Åtte høydepunkter fra CES-messa 2019

Disse fremtids-bilene er faktisk realistiske

Midt i en jungel av «buzzwords» og utopiske lovnader om bilens fremtid, klarte vi å sile ut de åtte mest realistiske og spennende konseptene fra CES 2019. Men ble vi egentlig overbevist?

KONSEPT BONANZA: Audi Aicon var en av utallige mange konseptbiler som ble presentert for oss på CES-messe i Las Vegas. Noen har en mer realistisk spådom om bilens fremtid enn andre ... Foto: Jamieson Pothecary
KONSEPT BONANZA: Audi Aicon var en av utallige mange konseptbiler som ble presentert for oss på CES-messe i Las Vegas. Noen har en mer realistisk spådom om bilens fremtid enn andre ... Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Elektronikkmessa CES, i Los Angeles, byr hvert år på kreative og fremtids-rettede duppeditter og ting. Slik var det også da Dinside var der tidligere denne måneden.

Mye av det som vises frem blir neppe noen realitet. Her er våre åtte motor-relaterte favoritter fra CES 2019 - alt fra realiteter til umulige visjoner. Vel bekomme.

8. Byton M-Byte

Hva er det? Kinesiske Byton viste frem sin produksjonsmodell av M-Byte. Elbilen er fullstappet med teknologi, og mange nordmenn står allerede på liste for å skaffe en.

HÅNDARBEID: En 48 tommers skjerm styres av to mindre berøringsskjermer eller håndbevegelser. Foto: Jamieson Pothecary
HÅNDARBEID: En 48 tommers skjerm styres av to mindre berøringsskjermer eller håndbevegelser. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Mest oppsiktsvekkende med bilen var en gigantisk 48 tommers skjerm, som strekker seg på tvers av begge A-stolpene. Byton kaller skjermen for «Shared Experience». Skjermen er ikke berøringsstyrt, men er stemmestyrt via Amazon Alexa eller håndgester over hovedskjermen.

Den kan også styres via en åttetommers skjerm, som er plassert i midtkonsollen eller en tredje monitor på syv tommer, som er integrert i rattet.

Du kan lese mer om vår nærmere kikk på M-Byte på CES 2019 her.

Dinside sier: Med en spådd startpris på ned mot 400.000 kroner og tilsvarende størrelse med en Tesla Model X, må dette bli en storselger. Det vi stusser på, er om med den kommer med alt de har lovet av utstyr. Da blir den fort dyrere. Sett deg på bestillingslisten, men sett litt ekstra penger inn på sparekontoen.

BYTON M-BYTE. Nok et elektrisk konsept med lovord om lang rekkevidde og lav innkjøpspris. Foto: Jamieson Pothecary
BYTON M-BYTE. Nok et elektrisk konsept med lovord om lang rekkevidde og lav innkjøpspris. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

7. Audi Aicon

Hva er det? Allerede i 2021 skal de første Aicon-bilene være på veien. Aicon krysser av alle bokser på «fremtidens ønskeliste» : Batteridrevet, åpen for bildeling og selvkjørende autonom-nivå fem, for å nevne noe ...

STILRENT: Skjermen strekker seg langs dørene og tvers over fronten. Her er det fokus på komfort og førsteklasses reise. Foto: Jamieson Pothecary
STILRENT: Skjermen strekker seg langs dørene og tvers over fronten. Her er det fokus på komfort og førsteklasses reise. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Stemmestyring er selvsagt på plass. Systemet heter PIA «Personal intelligent assistant», som faktisk fungerte relativ godt da vi fikk teste det på messen. I tillegg er menyene synsstyrt, mens valgene bekreftes ved å klikke på «hotspots» på interiøret - som for eksempel treverket på dørpanelet.

Audi og Porsche samarbeider om ny elbil. Og bilen skal komme på markedet om to år.

Dinside sier: Over fem meter lang er denne bilen på størrelse med dagens Audi A8 L. Rekkevidden er lovet å bli 800 km, med en ladehastighet fra tomt til 80 prosent på bare 30 minutter. Lykke til med å finne en hurtiglader som får til det! Limousin-sjåfører har enda et par år på seg å finne seg et nytt yrke ...

AUDI AICON: «AI» i Aicon står for «Artificial intelligence». Bilen skal tilby en førsteklasse-reise for passasjerene, som overgår alt dagens Audi A8 kan levere. Men nok en gang, uten deg bak rattet ... Foto: Jamieson Pothecary
AUDI AICON: «AI» i Aicon står for «Artificial intelligence». Bilen skal tilby en førsteklasse-reise for passasjerene, som overgår alt dagens Audi A8 kan levere. Men nok en gang, uten deg bak rattet ... Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

6. Honda Autonomous Work Vehicle

Hva er det? Honda presenterte flere varianter av sin prototype, designet for kommersielle aktører og nødetatene. Plattformen kan bygges ut og tilpasses for å utføre alt av oppgaver du ikke orker selv, fra å frakte ting ute i terrenget eller å slukke branner.

FLEKSIBEL RAMME: Utgangspunktet er likt på alle. Men ATV-en fra Honda kan tilpasses etter ethvert behov og bruksområdet. Foto: Jamieson Pothecary
FLEKSIBEL RAMME: Utgangspunktet er likt på alle. Men ATV-en fra Honda kan tilpasses etter ethvert behov og bruksområdet. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Terrengbilen er 100 prosent autonom og bruker SAFE SWARM-teknologi til å «kommunisere fjernstyrt og bevege seg sømløst og effektivt, uten sammenstøt som en fisketstim». Som rushtrafikken rundt Sinsenkrysset med andre ord ..?

Dinside sier: Militæret og nødetatene vil få mest nytte av denne, i situasjoner der det er for farlig for mennesker å være tilstede. Men vi ville aller helst hatt en variant som kan måke snøen frem til hytta, slik at vi får med starten på gullrekka fredagskvelden.

HONDA AUTONOMOUS WORK VEHICLE: Legg merke til dekkene, som er uten luft, og dermed punkteringsfrie. Foto: Jamieson Pothecary
HONDA AUTONOMOUS WORK VEHICLE: Legg merke til dekkene, som er uten luft, og dermed punkteringsfrie. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

5. Kia Real-time Emotion Adaptive Driving (R.E.A.D.)

Hva er det? Det er ikke nok å bare vise en konseptbil som gjøre omtrent alt, utenom å fordøye maten din. Kias konseptbil skal være verdens første emosjonelle AI-baserte interaktive bilkupé, med fokus på passasjerenes sanser.

GRØNT LYS: Bilkupeen endres etter hvordan du føler deg. Da er man vel harmonisk og miljøbevisst? Foto: Jamieson Pothecary
GRØNT LYS: Bilkupeen endres etter hvordan du føler deg. Da er man vel harmonisk og miljøbevisst? Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Sensorer leser blant annet ansiktsuttrykk og hjerterytme, og skal tilpasse kupeen deretter. V-Type ble også demonstrert. Et 3D-kamera overvåker passasjerenes blikk og fingerbevegelser, og styrer bilens funksjoner deretter.

Dinside sier: Det blir spennende å se hvordan R.E.A.D. tolker morgengretne passasjerer eller barn som slåss i baksetene ...

KIA R.E.A.D.: Pass deg! Om du er i dårlig humør vil det bli fanget opp. Kupeen tilpasses humøret. Foto: Jamieson Pothecary
KIA R.E.A.D.: Pass deg! Om du er i dårlig humør vil det bli fanget opp. Kupeen tilpasses humøret. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

4. AEV Robotics

Hva er det? Australske AEVs bidrag til fremtiden, hvor mobilitet er basert på en fast batteridrevet plattform, der kupeen kan byttes ut etter behov. Systemet heter «Modular Vehicle System concept» (MVS).

KABELFRI LADING: Induksjonslading liker vi. Kabler virker fryktelig gammeldags allerede. Foto: Jamieson Pothecary
KABELFRI LADING: Induksjonslading liker vi. Kabler virker fryktelig gammeldags allerede. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Bilen er er designet med bildeling i fokus, med hovedvekt på kommersielt bruk - som drosje, varelevering, mobil kafe også videre ...

Dinside sier: Nok en idé vi har sett en god del ganger før, fra alt for mange andre. Ideen er god. Men kan noen vær så snille å sette i gang med å få et pod-konsept ut i verden? Bonuspoeng til AEV for induksjonslading da ...

AEV ROBOTICS: En modulbasert konseptbil, der kupeen byttes ut etter behov. Har ikke vi set dette før? Foto: Jamieson Pothecary
AEV ROBOTICS: En modulbasert konseptbil, der kupeen byttes ut etter behov. Har ikke vi set dette før? Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

3. Audi e-foil

Hva er det? Endelig noen som tør å vise frem noe, bare for moroskyld; et elektrisk hydrofoil-surfebrett. På halen finner du en seks kilowatts jetmotor, som gir en toppfart på 43 km/t.

Surfebrettet er 3D-printet i aluminum og veier 10 kilo. Med en rekkevidde på 30 kilometer, eller én time, er e-foil et fint pendler-alternativ, istedenfor å ta Nesoddbåten ...

Dinside sier: Det kuleste tilbehøret for din Audi e-tron-elbil. Bare sjekk med sjefen først, om det er greit å kom surfende på jobb i bermudashorts ...

AUDI e-foil: Et elektrisk drevet foilboard, det ultimate tilbehør til din Audi e-Tron. Foto: Jamieson Pothecary.
AUDI e-foil: Et elektrisk drevet foilboard, det ultimate tilbehør til din Audi e-Tron. Foto: Jamieson Pothecary. Vis mer
image: Disse fremtids-bilene er faktisk realistiske

2. Vision Urbanetic

Hva er det? I likhet med AEV er Vision Urbanetic en pod pluss-ramme, et autonomt konsept, tiltenkt kommersielt bruk. Og som hos AEV; kupeen byttes ut etter behov.

Mercedes tar tanken et skritt videre og ser for seg at plattformen kan deles av flere bedrifter. På dagtid kan Vision Urbanetic for eksempek brukes til varelevering, mens den på kvelden skifter «yrke» til å være drosje ...

Samtidig løser plattformkonseptet ladelogistikken. Istedenfor å stå på lading, kan poden byttes med en fulloppladet plattform - og dermed spare mye tid.

Dinside sier: Mercedes har ingen planer om å sette denne i produksjon. De lager allerede eSprinter EV (ikke tilgjengelig i Norge), dog med sjåfør bak rattet. Ideen kan absolutt slå an. Men vi tror Mercedes burde gjøre noe med Spiderman-designet på kupeen først.

VAREBILKONSEPT: Mercedes-Benz Vans Vision Urbanetic. Foto: Jamieson Pothecary
VAREBILKONSEPT: Mercedes-Benz Vans Vision Urbanetic. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

1. Kenworth T680s

Hva er det? Ah, endelig. Man kan ikke reise helt til USA, uten å få se en Kenworth lastebil. Men 100 prosent rene amerikanske muskler er den ikke.

FCEV står for Fuel Cell Electric Vehicle og er et samarbeid mellom Toyota og Kenworth. Lastebilen bruker Toyotas hydrogene Fuel Cell Energy-lagringsteknolgi.

KENWORTH T680s: Kenworth har samarbeidet med Toyota og laget an hydrogen drevet lastebil. Den skal tas i bruk allerede i 2020 i Los Angeles. Foto: Jamieson Pothecary
KENWORTH T680s: Kenworth har samarbeidet med Toyota og laget an hydrogen drevet lastebil. Den skal tas i bruk allerede i 2020 i Los Angeles. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Vekten på batteriene er akillesen for å lage utslippsfrie lastebiler. Det krever så mye at lastevekten enten blir sterkt redusert eller at det nesten blir umulig å gi lastebilen noe brukbar rekkevidde. For å ikke snakke om eviglange ladetider ...

Kenworth Toyota FVEV er hydrogen-drevet. Lastebilen produserer 560 hestekrefter og har nok dreiemoment til å holde 50 km/t på 6 prosents stigning. Rekkevidde er på 480 kilometer!

Dinside sier: Endelig fokus på utslipps-verstingene på veien; lastebilene. Kenworth T680s er allerede i produksjon, og skal tas i bruk i Los Angeles allerede i 2020. Om den norske regjeringen bare kunne komme på banen og sette i gang tiltak for å få bygd ut ordentlig hydrogen-infrastruktur her i Norge, kunne både utslipp og ladekøer reduseres drastisk!