RUSTGARANTI: Å måtte skifte bremseskiver på grunn av rust på eldre biler er normalt. Det er også få bilmerker som gir nybilgaranti mot rust på bremseskivene. Foto: Shutterstock
RUSTGARANTI: Å måtte skifte bremseskiver på grunn av rust på eldre biler er normalt. Det er også få bilmerker som gir nybilgaranti mot rust på bremseskivene. Foto: ShutterstockVis mer

God rustgaranti

Disse fire merkene får rustskryt fra Forbrukerrådet

Kun fire bilmerker gir god nok garanti mot rustne bremseskiver. Samtidig er elbilene spesielt utsatt for rust, mener Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet melder at de har fått mange henvendelser fra frustrerte forbrukere, vedrørende rustne bremseskiver på nye biler.

Derfor undersøkte de 31 bilgarantier, og hvorpå de fant ut at kun fire bilmerker tar skikkelig ansvar for rustne bremseskiver i sine garantier.

For selv om de fleste bilene fortsatt står under garanti, gir de fleste merkene beskjed om at bileierne må punge ut selv, når EU-kontrollen avdekker at bremseskivene er så rustne at de må byttes.

Fenomenet har Dinside skrevet om tidligere: Nye biler ruster nemlig som aldri før.

Det gjorde blant annet at ekteparet Morten Ludvigsen og Jorun Haugerud fikk sjokk da drømmebilen deres nærmest rustet bort for halvannet år siden.

Vil du se hvilke biler Forbrukerrådet mener har de beste og dårligste garantiene i 2018? Sjekk denne artikkelen.

– Økende problem hos elbiler

Normen er at utslitte slitedeler som dekk og bremseskiver ikke dekkes av nybilgaranti. Men nå har Mazda, Mitsubishi, Subaru og Volvo tatt ansvar for rustne bremseskiver i sine bilgarantier.

– Når et bilmerke tar ansvar for rustne bremseskiver i garantien løser det problemet for forbrukerne og vi slipper unødvendige uenigheter, kommenterer jurist og leder Pia Cecilie Høst i Forbrukerrådet i en pressemelding.

LØSER PROBLEM: Leder i Forbrukerrådet, Pia Cecilie Høst, mener merkene som gir rustgaranti løser potensielle uenigheter med forbrukerne. Foto: Forbrukerrådet
LØSER PROBLEM: Leder i Forbrukerrådet, Pia Cecilie Høst, mener merkene som gir rustgaranti løser potensielle uenigheter med forbrukerne. Foto: Forbrukerrådet Vis mer

Problemet med rust rammer oftest de bakre bremseskivene, fordi bilenes bakbremser generelt belastes langt mindre enn forbremsene. Men de siste årene har Forbrukerrådet også blitt kontaktet av forbrukere som opplever at de fremre bremseskivene i løpet av få år har utviklet så mye rust at de ikke godkjennes i EU-kontrollen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dessverre vil disse problemene sannsynligvis øke i takt med at stadig flere norske forbrukere kjøper elbiler og hybridbiler. Disse bilene benytter bremseenergi til å lade batteriene, noe som betyr at bremsene brukes sjeldnere. Dermed øker også risikoen for store rustangrep, sier Høst.

Anbefaler rask nedbremsing

Denne problemstillingen for elbiler og ladbare biler er ingen nyhet. Elbilforeningen har imidlertid gode råd til hvordan elbileiere skal slippe unna med mindre rust på bremseskiver – og bremseklosser.

– Vi anbefaler jevnlig vedlikeholdsbremsing, sier kommunikasjonsrådgiver Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening til Dinside.

– Sett bilen i fri og brems ordentlig opp, for å gni av belegg på bremseskivene og -klossene. Det krever at man bremser ordentlig, understreker Frydenlund.

Han forklarer at jo bedre man planlegger kjøringen (bremser lite), desto verre går det med bremsene – spesielt i saltsøl på norske veier.

– Det hender jeg titter på andre elbiler og danner meg et bilde av bremsene. Det hender jeg vurderer å legge igjen en lapp til vedkommende om å bremse på veien hjem, for å gjøre dem en tjeneste, forteller kommunikasjonsrådgiveren.

Han legger til at et annet alternativ selvsagt er å vaske bremseskivene skånsomt, men at det enkleste er hard oppbremsing i ny og ne – siden vinteren ikke alltid er «bilvaskvennlig».

Her kan du lese tipsene om hvordan du beskytter bilen din mot rust.

Blant «elbilmerkene» er både Mitsubishi (i-Miev), Peugeot iOn og Citroën (C-Zero) på listen over bilene med best rustgaranti. Ellers er Tesla, BMW, Vokswagen, Nissan og Opel fraværende.

Kun fire gir full trygghet

Beste rustgaranti

5 år / 100.000 km
MazdaAlle biler under garanti
SubaruAlle biler under garanti
VolvoAlle biler under garanti
MitsubishiAlle biler registrert fom. 2015
5 år / 50.000 km
PeugeotAlle biler under garanti
CitroënAlle biler registrert fom. 2018
DSAlle biler registrert fom. 2018
1 år / 20.000 km
HondaAlle biler under garanti

Blant de 31 bilmerkene som var under lupen i undersøkelsen, opplyser kun fire merker at deres garantier dekker bremseskiver som må byttes grunnet rustangrep.

Disse merkene er Mazda, Mitsubishi, Subaru og Volvo.

Bremseskive-garantien er hos disse merkene like omfattende som nybilgarantien, noe som innebærer at skivene er dekket i 5 år eller 100.000 kilometer.

– Det er veldig bra at disse merkene går foran som et godt eksempel. Nå håper vi at så mange norske bilimportører som mulig vil følge i disse merkenes fotspor, sier Høst.

Tyskerne uteblir

Citroën, DS og Peugeot gir ikke full nybilgarantidekning mot rustne bremseskiver, men har i stedet valgt å gi en garanti på 5 år eller 50.000 kilometer.

– Vi skulle ønske at også disse merkene valgte å gi full dekning i 5 år og 100.000 kilometer. Når det er sagt, så er disse merkenes vilkår bedre enn ingenting, sier Høst.

Honda har valgt å legge seg på beskjedne 1 år og 20.000 km. Likevel kvalifiserer det til åttende beste rustgaranti blant bilmerkene.

23 av de 31 merkene i Forbrukerrådets nye bilgarantiguide gir ingen garantidekning mot rustede bremseskiver i det hele tatt. Blant disse merkene finner vi dyre bilmerker som Audi, BMW, Mercedes-Benz og Porsche.