Fallemmer stopper råkjørere i Sverige

Disse farts­demperne kan komme til Norge

Norske veimyndigheter er positive til å installere Actibump i kampen mot råkjøring. Men det er opp til kommunene om de vil ha dem.

FOR FORT: Farten din måles av en radar. Kjører du fortere enn fartsgrensen, senkes stålplaten seks centimeter i forkant og skaper en dump som gir et hardt slag i bilen. Foto: Edeva
FOR FORT: Farten din måles av en radar. Kjører du fortere enn fartsgrensen, senkes stålplaten seks centimeter i forkant og skaper en dump som gir et hardt slag i bilen. Foto: EdevaVis mer

Flere svenske byer har tatt i bruk en fallem for å komme til livs bilister som kjører for fort. Actibump, som systemet heter, er installert blant annet i Linköping, Uppsala, Malmö, Västerås, Helsingborg og på Öresundbroen, mellom Malmö og København.

Sverige er imidlertid ikke det eneste landet som har tatt i bruk Actibump. Også Tsjekkia og Australia har installert fallemmene flere steder.

Gir slag i bilen

Sist i rekken til å montere Actibump er Karlstad kommune, på den andre siden av svenskegrensen. På sensommeren vil også den tyske byen Hannau starte forsøk med fallemmene. Det skjer i en 20-sone i sentrum av byen, hvor man fram til nå ikke har klart å få bilistene til å kjøre sakte.

Funksjonen er enkel:

  • Farten til bilen måles av en radar.
  • Kjører du fortere enn fartsgrensen på stedet, senkes en stålplate seks centimeter i fremkant og skaper en dump som gir et slag i bilen.
  • Holder du deg innenfor fartsgrensen merker du ingenting til dumpen.
  • Utrykningskjøretøyer har en transponder som overstyrer systemet.
  • I motsetning til vanlige fartshumper, der også de lovlydige opplever et hinder, gir Actibump bare en «smell» til de som kjører for fort.
MÅLES MED RADAR: Farten din måles av en radar. Actibump skal bedre trafikksikkerheten på spesielt utsatte steder som ved skoler. Den skaper også bedre flyt i trafikken, noe som minsker støy og forurensning. Illustrasjon: Edeva
MÅLES MED RADAR: Farten din måles av en radar. Actibump skal bedre trafikksikkerheten på spesielt utsatte steder som ved skoler. Den skaper også bedre flyt i trafikken, noe som minsker støy og forurensning. Illustrasjon: Edeva Vis mer

Ved avkjøringen fra Oslo

I Karlstad er Actibump montert i nærheten av en av avkjøringene fra E18 fra Oslo. Christian Ottosson fra svenske Edeva AB, som har utviklet Actibump, forklarer:

- Systemet er installert rett utenfor en skole, på en vei i nærheten av en avkjøring fra E18. Dette er et utsatt punkt med tanke på skolebarn som krysser veien akkurat her. Vi mener det er et ideelt sted å plassere en Actibump.

Han tror også den vil bidra både til økt trafikksikkerhet, men også mindre støy og forurensning, siden trafikken vil flyte jevnere.

SMELL I BILEN: Stål-lemmen senkes seks centimeter og gir et smell i bilen når du kjører for fort. Foto: Karlstad kommune
SMELL I BILEN: Stål-lemmen senkes seks centimeter og gir et smell i bilen når du kjører for fort. Foto: Karlstad kommune Vis mer

Vegdirektoratet positive

Ifølge Ottosson kjørte 23 prosent av bilistene for fort på stedet, før dumpen ble satt i drift, mens bare 14,7 prosent kjørte over fartsgrensen én uke senere. Han forteller at anleggene tåler nordisk vinter.

- Det er en åpen konstruksjon som tillater at vann, sand og grus kommer inn. Den krever bre rengjøring et par ganger i året.

Maria Kraft er trafikksikkerhetsdirektør i svenske Trafikverket. Til svensk TV4 sier hun av Actibump nå skal evalueres i fem år. De første resultatene tyder imidlertid på at gjennomsnittsfarten på stedene med slike fartsdempere senkes med 5-6 km/t og at man har fått bort råkjøringen.

STOPPER RÅKJØRERE: Slik ser det ut når fallemmene åpner seg. Video: Karskad kommune

Seniorrådgiver Torbjørn Tronsmoen i det norske Vegdirektoratet sier til Dinside at tiltaket først og fremst er aktuelt i 30-soner på kommunale eller fylkeskommunale veier.

- Vi er positive til at dette kan tas i bruk, for å holde farten på et riktig nivå. Det er opp til kommunene om de vil prøve ut denne teknologien. Hvis noen kommuner vil gjennomføre forsøk med dette, så vil vi se positivt på det, sier Tronsmoen.