rattet, og at det er samme promillegrense som gjelder dagen derpå, sier kommunikasjonssjef Ingrid Trømborg i Trygg Trafikk.

Ikke alltid du sover det av deg

Hele seks av ti nordmenn er av den oppfatning at mange tar for lett på promillenivået dagen derpå.

Undersøkelsen viser også at fire av ti har vært bekymret for at noen av de nærmeste har kjørt dagen derpå. Igjen utmerker de middelaldrende seg negativt: Nesten 50 prosent har uttrykt bekymring overfor venner, partnere eller et familiemedlem.

Trygg Trafikk minner om at du ikke nødvendigvis er edru, bare fordi du har sovet ut.

- Det er lett å tro at du er kjørbar, bare fordi du har sovet en natt og føler deg relativt edru. Hvis du er i tvil om du burde kjøre, er egentlig svaret klart. Da bør du la bilen stå, understreker Trømborg.

Står for 34 prosent av dødsulykkene

I november skrev Dinside om en annen undersøkelse som viste at over 160.000 nordmenn har kjørt bil påvirket av alkohol eller andre rusmidler i løpet av det siste året.

Ifølge Utrykningspolitiet (UP) var kjøring med rus medvirkende årsak i hele 34 prosent av dødsulykkene på norske veier i fjor, noe som er den høyeste registrerte andelen siden UP startet med dybdeanalyser av dødsulykker.

- Dette understreker viktigheten av å jobbe målrettet for å få ned andelen som kjører i rus, sier fungerende UP-sjef Jon Steven Hasseldal.

For å forebygge kjøring i ruspåvirket tilstand gjennomfører UP synlige promillekontroller på tider og steder folk flest forventer å bli kontrollert. I tillegg til å avdekke ruspåvirkede sjåfører, bidrar dette også til å øke folks subjektive opplevelse av oppdagelsesrisiko, mener etaten.

- Hvis du kjører når du er ruspåvirket risikerer du å skade både deg selv og andre, og vi i forsikringsbransjen har nulltoleranse for kjøring i ruspåvirket tilstand, sier kommunikasjonssjef Georg Richvoldsen i Codan Forsikring.